Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 55mm - Bekijk alle specificaties

Sony 100mm f/2.8 Macro Review

ethrellik 6 oktober 2010, laatste update op 6 oktober 2010, 2.634 views

Sony 100mm f/2.8 Macro

Pluspunten

• Qualiteit
  • Garantie en een must zonder spijt
  • eenvoudig, snel, scherp, goed

Minpunten

Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
Deze lens gebruik ik al 3 jaar, en geloof me hij is er gewoon op vast gelijmd...!
Ik ga geen super uitgebreide review geven, deze vind je zo via google.
Maar ik ga me best doen.

Setup:
Verleden: Alpha 350 (dood)
Heden: Alpha 550
Sony macro twinfilts

Specifications:
  • Optical construction 8 elements in 8 groups
  • Number of aperture blades 9 (circular)
  • min. focus distance 0.35m (max. magnification ratio 1:1)
  • Dimensions 75x99mm
  • Weight 505g
  • Filter size 55mm (non-rotating)
  • Hood barrel-shaped, snap-on, supplied
  • Other features focus stop button, focus limiter
Eerste indruk:
Ik heb deze lens voor het eerst gebruikt bij een workshop van sony zelf.
We mochten diverse lenzen uittesten, waaronder de hele dure zeiss lenzen.
Maar ik zou en moest de 2.8 100mm macro moeten testen, sindsdien de dag erna meteen besteld.

Als fotograaf, of hobbyist verschilt het erg welke kant je op gaat, het verschilt per persoon waarmee je met je camera omgaat.
Maar als het onderwerp macro te boven schiet... dan ben ik er opeens!
afijn terug naar de lens,

Gewicht: valt erg mee, zo uit mijn hoofd rond de 400gram. maar dat heeft ook zijn voordeel dat je ook een stevige grip hebt op het onderwerp!

Bouw & Vormgeving: Qualiteit is super, je hebt een mogelijkheid om een hold/freeze focus te krijgen door een knop in te drukken, dat aan de linkerkant zit. zodat je er makkelijk bij kan, maar niet dat het is dat je het per ongeluk kan indrukken. deze functie gebruik ik zelden, ook kun je half/ full simpel instellen door een simpele draai te geen aan een schakelaar aan de lens. ook deze functie heb ik ook nooit gebruikt vreemd genoeg. dus tot hier toe heb je nog niks aan mij.

Scherpte: Ik ga hier geen slecht woord over zeggen, superb gewoon

Lichtsterkte: Ik heb sinds de aanschaf van mijn 550 een twinflitser erop, uiteraard is deze lens lichtsterk maar er zijn wel eens foto's dat ik wel eens wat onderbelichting had. ook dit, is puur aan de fotograaf te wijzen, de lens zou kwalitatief hierin niet falen.

Speeeed en focus:
Focus wilt wel eens moeilijk zijn, hier wijs ik naar de camera, de 350 had je van wijze spreken een grasspriet die de lens niet wou scherpstellen, hiervoor gebruikte ik dan de freeze focus eens. maar sinds de aanschaf van de 550 heb ik dit probleem niet meer ondervonden. de lens is vrij snel, en kan meer een microscoop worden genoemd. ook hierbij geef ik wel toe dat de lens dan snel moet bijfocussen, dus dan kan het wel eens langer duren omdat de scherpstelling en onderwerp volledig in en uit word gefocust .
dit kun je wel simpel oplossen door de knop op half te zetten natuurlijk. desalniettemin snel autofocus heb je zeker!

Vervorming: nooit gehad.

Macro en portret: met deze lens heb je simpel een microscopisch belevenis, ik heb een fruitvlieg op de foto gehad; in het echt nog geen 0,5cm op de foto met de lens helemaal op zijn max: de kop was volledig te zien en levensgroot.
Ik kan er weinig over vertellen, je zult het moeten proberen.

Maar ook deze marcolens maakt ook superieure portret foto's, net zoals foto's van veraf.
Zelfs van de mooiste dame kun je de rimpels en de porin nog zien, wel zul je heel wat photoshoppen om dat weg te werken :P
Omdat je een goede lichtsterkte hebt van 2.8 hoef je meestal niet zorgen te maken over onder of te hoge belichting.

Een van de minpunten is gewoon simpelweg de prijs, attans toen ik hem kocht.
hij is nu wel wat gezakt, maar ik vind het nog steeds elke cent waard!

Ik weet zelf dat deze review niet alles is voor sommige die zitten te twijfelen tussen tamron en sigma macro's.
Ik heb ze allemaal in mijn handen gehad en gebruikt, maar om het te vergelijken dan springt echt sony naar boven.
om echt een goede review te hebben is er maar 1 tip: zelf ervaren!
(en dan via google de benchmarks op te zoeken dan)
Tip: Photozone Labtest Somy Macro 100mm

Toch over het algemeen, ik ben niet een fanatieke sony freak, ook geen 100% hardcore macro specialist, toch kan ik je vertellen als de foto niet geslaagd is dat ligt het aan de fotograaf of camera maar zeker niet aan de lens!
Ik fotografeer alles wat op mijn oog valt, Ik doe veel marco, maar ook op mijn werk, natuur, thuis. noem maar op. Closeups doe ik het liefst, maar met de mogelijkheid om ook eens landschapsfotografie of een bloem of persoon te schieten kom ik met deze lens overal an te pas.
voor een macrofan is deze lens niet te missen, en een must
(al hoewel de 50mm van konica minolta mag er ook wezen ;) )

Review is (nogmaals) niet 100% labtesten zijn er al mee gedaan en is tot aan het limiet getest.
Hier word ik zelf niet wijzer van, en iedere lens is voor elk een persoonlijke keus.
Maar deze is mijn parel en blijft voorlopig vastgeplakt aan mijn camera.

Edit: Link, foto's en wat opmerkingen erbij (waaronder 2 van mijn werk).

Heb jij ook een Sony 100mm f/2.8 Macro?

Hoe gebruik je deze lens? Als macrolens, als portretlens, als standaardlens, ...??? En waarin vind jij hem het meest uitblinken?

Primes staan bekend om hun hoge kwaliteit voor (relatief) weinig geld. Als deze Sony lens dezelfde lens is als degene die er al enige tijd was, maar dan met een Minolta plakker erop, dan is het inderdaad een erg goede lens!
Het is toch een macrolens? Ik neem aan dat hij het objectief dan ook voor het nemen van extreme close-ups gebruikt.
Ik had ergens gelezen dat dit inderdaad dezelfde Minolta (dus kwaliteit) lens is.
Leuk de enthousiasme over deze lens in de vorm van een review te lezen.
Zelf heb ik 'm een paar weken geleden aangeschaft en ben er ook zeer blij mee maar ik ben dan ook een bokeh liefhebber. Ik gebruik 'm wl in combinatie met de 350 dus die 'freeze focus'-knop gebruik ik geregeld.
De prijs van 429,- vond ik juist enorm meevallen voor dit stukje kwaliteitsglas.
Ja nu wel, toen ik er 900€ voor uitgaf was mijn bankrekening een stuk lichter (en het was nogwel de goedkoopste via pricewatch)
Nou ben ik wel heel benieuwd naar foto's die met de lens gemaakt zijn eigenlijk :+
Macro lenzen zijn gewoon primes, waarmee je erg dichtbij kunt scherpstellen.

Een 100 mm lens is heel geschikt voor portretten, vooral met het mooie grote diafragma van f/2.8.
Ik had getwijfeld tussen een prime portretlens (de Minolta versie; macro is een leuke extra) en de Sony DT 16-105. Ik ben voor het gemak gegaan, en lever daar (natuurlijk) kwaliteit en lichtsterkte voor in.

Ik moet zeggen dat de bokeh voor een zoom erg goed is, maar deze Sony is vast beter!
Je moet niet bang zijn van de minolta-varianten - zowel de 50 als de 100mm macro lenzen zijn gewoon goed. Cfr. Dyxum

Wil je weinig geld spenderen - ga dan op zoek naar een 100mm cosina (of onder andere merknaam gemaakt) met 1:1 voorzetlens. Die rammelen wel alsof ze elk moment uiteen kunnen vallen - maar iedereen is't er over eens 't is fantastic plastic. Kan je als het meezit onder de 100 (in landen waar minder Minolta/Sony fans zitten vb.) zo'n ding kopen.

Niet zo snel als de sony/minolta - maar een degelijke macro.

Zelf heb ik ook nog de 50mm 2.8 en die is meer dan alleen een macro - bliksemsnel - scherp en eveneens een uitstekende portraitlens!

Wie een tussenalternatief zoekt - de tamron 90mm macro zou ook meer dan behoorlijk zijn - prijzen tussen 350 400 ?