Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB Review

Noel 18 juli 2006, 2.432 views

Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB

Pluspunten

• prijs
  • prestaties
  • 5j garantie

Minpunten

• voor MIJ niets

Waarom de Seagate 7200.10 320GB?

Ik was al een tijdje op zoek naar vervanging voor mijn oudere parallelle schijfjes. Voor meerdere redenen. Paralllelle kabels werden me bij het zien van de Seriele variant meer en meer storend. De prestaties van mijn oudere schijven konden niet meer mee met wat ik las van de nieuwere schijven. Ik wilde ook het aantal schijven terugdringen van 3 naar 1, want 40+60+80GB in 1 pc werkt wel, maar het neemt meer plaats in en verbruikt meer dan 1 grote schijf.

Toen de 7200.10 reeks op de markt kwam werden er onmiddelijk vele positieve signalen de wereld ingestuurd van reviews en testen. Ik heb dan toch nog even de kat uit de boom gekeken en uiteindelijk toch maar de stap gezet naar deze perpendiculaire schijf.

Prestaties

Deze schijf presteert schitterend. Ze is voelbaar sneller dan mijn vorige, al wat oudere, schijfjes. In de HD Tune test komen mijn vorige schijfjes met hun maximum thoughput nog niet in de buurt van de gemiddelde throughput van deze schijf.

Geluid

Ik deel het geluid van een schijf altijd op in 2 delen.

1) Geluid van de motor:
Je hebt schijven die irritant kunnen zoemen. Zoals Maxtor er een paar heeft. Deze Seagate heeft daar geen last van.

2) Seekgeluiden:
Alle schijven hebben seekgeluiden. De een wat luider dan de andere. Deze Seagate komt daarin niet boven een Maxtor DiamondMax 9 80GB uit. Maar moet het wel afleggen tov een Seagate Barracuda V 60GB.

Ik vind het veel belangrijker dat een schijf niet zoemt. Seekgeluiden vind ik absoluut niet storend. Het is dus niet de stilste, maar ik vind het verre van irritant, maar kan me wel voorstellen dat mensen er een minpuntje in zien.

Warmte

Ik koel mijn schijven altijd actief, omdat je zo over lange termijn (mijn pc draait immers 24/7) een stabiele temperatuur krijgt, wat de levensduur van de schijven ten goede komt. Deze nieuwe schijf wordt ietsjes warmer dan mijn vorige schijven. Met een maximum van 40 toen het een hete zomerdag was en de schijf overigens nog vlak naast een andere schijf zat. Dat is ruim beneden de 50 wat ik toch als een bovengrens beschouw voor harde schijven.

EDIT: extra puntje over warmte:
Schijf draait nu anderhalf weekje met een maximum van 37 nu het buiten de 35 nadert. Dit zonder andere schijven in de buurt en nog steeds actief gekoeld door 2x 80mm fan @ ~800rpm.

Features

De belangrijkste feature van de 7200.10 reeks is uiteraard de perpendiculair recording technologie. Het is de eerste desktop schijf met deze technologie. En verder ontbreekt er niets. SATA300, 16MB cache, NCQ,.. Misschien dat mensen zich storen aan het ontbreken van een klassieke molex. Maar ik ben van mening dat als je toch een S-ATA schijf op de markt brengt, je het maar in een keer goed doet. Dus weg met die oude aansluiting.

Kwaliteit & betrouwbaarheid & garantie

Ik neig al vele jaren naar Seagate voor de betrouwbaarheid en kwaliteit die ze leveren. Van alle betrouwbaarheidscijfers die ik ooit gezien heb, is Seagate altijd de beste geweest. Dus ik reken er op dat deze schijf makkelijk enkele jaartjes kan meegaan.

Moest er toch een probleem optreden kan ik rekenen op de 5jaar garantie die Seagate levert. Die geldt trouwens over heel het productgamma. Als dat geen teken is van vertrouwen in hun producten, dan weet ik het ook niet meer...

Deze schijf is enorm scherp geprijsd. Zeker als je zowel de prestaties als de grootte meeneemt in de verglijking. Kortom: topprestaties voor een lage /GB.

Ondersteuning van de fabrikant

Geen mening. Ik heb nog geen beroep moeten doen op echte ondersteuning. Alles wat ik van Seagate heb gehad, blijft gewoon werken. Ze hebben wel een website waar alles netjes vermeld is, en wat software om te helpen bij installatie en testen. Maar ik ga geen score geven.

Voor mij persoonlijk zijn er GEEN minpunten te ontdekken. Misschien dat anderen zich storen aan de seekgeluiden of de temperatuur net ietsjes te hoog vinden. Maar voor mij is het allemaal ruim binnen mijn normen.

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB?

Uitgebreide survey :7 Well done!
Dat met die molex connector vind ik inderdaad wel goed van Seagate. Ik heb er een uit de 7200.9 serie, bevalt ook geweldig goed. Wil binnenkort wel eentje uit de 7200.10 serie er bij hebben.

Laatst hadden we op m'n werk een paar WD Raptors besteld en die hebben dan weer wel molex en S-ATA voeding aansluiting. Ik vind dat toch wel raar hoor.