Asus K52JB-SX133V - Reviews

Specificaties 15,6" • 1366x768 (WXGA Wide) • 500GB • Intel Core i3 - Bekijk alle specificaties

Asus K52JB-SX133V Review

claudioberry 1 oktober 2010, laatste update op 1 oktober 2010, 2.188 views

Asus K52JB-SX133V

Pluspunten

• Fantastische touchpad
  • Prachig beeld (LED)
  • Mooi design
  • Stevig
  • Zeer geluidsarm
  • Weinig warmteproductie

Minpunten

• Erg kort netsnoer voedingsadapter
  • Laptopdeksel erg besmettelijk (vingerafdrukken, vette vingers)
  • Geen Windows op DVD meegeleverd
  • Recovery DVD's zelf maken

Al een tijdje was ik van plan een nieuwe laptop te kopen, maar ik vond het moeilijk om een keuze te maken. Het zou in ieder geval een Asus moeten worden, die zijn bewezen robuust en betrouwbaar. Ook wilde ik een beetje power "onder de kap" hebben en een goed beeldscherm.

De Asus K52JB-SX133V diende zich aan op pricewatch met een gunstige beoordeling. Het wat de review van Mystica07 heeft me over de streep getrokken.
Jammer dat ie bij de Wehkamp net was uitverkocht. Dan maar de tweede winkel uit de lijst: 4lounch. Prima geleverd.

Nu ik deze Asus zelf heb, kan ik de review van Mystica07 min of meer onderschrijven. Alleen de touchpad vind ik juist wel heel goed.
Met de touchpad van mijn vorige laptop (Alpha) had ik altijd ruzie, maar deze is echt een verademing. Van het ietwat oneffen oppervlak heb ik totaal geen last en de intelligentie ervan is heerlijk: met 1 vinger bewegen: muis verplaatsen, met 2 vingers bewegen: scrollen, met drie vingers tegelijk op de pad tikken: rechtermuisknopfunctie.
Ik heb met meerder laptops gewerkt, dell, toshiba en "de touchpad" had me tot nu toe nooit kunnen bekoren. Wist nooit hoe snel ik een muis moest aansluiten. Bij deze Asus was ik met een kwartiertje volledig met de touchpad vertrouwd en ik heb geen moment heimwee gehad naar een muis. Echt top van Asus.

Wat me wel direct opviel bij het uit de doos halen: de deksel van de laptop glimt als een spiegel. Een glimmend en donker oppervlak. Prachig design, maar je ziet er werkelijk iedere vingerafdruk op. Dat zal nog wel even wennen zijn.

Bij het voor de eerste keer opstarten is de Asus een tijd bezig om Windows klaar te maken voor het eerste gebruik. Heb de stopwatch er niet bij gehad, maar voor mijn gevoel duurde het wel 10 minuten. Daarna heb ik direct een recovery DVD gemaakt. En inderdaad duurt dat ca. anderhalf uur. Tijdens deze procedure kon ik overigens gewoon met de laptop werken.
Had er 4 DVD's voor nodig. Het zal wel kostenbesparing van Asus zijn, maar ik zou het prettiger hebben gevonden als de de recovery DVD's gewoon hadden meegeleverd. Dat scheelt wachten.

Dan de netvoedingsadapter. Het ding doet zijn werk, maar het netsnoer is belachelijk kort, nog geen 50cm. Het eerste wat ik ga doen is snel naar de onderdelenwinkel om een langer exemplaar te halen. Hoewel de laagspanningskabel wel behoorlijk lang is, blijft de totale lengte van stekker tot stekker te kort om handig te zijn.

Ik heb de accu volledig opgeladen en heb daarna wat streams bekeken. Accuduur schat ik op 3 uur bij gemiddeld gebruik.

Het ingebouwde speakers vindt ik niet geweldig. Komt niet veel geluid uit en kwaliteit is bedenkelijk. Misschien dat ik het geluid van de standaard speakers nog wat verbeteren kan door instellingen te wijzigen. Heb ik nog niet geprobeerd.

Wat is deze laptop heerlijk stil, zeg. En er is weinig warmteproductie Aan de linkerkant zit een uitblaasopening. Daar komt een beetje warme lucht uit, maar dat voel en hoor je amper. Wel heb ik met accuvoeding een hoge pieptoon ontwaard. Gelukkig niet hinderlijk. Meer zo van.. he wat hoor ik. Oh, is het die laptop. Vervolgens vergeet je het weer en merk je het ook niet.

Over het algemeen vind ik de Asus K52JB-SX133V een mooie laptop en ik ben blij dat ik heb gekocht heb.

Heb jij ook een Asus K52JB-SX133V?

Reviews door de redactie

Ik herken veel van wat je zegt in je review.

Het korte snoer lijkt standaard bij Asus. Voor deze laptop had ik ook een Asus, die kwam ook met een kort snoer. Gelukkig betreft het korte stuk het stuk met de stekker. Dus een snelle ruil met mijn moeder was vlot gemaakt. Zij had een veel te lang snoer op een stationaire laptop. Maar toch een goed punt van kritiek dat je noemt.

Het deksel is inderdaad gevoelig voor afdrukken van vingers. Maar omdat je er zelf in principe nooit tegenaan kijkt, afgezien van het feit als je hem opent, niet noemenswaardig in mijn beleving.

Het geluid is een interessant punt. Ik merk een verschil met mijn andere laptops. Niet in positieve zin. De kwaliteit is niet ontzettend slecht, maar zeker niet super. Als je een muziekliefhebber bent is het niet aan te raden deze laptop te kopen. Hoewel er uiteraard opties zijn (hoofdtelefoon/boxjes) om dit te verhelpen.

Overall is de laptop namelijk super in mijn beleving. Genoemde positieve punten herken ik erg goed. De voornaamste reden dat ik deze laptop heb gekocht was het online spelen van StarCraft II. In vergelijking met mijn andere laptop kan ik bevestigen dat - met alle settings op low - het zonder enkele vorm van lag gespeeld kan worden. Met 8 spelers in game: geen lag. Dus dat is erg fijn.
Ik heb deze laptop inmiddels ook in bezit.
Maar hoe zet ik de [num-lock] automatisch aan? Heb nergens in de bios noch in windows kunnen vinden.
Voor de rest een leuke computer. Kon namelijk 13GB film 1080p streamen via wifi@54mps. Dat was de bedoeling naast de huis/tuin gebruik. ;)
Ik vind de laptop zelf erg mooi!
Alleen de software die bij de installatie zit is wel erg vervelend, is er geen makkelijke manier waarop je alle troep er af kan gooien? Anders ga ik toch echt een schone versie downloaden en op de laptop zetten!

Edit:
Ondertussen heb ik er een schone Windows 7 opgezet. Hij lijkt nu veel sneller. En de irritante logo's/buttons/icoontjes waarvan ik de betekenis niet weet zijn ook weg

[Reactie gewijzigd door cowboyhenkie op 27 oktober 2010 23:12]

en hoe heb je dit dan gedaan?