Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router Review

exCite1 30 september 2010, laatste update op 30 september 2010, 2.463 views

Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• Snel
  • Prijs/Kwaliteit
  • Custom Firmware
  • Instelbaarheid
  • Stabiliteit

Minpunten

• Grote adapter

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4

Na ongeveer 2 jaar een WRT54G gebruikt te hebben verhuisde mijn zus en nam deze mee, aangezien ik er op een LAN een nieuwe gewonnen had (gene Linksys), na problemen met de desbetreffende router heb ik er dan maar voor gekozen terug een Linksys te kopen en wel liefst eentje waar custom firmware kan op draaien (deels voor VPN).
Zo kwam ik uiteindelijk toen tot deze WRT54GL.

Functies

Qua functies bevat deze WRT54GL zoveel als je er zelf wil eigenlijk, ik gebruik zelf een custom firmware (dd-wrt) en daarin zit heel wat.
Het handige is de optie om alles te monitoren (hoeveel CPU kracht gebruikt wordt, hoeveel RAM, ...).
De WiFi ontvangst is redelijk goed en de bekabelde verbinding is zelfs onder load heel stabiel.

Ikzelf heb deze router een 60 euro betaald en dat is eigenlijk niet zoveel als je ziet wat je terugkrijgt, vooral door het feit dat je er custom firmware op kan flashen.

Design

Voor mij is dit minder belangrijk, maar ik begrijp wel dat er mensen zijn die van een strak design houden zodat het toestel beter in de omgeving past. Hij ziet er eigenlijk gewoon hetzelfde uit als de WRT54G.

Stabiliteit

Ik heb de router nu ongeveer een 2-tal jaar in gebruik en hij doet het nog steeds uitstekend, nog geen enkele keer heb ik downtime gehad die te danken was aan de router.

En de gewone gebruiker?

Ook zonder custom firmware is deze router natuurlijk handig in gebruik en zelfs redelijk simpel in te stellen, al zullen de meesten onder ons toch custom firmware prefereren.

Ondersteuning

Als je hier een custom firmware op draait zoals ik (DD-WRT) dan val je natuurlijk deels terug op de ondersteuning die daar wordt geboden. Ik heb al heel wat instellingen kunnen doen aan de hand van de DD-WRT wiki, die heel handig is.

Over de hele lijn vind ik dit een top-router, hij doet alles wat hij moet doen en door de custom firmware zelfs meer en doet dat ook nog eens snel en goed en dat voor een niet al te hoge prijs.

Heb jij ook een Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router?

Ik gebruik al jaren dezelfde Linksys en heb op zich geen enkel negatief punt gevonden. Dat de adapter wat aan de grote kant is uitgevallen valt nog te bezien omdat er wel meer zaken dergelijke "knoeften" mee geleverd krijgen. Uiteindelijk kijk je daar ook niet echt op.

Wireless is een van de beste die ik ondertussen heb mogen ondervinden als ik deze vergelijk bij vrienden en familie. Met wat andere firmware kun je hem zelfs boosten zonder enig probleem. Misschien nog +10db antennes op plaatsen en je kan de helft van de straat voorzien van signaal. Kortom nooit crashes en goede prestaties, indien je meer wenst kun je het tweaken en naar je hand zetten als je wat verstand van zaken hebt ... Wat wil men nog meer...
Idd, wat wil je nog meer... Ik ben er alvast heeeeel tevreden van.
En je kan er idd nog andere antennes op plaatsen, een neef van me heeft die nog liggen, die ga ik er wrs nog bij op plaatsen :) .

[Reactie gewijzigd door exCite1 op 30 september 2010 14:01]

Enige wat ik mis zijn gigabit poortjes en iets snellere transferrates over wifi. Verder inderdaad topding!
Gebruik deze Linksys al jaren met een DD-WRT firmware. Nooit problemen mee gehad.

Hij haalt nu echter de WAN2LAN throughput niet meer, nu Ziggo de Download snelheid verhoogt heeft naar 80 of 120Mbps.

Maximaal haalbare met deze Linksys is 42Mbps. Dus wel iets om rekening mee te houden, mocht je hem willen aanschaffen.

Voor de werking maakt het overigens niets uit, hij blijft gewoon netjes zijn maximum (42Mbps) leveren.