Mede8er MED500X Review

Furcifier 2 oktober 2010, 1.893 views

Mede8er MED500X

Pluspunten

• Speelt bijna alle formaten prima af
  • Makkelijk in te stellen
  • Ondertiteling in te stellen naar wens
  • Voorbereiding voor HD-audio

Minpunten

• Interface heel erg basic, vrij ouderwets.
  • Alleen shoutcast support qua internetradio

Geluidskwaliteit Score: 4
Na lang zoeken en rondkijken, toch de knoop doorgehakt en de Mede8er besteld. Een van de redenen die de doorslag gaf, is de aangekondigde ondersteuning voor DTS-HD en DTS-MA passthrough via HDMI, iets wat voor mij van belang was aangezien de mediaplayer op een 7.1 HT-set aangesloten zou gaan worden. Als je dit apparaat besteld met oog op Hd-audio support, let er dan wel op dat je de versie met de RTD-1073 DD+ chipset koopt. Dit is op de verpakking en Mede8er zelf terug te zien door een blauwe sticker.

Bij het openen van de verpakking werd meteen duidelijk dat de Mede8er compleet en gebruiksklaar afgeleverd wordt. Alle bekabeling komt bijgeleverd, alsmede de draagtas (waar ik het nut persoonlijk niet zo van inzie, maar goed ...). Het installeren van een los bijbestelde harddisk was een fluitje van een cent, 2 schroefjes los ... kabeltjes vastklikken ... klaar! Al met al stond de Mede8er binnen 5 minuten aangesloten en wel. Bij het aanzetten van de Mede8er was ik zelf verbaasd dat hij weinig geluid hij maakt. Voorheen gebruikte ik een PS3 voor streaming, en deze maakt beduidend meer herrie.

Instellen via het menu werkt makkelijk en intuïtief. Het finetunen van de settings, voor bijvoorbeeld beeldinstellingen, neemt uiteraard ietsje meer tijd in beslag. Wat wel opvalt is dat de interface vrij summier is. Een ietwat mooiere interface zou zeker een aanrader zijn voor de ontwikkelaars van de firmware.

Na via een paar tools een paar mooie moviesheets gemaakt te hebben, een aantal films bekeken via de Mede8er. Het beeld is prima, de 24p ondersteuning werkt ook naar behoren. Qua geluid kan ik simpel zijn, op dit moment wordt HD-audio nog niét ondersteund, dit zal pas via de volgende firmware update mogelijk zijn. Op dit moment doet de Mede8er z'n ding goed, en heb ik geen aanmerkingen erop. Ook de mogelijkheid om de ondertiteling naar eigen wens kunt instellen is erg prettig.

• LG 37 SL 8000
  • Philips HTR-9900
  • Logitech Harmony 550

Heb jij ook een Mede8er MED500X?

Werkt dts hd etc intussen wel goed?
Sinds de firmware update eerder dit jaar werkt 7.1 Audio prima. Ik gebruik de mede8er nog steeds vrij veel, en ben er nog steeds zeer tevreden over. ALs je nu over aanschaf twijfelt zou ik echter wél overwegen om de opvolger, de 500X2, te overwegen. Deze heeft wel wat meer functies dan het vorige model.
Bedankt voor je reactie. Heb intussen de Mede8er 400x2 gekocht. Geweldig apparaat! Inderdaad DTS HD etc. en dat zelfs vloeiend via het netwerk.