Synology DiskStation DS410j Review

exCite1 30 september 2010, laatste update op 30 september 2010, 3.439 views

Synology DiskStation DS410j

Pluspunten

• Snelheid
  • Design
  • Robuust
  • Webinterface

Minpunten

• Powerkabel (zie review)

Ik heb deze NAS pas aangekocht bij Alternate.be maar ben er al heel tevreden van. Vooral het gebruiksgemak en de scherpe prijs maken van deze NAS een aanrader.

Inhoud van het pakket

- InstallatieCD (Windows, Mac, Linux)
- Kleine beknopte handleiding
- Het toestel zelf
- Korte netwerkkabel
- Voeding

Installatie

De installatie gaat redelijk snel en is intu´tief. Er wordt naar de firmware gevraagd (vanop de CD), of je kan meteen de nieuwe firmware van de site van Synology halen.
Standaard komt dit toestel met DSM 2.3, het is aan te raden deze te updaten, de interface ziet er nog beter uit en ik heb de indruk dat alles net iets sneller gaat.

Schijfconfiguratie

Natuurlijk hangt de snelheid en betrouwbaarheid ook een beetje af van de schijven die gebruikt worden en welke switch je gebruikt.

Ik heb gekozen voor 4 Samsung disks (Samsung Spinpoint F3, van 1 Tb. Deze schijven werden via veel reviews aangeraden, daardoor deze keuze.

Ik heb deze schijven dan in RAID-5 geplaatst (gegevensbescherming), omdat dat de hoofdreden was van de vervanging van mijn externe disks.

De snelheid die ik haal is ongeveer 25Mbyte/s write en 40 Ó 50 Mbyte/s read, voor mij heel goed.

Interface

Toch ÚÚn van de belangrijke dingen, is deze NAS makkelijk te bedienen en configureren. Het antwoord is simpelweg, JA!
De NAS is makkelijk te bedienen door middel van de webinterface, waar alles makkelijk in terug te vinden is. De instellingen voor SAMBA shares, de downloadmanager, media streaming en zelfs rechtstreekse port-forwarding van je router zijn makkelijk terug te vinden.

Na alles in te stellen kan je via de webinterface ook makkelijk downloads plannen en je resources en system health bekijken, allemaal heel intu´tief.

Gebruik

Ik gebruik de NAS momenteel voor SAMBA shares, de downloadmanager en media streaming (X-BOX 360).

Maar over het geheel bekeken een echte aanrader dus, je moet enkel wel rekening houden met het feit dat je krijgt wat je betaalt.
Het enige nadeel was dat de powerkabel los op de powerknop en op de controller zat, daardoor dacht ik eerst even dat de stroomtoevoer defect was.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS410j?

Hoe gebruik je de nas voornamelijk? FTP? Samba? NFS?

Wat kan er allemaal met de webinterface geregeld worden?
Ik gebruik RAID-5, de voornaamste reden om mijn externe schijven te vervangen door een NAS was gegevensbescherming.

De webinterface dan, daar kan eigenlijk alles wat je wil mee ingesteld worden. Ik gebruik hem voor SAMBA shares, download manager (kan je gebruiken met BitTorrent, Rapidshare, ...) en als mediaserver voor mijn X360 en dat werkt allemaal heel goed. Dus ik ben er zeker tevreden van voor het geld dat ik er aan gegeven heb.

Ik heb ondertussen de review wat aangepast, hopelijk beter.

[Reactie gewijzigd door exCite1 op 30 september 2010 11:29]

50 mb read met 4 F3's??

Je zou toch zeker 250 + mogen verwachten...
Met een NAS van 289 euro? Denk nog even goed na..
Ja dus?
met mijn eigenbouw NAS trek ik een gigabit verbinding wel vol. Geen enkel probleem.
Dus waarom zou ik meer geld uitgeven voor minder performance.

Daarom vind ik snelheid nou niet echt een plus punt.

[Reactie gewijzigd door matty____ op 29 september 2010 16:37]

Das toch een hele andere vergelijking? Daar koop je geen kant en klare nas voor.. voor sommige mensen is 50MB/s lezen gewoon snel genoeg. Het is absoluut niet de max van wat die schijven kunnen, maar 250MB/s kun je nou eenmaal hierin niet verwachten
ja een beetje appels en peren vergelijken.
Een instap of budget nas kun je geen 250 mbit verwachten!!
Ok misschien was 250 wel beetje over the top. :D

Maar 25/50 8)7 usb is dan nog sneller.
250 megabyte? dat is een 2gigabit-lijn met deze NAS?
ik haal bijna 50megabyte -> 400mbit, snel genoeg dus
Positieve eigenschappen:
Design?

Niet echt, lijkt meer een floppybak uit de jaren 80, dat is voor mij de primaire reden geweest om niet deze NAS te kopen.
Uiterlijk is nogal subjectief en staat dus niet ter discussie.

Verder is de webinterface redelijk bekend (en anders op de Synology site te bekijken).

Misschien is het nog wel een aanvulling om te vertellen welke vorm van RAID je hebt gebruikt.
Ik gok zomaar dat hij 50 MB/s bedoelt..... ;)