Specificaties Laser printer (Kleur) met Ethernet - Bekijk alle specificaties

Samsung CLP-510N Review

krflyer 11 juli 2006, laatste update op 11 juli 2006, 787 views

Samsung CLP-510N

Pluspunten

• dubbelzijdig printen
  • netwerkkaart standaard
  • goede weergave ook in kleur op normale kopieerpapier
  • prijs / prestatie

Minpunten

• veel ruimte in gebruik
  • verpakkingsmethode van cartridges kan beter

Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 5
Ik zocht naar een vervanger voor mijn inktjet printer (Epson 740) en zwart/wit laserprinter (HP Laserjet 6P). De inktjet moest eruit omdat ik moe was van cartridges vullen of eerst moest schoonmaken om uberhaubt te kunnen printen, en de Laserjet beschikte niet over een netwerkkaart, en was met zijn 2Mb geheugen vaak niet in staat om de werkstukken van mijn kinderen te printen. Ik was dus veel tijd kwijt met printopdrachten. Het was niet mijn bedoeling om een fotoprinter aan te schaffen: wanneer ik fotokwaliteit nodig heb stuur ik de bestanden wel naar een fotozaak.

Ik heb de Samsung gekozen door eerst te onderzoeken welke printers er zijn, tegenover de kosten. Er waren een aantal onderzoeken die ik heb bekeken, o.a. van ZDNET.nl. Deze printer viel mij op vanwege de lage prijs tegenover de functionaliteit die werd geboden.

Ik heb bewust niet voor de HP 2600 of Dell gekozen, de eerste vanwege de hoge kosten per afdruk en de tweede te meer omdat uiteindelijk duplex functionaliteit wel handig is. En op gegeven moment hak je de knoop door...

De bedieningspaneel vindt je op de lange zij van de printer, dus hij neemt wat meer ruimte op dan anderen. Het voordeel is dan weer dat links de deksel voor de cartridges zit en rechts de handmatige invoer, en onderaan de papierbak wat makkelijker in en uit schuift. Kortom, als je weinig ruimte hebt, moet je zowiezo geen kleuren laserprinter kopen.

De knoppen zien er stevig uit, een zwart-wit LCD scherm wordt aangevuld met een verlichte pictogrammetje om aan te geven waar het papierdoorvoer is blijven steken (ik heb dit kerstboompje nog niet mogen zien :-) )

De stekker en netwerkkabel zijn goed toegankelijk, de aan/uit knop zit een beetje te ver links / achter, men zal geneigd zijn om hem altijd aan te laten, vrees ik. Gelukkig gaat hij in slaapstand, dus helemaal erg is het niet. De standaard wachtstandtijd staat echter op 120 minuten. De meegeleverde taakbalk-statusprogramma haalt de printer niet uit zijn slaapstand.

Installatie is vrij snel gepiept. Alle verpakkingsmateriaal eraf slopen, eventueel aan de hand van de pictogrammen poster, losse tonercartridges plaatsen, en aanzetten. De printer is even bezig om alles te controleren, en wordt daarna vrijwel geruisloos. Ik heb een ADSL router die tevens optreedt als DHCP server. Eenmaal aangesloten werd de printer een IP adres toegekend die overigens kan worden gewijzigd door een meegeleverde programma. Dit programmatje kan beter: als je een fout maakt of de printer wordt niet gevonden (netwerkkabel niet aangesloten) moet je wel de MAC adres opnieuw invoeren, terwijl het natuurlijk heel eenvoudig is om dit even opnieuw te tonen. Het MAC adres kan je achterhalen door via het menu van de printer de configuratie uit te printen.

Ik ben te spreken over de kwaliteit van de prints. Ik heb een aantal foto's op normale kopieerpapier afgedrukt. Het resultaat is vergelijkbaar of voor mijn gevoel beter dan een inktjet op normale papier. Fotopapier heb ik nog niet geprobeerd. Voor zover men kan verwachten van normale papier, is het resultaat scherp, de kleuren liggen netjes overelkaar, overgangen zijn geleidelijk, geen korreligheid, geen verzadiging, geen schaduwen, geen wegvallen van lichte of donkere vlakken. De printer werkt vrij snel: wel moest per pagina een bestand van 30Mb worden weggewerkt, maar eenmaal aan het printen werkt het snel. Ook duplex gaat snel. In posterformaat wordt per A4 nog steeds een marge aangehouden, maar of dat bepaald werd door de driverinstellingen weet ik niet zeker. Deze marge is ongeveer 4mm, en is een scherpe rand, wat laat vermoeden dat de printer wel degelijk de gehele blad kan vullen.

Wat betreft geheugen en papierbakken kom ik niet te kort, de meegeleverde bak kan 250 vellen aan, en een extra bak nog eens 500. De foto's die ik printte leverde geen geheugenfouten op, dus ook op dat gebied lijkt het me dik in orde voor mijn doeleinden.

Er is geen postscriptondersteuning aanwezig zover ik kan vaststellen. Ik print echter onder Windows, en zal waarschijnlijk niet vanuit Linux printen, kortom, dat is voor mij geen probleem: zolang er maar Windows drivers voorhanden zijn die stabiel en goed werken, ben ik tevreden.

Heb jij ook een Samsung CLP-510N?