Asus A6T-AP008B Review

GENETX 9 januari 2008, 16.437 views

Asus A6T-AP008B

Pluspunten

• Dualcore Turion + 64-bit
  • GeForce 7600 256MB
  • 5400 rpm HDD standaard
  • Muis+draagtas
  • 2 Jaar garantie standaard

Minpunten

• Fn links van de Ctrl

Aankomst en verpakking
De aankomst van het paketje was goed. De Laptop zat goed ingepakt. Eenmaal uit de doos zag ik nog een doos met daarin de Laptop goed verpakt. Verder zit er veel in de doos. Zowordt namelijk een draagtas en Logitech muisje (welliswaar met Asus opdruk en met draad) meegeleverd. Verder zitten er handleidingen in Engels en Nederlands in de verpakking, een quick start guide, S-Video naar composiet en telefoonkabel bij. Verder vinden we natuurlijk nog alle CD's met drivers en 3 Windows XP schijven van Asus in 3 talen: Nederlands, Engels en Frans.

Inhoud van de laptop zelf
Hier volgen de specificaties van de Laptop:
AMD Turion 64 X2 TL-52 1.6 GHz 2x512KB L2 cache
1024 MB DDR-II Ram op 667 MHz (1 dimm, 1 slot vrij)
nVidia GeForce Go 7600 256MB (450 core/400 mem)
100 GB HDD op 5400rpm
DVD-Ram station (DVD+-RW Duallayer brander)

Verdere specificaties:
WLAN 802.11b/g, Gigabit LAN, 56K Modem, Touchpad met scroll, Webcam, Microfoon, AudioDJ

Aansluitingen:
AC-in, S-Video Out, DVI-D, VGA, Audio out, Mic in, S/PDIF Digital Audio out, PCMCIA 2.1 Slot, 4in1 cardreader.

Performance
De laptop is perfect voor gamers met een beperkt budget. De mid-end GeForce Go 7600 heeft met zijn dedicated 256MB geen enkel probleem om nieuwe games op de native resolutie met veel details aan te draaien. Ook merk je niks van de mischien toch wat tragere Turion in vergelijking met de Core Duo (overigens is de combinatie Turion+GF 7600 sneller dan Core Duo+Mobility Radeon X1600 in tests). Het voordeel van de Turion 64 X2 is dat hij 64-bit is en voor de mensen lang van de laptop plezier willen hebben is dat niet geheel nutteloos. HDTV in 1080p gaat perfect met nVidia PureVideo en het is dan ook een genot. Deze laptop is verder ook geschikt voor Media Center met een kleine uitbreiding (HDDVD speler en TV Tuner) doordat er een DVI poort op zitvoorHDTV'sen er een Digital Audio uitgang aanwezig is. In energie zuinig stand loopt de CPU op 800MHz en daar merk ik eigenlijk niks van in Windows.

3Dmark 06 score:
2211 - 3dmarks
879 - SM2.0 score
811 - HDR/SM 3.0 score
1199 - CPU Score

Behuizing
Deze oogt zeer sterk en dat is hij ook wel (zeker vergeleken met die Acer laptop van mijn buren). Ook ziet die behuizing er mooi strak (enzeker als je alle stickers er van af haalt..). Haast alle aansluitingen zitten op de goed positie: Lucht naar achteren geblazen, DVD links (dus zit niet in de weg bij de muis), DVI en VGA ook achter. LAN, modem, audio aansluitingen, PCMCIA en cardreader rechts. Alle USB poorten zitten helaas aan de achterkant, ze hadden van mij wel 2 aan de zijkant of voorkant mogen doen. Verder kun je de AudioDJ knoppen gebruiken als de laptop is gesloten. Hiermee kun je dan CDtjes afspelen zonder windows te booten (helaas speelt hij geen MP3 CD's af). Verder zitten er aan de voorkant lampjes voor accu/netstroom, accu status, maien WLAN aan/uit. Verder zijn er knoppen voor: power, touchpad aan/uit, Internet, Mail en is er een knop om de status te veranderen om zo energie te besparen. Via Fn toetsen kun je volume, brightness en WLAn aan/uit regelen. Het touchpad vind ik fijn werken en heeft een scroll stukje. Ook het toetsenbord werkt goed. Helaas zit de Fn toets links van Ctrl waardoor je soms Fn+C doet ipv van Ctrl+V, jammer Asus, daar kon toch wel wat beter over worden nagedacht, ook Ctrl+Alt+Del lijdt hieronder...... Verder zit er een Mic en webcam boven het beeld dat overigens mooi spiegeld en 15,4" widescreen groot is met 1280x800

Warmte
De laptop wordt niet heel warm. Na een aantal uren gamen lag de gemiddelde temperatuur tussen 65-70 graden celcius. De laptop word zelf van de bovenkant niet erg warm. De lucht wordt mooi naar achteren geblazen waardoor je er niet veel last van hebt. De fan staat weinig aan en stoort mij niet.

Accu
De accu houdt het op energie besparende stand ongeveer 3 uur uit. Ik was op dat moment aan het internetten met WLAN aan. Dat vind ik dus acceptabel. Er zullen wel betere scores zijnmet andere CPU's, maar toch voldoende voor mij. De CPU klokt mooi terug naar 800 MHz X2. Het mooiste moet nog komen: de GPU. Op de accu klokt het geheugen terug naar 135MHz DDR (270 effectief). Vertex Shaders gaan uit. In Vista zie je ook direct dat de Glass verdwijnt

Ik ben zeer tevreden over mijn laptop. Een mooie prijs voor zoveel laptop terwijl het meeste om mee te vergelijken toch wel200 euro of meer duurder is. Helaas dat Bluetooth moet ontbreken, maar verder is de laptop helemaal perfect en vind ik het een van de beste keuzes van dit moment als je kijkt naar prijs/kwaliteit. Ik kan het echt iedereen aanraden!

Update: Vista Beta
Ik heb Windows Vista 64-bit op de laptop gezet om het te testen en het is te gebruiken. Software die niet kan worden gevonden is: Mic+webcam, SM-bus controller, AMD Drivers. Verder loopt het goed maar niet heel soepel, maarja het is een beta dus veel kun je niet verwachten. De laptop is dus eigenlijk compleet gebruikbaar in Vista, al zou ik het alleen met adapter gebruiken.

Windows Vista x64 Final + 1GB upgrade
Ondertussen is dan Windows Vista echt uitgebracht en staat al op mn laptop. Na eerste maanden (sinds november heb ik het al) zonder sommige drivers is er nu volledige support. Daar wil ik Asus echt voor bedanken, een wat ouder model dat er uit gaat gewoon supporten, met 64-bit drivers nog wel. Al heeft Asus ze niet op de supportsite, ze zijn wel te vinden op www.asustreiber.de en voor de videokaart moet je bij www.laptopvideo2go.com zijn. Nadat ik mijn geheugen van een upgrade naar 2GB DDR2-667 Dualchannel heb voorzien draait alles nog lekkerder. Ik had al weinig last van performance verlies naar Vista, met 2GB is het echt geweldig. Ik wil nu niet meer terug naar XP. Deze laptop is gewoon gemaakt voor Vista x64 :)

Voor de scores:
Total: 4.4 (HDD bottleneck)

Subscores:
CPU: 4.6
Mem: 5.9 (orgineel 4.5 met 1GB)
GFX (AERO): 4.8
GFX (Game): 4.8
HDD: 4.4

Vista 3DMark06 scores:

3DMark Score 2190 3DMarks
SM 2.0 Score 870 Marks
SM 3.0 Score 808 Marks
CPU Score 1164 Marks

(Asus A6T + 2GB DDR2-667 CL-5, Dualch. + ForceWare 101.41 + Windows Vista x64 RTM)

Vista Drivers
Omdat Asus traag is en alleen 32-bit drivers er op heeft raadt ik andere drivers aan die goed werken.

Out of the Box:
AMD K8 Driver
Broadcom WLAN 902.11b/g (BCM3418)
Realtek Gigabit LAN
Realtek HD Audio (al prefereer ik nieuwere drivers)
Touchpad (standaard driver)
Delen van de nForce chip (niet alles dus)

Na Windows update:
Motorola SM56 Modem

Zelf gedownload:
nVdia ForceWare (GeForce): lv2g forums x64 en x86 (pak de laatste, vergeet de .inf niet!))
Realtek HD Audio (Asus versie): Asus Support (F3T) x64 en x86
nForce Driver (A6T/A6Tc): x64 en x86
nForce Driver (A6M): x64 en x86
Asus ATK0100 ACPI: Asustreiber.de x64 en x86
Asus ATK OSD/Media: Asustreiber.de (x86/x64): Hotkey OSD2

BIOS 0702, deze is nodig voor het correct laten werken van de AMD Turion voor het terugklokken:
0702 BIOS
Op eigen risico, niet officieel door Asus uitgegeven BIOS op het moment
Winflash van de asustreiber site kan onder x64 problemen geven. De Winflash van de Asus support site onder de Asus F3T laptop werkt wel!

Overige tools zoals Power4Gear Xtreme, CHKMAIL en dergelijke: Hier

In de PCM las ik de scores waar mn eigen laptop mooi mee draaide en veel duurdere Core 2 Duo laptops toch makkelijk bijhield in performance!

Undervolten
Ook ben ik aan het undervolten geweest en dit zijn mijn bevindingen:

Core MHz - Multiplier - Voltage
Stock: 1600 - x8 - 1.075v
Stock: 800 - 4x - 0.800v

Undervolt: 1600 - x8 - 0.950v
Undervolt: 1400 - x7 - 0.875v
Undervolt: 1000 - x5 - 0.800v

Verkrijgbaarheid
Helaas gaat de A6T er uit ivm Vista. Misschien dat je er nog een weet te vinden. De A6T wordt vervangen door de F3T. Deze is bijna exact hetzelfde alleen heeft standaard Vista, een Express slot ipv PCMCIA, SATA HDD ipv IDE en een TPM chip. Alleen schijnt de F3T nogal duur te zijn. Echter heeft MSI een M677 die wat goedkoper heeft en bijna exact dezelfde specs, dat zou een mooi alternatief zijn! [Edit]De MSI M677 is dan ook al niet meer goed verkrijgbaar en de F3T is al heelmaal niet in NL te vinden....

Plaatjes
01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13

Heb jij ook een Asus A6T-AP008B?

Mooie review!
Ik ben geinteresseerd in deze laptop - wordt dan weer mijn 4e Asus laptop.

Er is ook een variant met Core Duo en Nvidia 7600 Go - De A6Jm - Ik heb deze nog niet in de Pricewatch gezien.
Klinkt ook niet slecht. Is er al wel een shop die m verkoopt?
Al zal de Turion krachtiger zijn. :) (met z'n 1GHz HT Bus)
Hallo,
Ik heb zelf ook een Asus A6T en heb hier windows vista Ultimate op geinstalleerd.

Ik heb een aantal vista drivers gedownload, maar een aantal werken niet.

1) Ik krijg de webcam niet aan de praat
2) De knoppen boven (bijvoorbeeld voor het instellen van het batterijgebruik, Power 4 Gear) werken niet en dus kan ik hoewel ik Power4Gear geinstalleerd heb mijn batterij niet instellen.
3) Ik heb nu opeens geen geluid meer.

Weten jullie hoe dit op te lossen?
kan je beter op het forum vragen
Rofl, ik edit mn review even omdat hij al een hele tijd uit de roulatie is en direct sta ik bovenaan als meest bekeken :+

Waarom mijn A6T uit roulatie is:
Ranja (zoals velen weten) over mn laptop gehad. Ding heeft het nog 4 maanden overleeft. Toen was mn GFX gaar (of door oververhitting of toch nog de ranja). Iig, opgestuurd met in het achterhoofd dat het een grapje van 400 euro zou worden. Werd ik na 4 weken gebeld dat de onderdelen niet op korte termijn leverbaar waren. Gratis en voor nop een nieuwe Asus F3 gekregen. Echt topservice Asus!