1 review

Akko Black and Gold 3098B

Specificaties Bedraad Qwerty met Akko CS Sliver switches - Bekijk alle specificaties

Akko Black and Gold 3098B Review

Tweakriez 15 april 2022, laatste update op 17 mei 2022, 862 views Product gekocht

Akko Black and Gold 3098B

Akko heeft met de 3098B een zeer mooi toetsenbord voor relatief weinig geld op de markt gebracht. Je krijgt voor een bedrag rond de €115,- een hot swappable bord, keuze uit diverse switches, kwalitatief goede double shot keycaps, een switch puller en zelfs nog wat extra keycaps!

Pluspunten

• Zeer goede prijs/kwaliteit
  • Hot swappable switches
  • Extra keycaps
  • Bijna full size en slechts iets breder als TKL
  • Stock stabilizers erg goed
  • Bedraad + draadloos
  • Keuze uit diverse switches en keycaps

Minpunten

• Beetje lastiger open maken
  • Mist Home en End toetsen (wel toe te wijzen middels FN)

Rabbit hole

Zelf had ik tot voor kort mijn eerste hot swap ervaring opgedaan met een TKL toetsenbord van een ander bekend merk. Ik vond het concept hot swap erg fijn en heb hierbij geswitched (hah!) van de Gateron Browns naar Yellow en kwam daarna als snel in de zogenaamde rabbit hole terecht toen ik wat filmpjes en ervaringen begon te kijken en lezen op het gebied van mechanische toetsenborden. Ik zag zaken als "tape mods" "luben" het vullen van borden om geluiden zoals holte tegen te gaan en termen als "Thock" and "Thick" voorbij komen.... Ok ik moest iets nieuws.

Verschillende merken passeerden de revue in mijn zoektocht en nadat ik een set keycaps van Akko geprobeerd was besloot ik eens een toetsenbord van ze te proberen. Ik wilde eigenlijk een Higher end DIY board nemen zoals de MOD007v2 of de MOD003 maar beiden waren niet voorradig en een beetje buiten mijn gestelde budget met alles er op en aan.

Akko

Akko is een Chinees bedrijf welke in 2016 in Shenzhen is opgericht. Ze zijn hier vooral bekend vanwege hun betaalbare keycaps welke zij mooi verpakt en compleet aanbieden in prachtige bewaardozen. Dit voor aanzienlijk lagere prijzen als bijvoorbeeld GMK en zonder lange wachttijden welke gepaard gaan met group-buys. Men kreeg wel vaak de kritiek veel populaire keycap sets van andere merken te kopiëren qua design en naar verluid wilt Akko zich de komende tijd dan ook richten op meer eigen designs. Keycaps van Akko komen in verschillende stijlen zoals Cherry, OEM en OSA maar heeft ook het eigen ASA profiel welke dit toetsenbord standaard heeft. Het profiel is qua hoogte bijna gelijk aan OEM maar lijkt qua uiterlijk meer op SA, breed plat en met een groot font.

Akko heeft een eigen webshop waar wij in Nederland kunnen bestellen zonder achteraf een vervelende nabetaling van de douane hoeven te verwachten. https://www.akkogear.de stuur mij eerst even een berichtje om een kortingscode te krijgen!

Switches

Akko heeft naast keycaps ook diverse switches en werkt samen met o.a. TTC en Gateron. Zij hebben naast bekende varianten ook steeds meer zogenaamde CS switches (custom switches) welke aan de hand van feedback van eindgebruikers aangepast worden. Zelf heb ik bij dit bord de recent uitgebrachte CS Silver switch gekozen.

De keuze is reuze

Na een beetje rond te neuzen op de website van Akkogear.de besloot ik dat ik een zogenaamd 96% toetsenbord wilde proberen. Hierbij zou ik grotendeels alle toetsen hebben, slechts iets breder als een TKL uitkomen en niet alle toetsen aan elkaar geplakt hebben zoals sommige andere merken doen bij een dergelijk toetsenbord maar een kleine open ruimte voor bijvoorbeeld de pijltjestoetsen en de numpad.

Ik zag diverse mooie opties qua keycaps en besloot uiteindelijk de Black and Gold versie te nemen omdat ik voor iets redelijk neutraals wilde gaan.

Gold! Gold! Gold!

Nouja... Black & Gold :)

Ik koos voor deze versie omdat ik iets redelijk neutraals wilde.
Het toetsenbord zelf kwam goed verpakt in een doos met daaromheen een flap met duidelijk het toetsenbord en de belangrijkste eigenschappen erop vermeld. Het toetsenbord was goed beschermd met een dustcover, schuimlaag en een wit jasje er om heen :) In een apart doosje zaten een USB C naar A kabel, de extra keycaps welke in het goud/geel zijn uitgevoerd, een USB receiver voor de 2,4ghz verbinding en een keycappuller. Het enige wat ik mis is een switch puller. Gelukkig had ik er zelf een liggen.

Het frame van het toetsenbord zelf is mooi zwart voorzien van een een klein Akko logo rechtsonder. De black and gold toetsen zijn een combinatie van toetsen met zwart met gele font en donker grijs met dezelfde font.

De extra meegeleverde accent kleuren zijn een leuke bonus bij het toetsenbord. Zelf kies ik vooralsnog voor de standaard kleuren. Maar voor de foto's heb ik even wat combinaties gemaakt :)

Na een korte test valt mij gelijk op dat de switches stock al er prettig aanvoelen, vooral de stabilizers zijn standaard al erg goed. Geen geratel dus geen noodzaak om deze te vervangen zoals bij mijn vorige toetsenbord. De stabilizers zelf zijn niet geclipped, dit heb ik zelf wel nog even gedaan.

Ik heb het toetsenbord voorzichtig open gemaakt door het frame rondom met een dun driekhoeksdingetje van Ifixit langs te gaan. Hierna een paar schroefjes verwijderen en men kan voorzichtig het toetsenbord openen. Het PCB zit met 2 voorzichtig verwijderbare kabeltjes vast en daaronder is een siliconen laagje te vinden. Dit zorgt ervoor dat het toetsenbord minder hol klinkt als wanneer het louter een plastic frame zou zijn zonder opvulling. Ook tussen het PCB en het topframe zit overigens een laag geluidsdempend materiaal. Nice!

Switches

Het kiezen van switches vond ik misschien nog wel het moeilijkst. Ik heb lang getwijfeld tussen lineaire switches en tactile switches. Ik was benieuwd naar de Akko Ocean Blue tactile switch maar besloot op het laatste moment toch voor de nieuwe CS Silver te gaan. Ik heb een potje Krytox G205g0 besteld waarmee ik de switches zal gaan luben. Wanneer dit gedaan is zal ik mijn bevindingen hierover delen.

Mijn ervaring met de CS Jelly Purple switches kan je hier lezen:

Akko CS Jelly Purple Switch (45pcs) review door Tweakriez

Specs volgens Akko:

Stem = POM;

Contact Leaf = Copper Alloy;

Bottom = PA;

Top Housing = Polycarbonate.

Type: Linear
Actuation F orce: 45gf ± 5gf
Total Travel: 3.0 ± 0.3mm
Pre-Travel: 1.0 ± 0.5mm
Tactile Position:N/A
Tactile Force:N/A

Deze zijn standaard al erg soepel, hebben een zeer kleine pre-travel en heerlijk licht, vooral bij gamers voor wie elke milliseconde telt erg fijn. De switches hebben een zogenaamde dust-cover welke smerigheid buiten moet houden maar als bijkomend voordeel ook voor minder wobble zorgen. De CS Silver heeft een langere veer en bestaat uit doorzichtig kunststof bovenop en een onderkant van

Ik moet er zelf aan wennen en maak toch wel wat ongewenste toetsaanslagen nu ik de switch net in gebruik heb. Wellicht dat ik in de toekomst toch nog voor een iets zwaardere switch ga of alsnog een tactile variant ga proberen.

Software

Akko heeft een eigen optionele software voor het toetsenbord genaamd Akko Cloud. Ik vind de software persoonlijk prima werken. Graag had ik alle toetsen zelf willen veranderen om bijvoorbeeld de Home en End toetsen toe te wijzen aan Ins en Del. Helaas zijn net deze toetsen niet te wijzigen. Overigens kan die wel gewoon voor de FN laag ingesteld worden bijvoorbeeld. Macros zijn ook mogelijk en er zijn diverse opties te vinden om de Led-verlichting in te stellen. Naast de gangbare opties zijn er twee music modes waarbij het toetsenbord als een soort grafische equilizer functioneert bij het afspelen van muziek op je pc en is er een shadow mode waarbij het toetsenbord de kleuren weergeeft die het scherm domineren een beetje zoals ambilight zeg maar. Overigens kreeg ik gelijk een update voor zowel de software als de firmware van het keyboard binnen. De software is volledig optioneel, er zijn diverse hotkeys voor bijvoorbeeld het instellen van verlichting welke in de handleiding uitgelicht worden.

Tot slot

Ik ben erg tevreden met hetgeen Akko bied voor een prijs van om en nabij €115,- zeker gezien de meegeleverde keycaps los tussen de 50 en 60 euro kosten en de switches voor ongeveer 20 euro per 45 stuks over de toonbank gaan is de prijs meer dan schappelijk te noemen. Ik kijk er naar uit om in de toekomst een DIY model van Akko te proberen zoals de MOD007 en wat andere switches. Voor nu ga ik even genieten van dit exemplaar.

Vragen of suggesties? Ik hoor ze graag :)

Iets leuks gezien en wil je 10% extra korting? Stuur me een berichtje en je krijgt van mij een coupon code!

Mods

Tot nu toe heb het volgende gedaan:
  • stabilizers geclipped
  • de zogenaamde "Tempest tape mod" toegepast.
  • Binnenkort zal ik de switches gaan luben

Update

Binnenkort een review van de Jelly Black switches

Dit artikel is ook in het Engels te vinden op mijn website klik daarvoor hier

Heb jij ook een Akko Black and Gold 3098B?

Mooie uitgebreide review. Zie ik het goed en klopt het dat er geen dust cover bij zit?
Dankjewel! Er zit wel een dustcover bij het toetsenbord. Helemaal vergeten er bij te vermelden!
Het gaat hier om een standaard kunststof cover welke bij de meeste toetsenborden meegeleverd wordt.
Ik zal dit even aanpassen in de review. :)

[Reactie gewijzigd door Tweakriez op 13 mei 2022 21:23]

Heel mooi dan denk ik dat er ook wel één bij mijn bestelde 3068B bord zit (die staat nu te wachten in China totdat het vliegtuig naar Europa vol is denk ik). :P
Oe die is ook mooi ja :) Praktisch dezelfde maar dan in een kleiner jasje gestoken. Welke kleur heb je uitgekozen en met welke switches?

Heb de cover ook even toegevoegd aan de review ;)

[Reactie gewijzigd door Tweakriez op 13 mei 2022 21:21]

Mooi toetsenbord voor inderdaad niet heel veel geld, maar voor mij is het ontbreken van Home- en End-toetsen een totale dealbreker.
Dat dacht ik eerst zelf ook maar het kunnen toewijzen aan een andere toets middels de software lost dit enigszins op.
Mooie uitgebreide review.
Stond op punt om exact deze inderdaad te bestellen, reeds gedaan inmiddels.
Had zelfde als Andijvie betreffende de Home en End, maar omdat het met FN toetsen en de software is op te lossen knoop doorgehakt en besteld met Jelly pinks.

Meteen maar coiled cable erbij gedaan.
En je hebt niet eens gevraagd om een discount code? :+ Scheelt toch mooi 10%!

Ik heb zelf ook een coilded cable V2 onderweg in het thema van de Black and Gold. Ben benieuwd naar je ervaring met de Jelly pinks. Ik krijg van Akko binnenkort een aantal Jelly Blacks om te testen. Ook wel erg benieuwd naar in vergelijking met de CS Silvers. Voor mij persoonlijk zijn deze geen match namelijk. De Jelly pinks gebruik ik nu dagelijks en vind ik erg fijn.

[Reactie gewijzigd door Tweakriez op 16 mei 2022 10:40]

Als iemand die redelijk veel van (non-)mechanische toetsenborden afweet, mijn complimenten voor je review!

Je additionele uitleg m.b.t. soorten keycap profiles en switches vind je niet terug in een gemiddeld review, terwijl het mijn inziens toch belangrijk is voor een beginnende keyboard enthusiast om te weten.

Jouw review (en jij) hebben hier rekening mee gehouden, waardoor potentiele kopers zeer goed geinformeerd worden ;).
Heel erg bedankt voor het compliment! Dit is erg fijn om te horen! Ik pretendeer zeker geen keyboard -guru te zijn maar wil mijn eigen enthousiasme graag delen. Ik heb (en ben) een hoop moeten lezen en leren om wegwijs te worden in deze hobby en hoop dat een beetje duidelijk en overzichtelijk te kunnen delen met anderen.
Ik zou je mening graag ook horen over de Engelstalige versie. Ik ben bezig met een site op te zetten: www.clicksmashstuff.com ik heb geprobeerd hier nog wat verbeteringen toe te voegen in de review.