Specificaties 2,9" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 5530 Xpressmusic Grijs Review

Wietsee. 1 oktober 2010, laatste update op 27 februari 2011, 870 views

Nokia 5530 Xpressmusic Grijs

Pluspunten

• WiFi
  • Touchscreen
  • Scherm
  • Geluidskwaliteit
  • Bereik

Minpunten

• Accu

Op 24 september deze telefoon aangeschaft, hiervoor had ik een Samsung S5230 Star die op den duur toch wel begon te vervelen.
Deze telefoon viel direct op door het mooie design en een goede kwaliteit/prijs verhouding en mede door de WiFi functionaliteit dat een geweldig iets is voor deze prijs.
De Nokia 5530 XpressMusic wordt ook wel als het kleine broertje van de Nokia 5800 aangeduid.

Inhoud doos:
- Flyer om album van Rihanna te downloaden
- Nokia Ovi Services boekje
- Gebruksaanwijzing Nederlands en Frans

De telefoon zelf
De telefoon ligt erg lekker in de hand, mooi afgewerkt en voelt stevig/solide aan.
Het plaatsen van de simkaart gaat d.m.v. het klepje te openen aan de zijkant. Je hoeft hiervoor niet de accu te verwijderen, echter om de simkaart eruit te halen is dit wel vereist.
Het Micro SD slot zit achter dezelfde opening als de simkaart. Het SD kaartje is moeilijk te verwijderen echter kan de in de telefoon opgeborgen stylus helpen het kaartje erin te doen of eruit te halen.
Het plaatsen van de accu in de telefoon gaat makkelijk.

De telefoon start na alles geplaatst te hebben snel op.
Er wordt gevraagd om de land, datum en tijd instellingen na dit gedaan te hebben is de telefoon gereed voor gebruik.

Accuduur
Op de eerste dag nadat ik mijn telefoon volledig had opgeladen, was ie al vrij snel weer leeg, wel logisch aangezien ik van alles uitprobeerde, apps. installeerde etc.
Indien je veel gebruikt maakt van WiFi en bluetooth dan is je telefoon na één a anderhalve dag wel weer toe aan een nieuwe voeding.
Dit kun je voorkomen door WiFi vereiste applicaties op de achtergrond uit te zetten.
Gebruik je dit niet dan is het accuverbruik aanzienlijk minder en gaat de telefoon gemakkelijk 4 a 5 dagen mee op één lading.
De accu zelf is een Li-ion BL-4u 1000mAh, opzich mocht deze accu wel iets meer 'power' hebben.

Bereik
Het bereik van deze telefoon is uitermate goed, na vergeleken te hebben met de HTC Wildfire en Samsung Galaxy S sprong deze er toch wel boven uit.
Terwijl het bereik bij deze andere twee telefoons op dezelfde locatie niet optimaal was, gaf de Nokia 5530 nog gewoon alle 7 streepjes aan.
Het sms'en en bellen gaat dan ook uiteraard probleemloos en de geluidskwaliteit is erg goed.

Het touchscreen / scherm
Het touchscreen werkt perfect, zowel met de stylus als met je vingers.
Het reageert snel, je kan instellen dat je een een trilling (vibratie) voelt als je iets aanraakt in drie verschillende sterktes, natuurlijk kun je dit ook uit zetten.
De kleuren op het beeldscherm worden zeer mooi weergegeven, het komt goed overeen met de werkelijkheid. Het scherm is erg helder.
De resolutie van het scherm is 360 x 640 pixels, wat meer dan genoeg is. Het schermdiagonaal is 2.9" groot, wat net iets kleiner is als bijv. de Samsung Star, echter heeft deze telefoon een veel lagere resolutie.

Homescreen (Screenshot gemaakt door de app. 'Screensnap', fotocontacten gemarkeerd).

Camera
Op deze telefoon bevind zich een 3,2 MP camera. De kwaliteit van de gemaakte foto's is goed.
Op de telefoon zit een enkele ledflitser, die voor dichtbij z'n werk goed doet maar in het donker niet veel effect heeft.

Geluid en software
Ook bij deze XpressMusic variant is de geluidskwaliteit overgeweldigend, de muziekspeler is erg uitgebreid met onder andere een goede equalizer, stereoverbreding enz. ook de balans is in te stellen.
Een equalizer profiel is ook aan te passen naar eigen wens.
Zodra je de muziekspeler opstart, verschijnt deze ook automatisch als 'widget' op je homescreen.

De telefoon is gebasseerd op Symbian S60 v5. De laatste softwareversie is V32.0.007 en werkt erg stabiel.

Door naar de Ovi store van Nokia te gaan zijn er veel applicaties te downloaden, het is aan te raden niet de standaard voorgeïnstalleerde browser van Nokia te gebruiken maar Opera Mobile 10 voor Symbian.
Ook 'musthave' applicaties zijn SPB Mobile Shell, SPB Weather, Live Messenger, Whats'App, Trill en Buienradar.
Op je homescreen kun je 4 verschillende snelkoppelingen instellen, zelf geïnstalleerde applicaties, muziekspeler, camera of iets anders dergelijks.

Een geweldige telefoon, ik zocht al een tijdje een telefoon met WiFi en een mooi design.
Het ontbreken van 3G is voor mij dan ook zeker geen minpunt en dat kan ook bijna niet met deze prijs/kwaliteit verhouding.

Heb jij ook een Nokia 5530 Xpressmusic Grijs?

mooie review
heb jij ook het probleem dat ie freezed soms na het blokkeren of deblokkeren
en dat het menu niet vlot is?
Ik heb ook nergens gevonden hoe je een sms stuurt naar de laatste contacten...
Bedankt!
Nee, dit probleem heb ik niet, ik vergrendel mijn telefoon snel door het schuifje aan de zijkant, en om te deblokkeren op de zelfde manier.
Heb je wel de nieuwste firmwareupdate geïnstalleerd?
Alles werkt goed en snel.
Je kunt op je homescreen de contactenbalk aan klikken en de historie zien, mits je hier wel personen in hebt staan.

[Reactie gewijzigd door Wietsee. op 1 oktober 2010 22:52]

goede review,
ik heb op dezelfde dag als jij de 5530 gekocht,
echt pracht van een gsm,
alleen vind ik het nogal omslachtig om je muziek er deftig op te krijgen,
de albumhoesjes zijn wazig en soms staan de liedjes niet bij een juiste album.
ik heb de snelkoppelingen uitgeschakelt omdat je bijna alles snel bij de hand hebt,
voor camera bv hoef je slechts 1x op de camera toets aan de zijkant van het toestel te duwen en de camera wordt geactiveerd.
Mooie review
niets meer over te zeggen :)
Mooie review
niets meer over te zeggen :)