Foxit eSlick eReader Zwart Review

Mar2zz 15 oktober 2010, laatste update op 4 november 2010, 4.611 views

Foxit eSlick eReader Zwart

Pluspunten

• de goedkoopste ereader op dit moment
  • slechts 180 gram
  • ondersteunt geen Adobe DRM (ik zie dat als een voordeel, DRM is evil)

Minpunten

• maar 1 verbindingsmogelijkheid (USB)
  • waarom 10 seconden logo bij opstart? ik wil dat nog weg, weet niet of dat mogelijk is)

Veelzijdigheid Score: 3
Na lang wikken en wegen (eigenlijk denk ik al 2 jaar na over een ereader nadat een vriend mij zijn Cybook Gen3 showde) ben ik eindelijk overgegaan tot aanschaf.

Ik vond eReaders altijd te duur, totdat ik deze Foxit tegenkwam voor slechts 109,95 (ex verzending). Totalereaders.com verkoopt vanuit een webshop, via ebay en via marktplaats.

Ik kwam deze reader eerst tegen via de pricewatch, waar ie nog in stond voor 139 euro bij pdashop.nl. Daar waren er nog vier, maar ik twijfelde te lang waardoor ie, nadat ik de knoop door had gehakt 'm te bestellen, gewoon was uitverkocht. Dit binnen een tijdsbestek van 24 uur twijfel. Balen!

Toen verder zoeken. 2e hands dan maar? Maar op marktplaats deed ik een hele mooie ontdekking, slechts 110 euro voor een ereader die in de pricewatch verder alleen nog maar stond voor over de 200 euro. Verkocht! (edit: zie mijn update onderaan deze review over deze shop voordat je er gaat kopen).

Gelijk gemaild met totalereaders.com en een uur later was de koop beslecht. Dit was afgelopen vrijdag. Gisteren, maandag dus, lag na thuiskomst uit mijn werk de reader al op tafel. OMG! Ja! Wat snel!

Van vrijdag tot en met zondag heb ik een verzameling ebooks aangelegd met Calibre, een speciale, complete suite voor het beheer van ebooks in allerlei formaten. Alle boeken die op mijn verlanglijstje stonden, waarvan sommige al jaren, daarin gezet en voorzien van metadata e.d. onderwijl mij verkneukelend bij al dat leesplezier dat ik binnenkort op mijn reader zou zetten.

De reader kwam met een complete featureset binnen. Dwz, alle assecoires zaten erbij, zelfs een hoes! (dit had ik over het hoofd gezien bij de advertenties op marktplaats en ebay dus ik had al uren chinese sites af zitten zoeken op die goedkope hoezen met dezelfde maten als de foxit).

Complete set:
# Ereader zelf natuurlijk, met de voorlaatste firmware (dus update nodig).
# CD met foxit software (windows only, jammer want ik ben linuxboy)
# Een (nep-)leren omslag, waardoor de reader vastgehouden kan als een echt boek.
# Oordopjes (de foxit speelt ook muziek af, of luisterboeken natuurlijk)
# 2GB Kingston SD-memory card
# Polsbandje voor aan de ebook
# usb to mini-usb kabel
# laadstekker met europese en amerikaanse unit waar de usbkabel in kan.
# Quick start guide

Deze foxit Eslick is een kale ereader als je hem vergelijkt met de nieuwste modellen. De enige verbindingsmogelijkheid is via usb. Dit is dus ook de enige manier om ebooks op de reader te krijgen, als je het SD-kaartje niet meerekent dan, want die kan je natuurlijk eventueel los in de pc prikken. Ik zal de andere verbindingsmogelijkheden overigens niet missen. Ik heb direct een 80 tal boeken op de foxit gezet dus ben wel even zoet. Bovendien zal ik 'm regelmatig opladen via de pc en Calibre kan dan de set op de foxit makkelijk updaten en boekenbeheer doen.

Het opstarten:
Ik kreeg de foxit met een totaal lege batterij. Ik schrok daardoor want ik ben wel gewend dat batterijen meestal halfvol zijn bij een geleverd product, dus ik dacht even dat ie misschien wel DOA was. Maar even aan de netstroom en hij ging netjes aan, gelukkig! Na het logo van foxit ongeveer 10 seconden in beeld te hebben kan je navigeren in de SD kaart, Main menu, recent gelezen boeken of muziek. Via andere hardwareknoppen (die zitten opzij) zijn er beheertaken e.d. uit te voeren.

Ik heb gelijk de firmware gechecked en zag dat ie een update nodig had naar de allerlaatste van de foxitwebsite. Dus dat maar eerst dan. Zowel voor linux als windows is er een firmware updater, erg goed van foxit. De firmware die op de foxit staat is ook uitgegeven onder GPL dus in principe zou een beetje hobbyist met verstand van zaken daar leuke dingen mee kunnen doen. Door de laatste firmware wordt de epub-ondersteuning verbeterd en laat dat nou net het meest gebruikte (en volgens mij meest flexibele) ebook-formaat zijn. De firmwareflash ging zonder problemen, na een kwartier was ik up2date!

De handleiding van de foxit heb ik op de reader zelf gelezen. De foxit is goed met pdf's volgens het web en laat de handleiding nou een pdf zijn...

Via de grote knop rechtsonderin kun je bladeren en eventueel pagejumpen (Go To) (paginanummer ingeven).

De menu knop op de zijkant activeert een onscreendisplay. Daarmee kun je ook Go To, maar ook de fontsize instellen, Table of Content bezoeken (hoofdstukkenoverzicht als deze aanwezig zijn in de ebook) of de reader in landscapemodus gebruiken. Bij PDF is er ook sprake van zoommogelijkheden.

De fontsize is ook trapsgewijs (5staps) in te stellen met de 2 kleine knopjes aan de rechterzijkant van de reader.

Alle knoppen geven een klik als je erop drukt, behalve de grote knop waarmee je pagina's omslaat. Gelukkig maar, mijn vrouw zou gek worden van die klikjes als ik tot laat lig te lezen. Een pagina omslaan is dus ff naar beneden of naar rechts klikken, terugbladeren boven of links. Het verversen gaat snel (seconde ofzo? je krijgt in ieder geval niet het gevoel dat je moet wachten). Het beeld wordt bij een omslag even helemaal zwart en dan staat de nieuwe pagina er. De foxit ligt fijn in de hand. Het leest een beetje als een pil van 800 bladzijden qua gewicht, hij is 180 gram, maar is daarbij een stuk dunner. Bij mij ligt mijn de duim van mijn rechterhand eigenlijk standaard op de bladerknop, ik vind die plek goed gekozen. Voor de linkshandigen is dit misschien minder.

De achtergrond, het ePaper als het ware, is lichtgrijs van kleur. Een beetje toiletpaper-like. Als donkerwit bestond zou ik die benaming aan de kleur geven. De letters zijn pikzwart. De ereader heeft 4 grijsniveaus. Plaatjes (zoals boekomslagen en foto's/plaatjes/tekeningen) worden duidelijk weergegeven, al is het natuurlijk zwartwit en lijkt het wat pixelig). Voor strip/manga lezers is deze reader misschien wel niet zo geschikt, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee. Mocht iemand dat getest willen hebben stuur me dan de manga maar op.

Helemaal gelukkig ben ik met de rememberpage functie. Zal op elke reader wel zitten maar goed. Lekker als je meerdere boeken tegelijk leest. De foxit onthoudt met de nieuwste firmware van 10 boeken je progress. Dit zit bovenaan direct in het eerste menu, en de foxit start op met je laatst gelezen boek geselecteerd en als je die selectie pakt dan opent ie de bladzijde waar je was.

De foxit pakt met de laatste firmware de volgende formaten:
books: EPUB, eReader, PDF, TXT, mp3
pics: GIF, BMP, JPEG, and PNG

PDF schijnt een van de sterkste punten te zijn, dus alles wat je kan printen kan je lezen bij wijze van spreken. Hier niet genoemde ebookformaten zijn ook geen probleem overigens. Met Calibre, de opensource tool voor ebookbeheer, kan je van zo een beetje alle formaten naar alle formaten converteren. Ook rss-feeds naar epub bijvoorbeeld zodat je nieuws mee kunt nemen op je book.

De foxit ondersteund geen adobe-DRM. Hierdoor zul je bij sommige ebook-stores niet terecht kunnen, of je hebt gelijk een mooi excuus om dat met de vele easy-to-use tools uit de ebooks te slopen, kom als consument vooral voor je rechten op.

Kortom. Ik denk dat deze eSlick reader een prachtig instapmodel is voor elke zal-ik-een-reader-kopen-twijfelaar. Voor een prijs van 110,00 zul je je hier echt geen blauwtje of kat in de zak aan kopen. Sterker nog, de foxit is een Netronix-clone/reader. De Kobo Reader, PocketBook 301, Cybook Gen3, Cool-er zijn dat bijvoorbeeld ook. Er staan echter tegenstrijdige berichten op internet. foxit zou de handdoek in de ereaderring hebben gegooid, maar op de website van foxit zelf kun je nog wel pre-orderen. Nou ja, ook als foxit ermee kapt of al gekapt is heb je met deze vast nog ongelooflijk veel leesplezier. Je kunt kennismaken met ereaden voor een lage prijs en als het bevalt kun je altijd nog dieper in de buidel gaan tasten.

Er is ontzettend veel gratis leesvoer te krijgen op internet, uit legale bron. Daarmee kan je al jaren vooruit, ook als je een cursus snellezen voor gevorderden hebt gevolgd.

UPDATE:
Omdat ik 'm nu bijna 2 week gebruik heb ik een beetje een beeld gekregen van de batterij. Dus ff een update. De 8000 pages uit de advertentie worden bij lange na niet gehaald. Dit is echter geen ramp, ik doe er alsog langer dan een week mee.

Mijn gebruik standaard: Ik lees 's morgens een 20 minuten tot half uur als ik aan het forensen ben. Vervolgens 's middags op de terugweg ook weer. Dat is dus 40 minuten bij elkaar en 2 x aanzetten. Vervolgens ga ik 's avonds aan de slag. Omdat ik nu redelijk hooked ben aan de Sword of Truth-serie van Terry Goodkind lees ik 's avonds ongeveer 3 tot 4 uur aan 1 stuk (zonder uitschakelen).

Al met al heb ik er deze week een uur of 10 tot 12 opzitten.

Ik heb hem afgelopen zondagnacht, na 'm een week gehad te hebben, volledig laten opladen en sindsdien ben ik ruim 900 pagina's verder, alles gelezen op de default lettergrootte. Er ging net vanmiddag in de trein weer een streepje batterij af waardoor ie nu op nog 2 streepjes staat.

Ik denk dat het mogelijk is om de 2000 bladomslagen te halen op een batterij. Dit is dus 1/4 van wat beweerd wordt. Als je veel van boeken wisselt tussendoor (ik heb continue 1 boek gelezen) zal het misschien nog wat sneller gaan omdat je dan veel meer de knoppen gebruikt. Kortom, met een volle batterij zal je een week vooruit kunnen als je gemiddeld 3 tot 5 uur per dag leest of gemiddeld 300 bladzijden per dag.

Vergeleken met de advertentiecijfers is dat niet zo hoog als ik had gehoopt, het is wel meer dan genoeg om nooit met een lege batterij te komen zitten, gewoon opladen als er nog een streep over is en je kunt weer dagen vooruit. Laten ik het voor mij houden op 1 x opladen per week als je een stevige lezer bent.

Vorige week heb ik de reader door veel handen laten gaan en is dus vaak aan uit geweest. Geen goede referentieweek, vandaar een week later reviewupdate. Maar ook deze week is dat nog wel voorgekomen en dat zal ook zijn weerslag hebben op de batterij. Mocht je de batterijduur een issue vinden dan raad ik aan om ook andere reviews over readers te lezen of over de foxit, en dan het gemiddelde te pakken. 1 batterij-ervaring is geen referentie daarvoor, en zoals blijkt, wat een reader bij zijn advertenties zet al helemaal niet.

Update 15-10-2010:
Van andere tweakers komen er berichten binnen via Direct Messaging waaruit blijkt dat totalereaders restpartijen en/of 2e handsjes lijkt te verkopen. Ik denk dat dit waar is en dat dit ook een oorzaak is van de lage batterijcapaciteit in vergelijking met de geadverteerde capaciteit. Ik heb zelf niet het idee dat ik een gebruikte ereader heb, maar ik heb wel 1 waarvan de batterij lang de beloofde capaciteit niet haalt. Conclusie is dan: of de batterij is ongebruikt maar erg oud en daardoor lui of de ereader is vaker gebruikt en de batterij heeft daardoor al minder capaciteit gekregen.

Op ebay is de advertentie ook geupdate met de tekst Nieuw (overige): Deze ebaystatus staat voor:
Nieuw overige (zie details)

Een nieuw, ongebruikt object zonder enige slijtage. De oorspronkelijke verpakking kan ontbreken of het object zit in de oorspronkelijke verpakking maar is niet verzegeld. Een nieuw object met een fabrieksfout of andere kleine foutjes. Zie de aanbieding van de verkoper voor volledige details en beschrijving van onvolmaaktheden.
Hou daar rekening mee als je bij hen wilt bestellen. Je moet jezelf afvragen of je dat bedrag over hebt voor een reader waar mogelijk iets mee kan zijn (zoals lagere batterijduur).

Ik heb zelf (nog) geen spijt van mijn koop, maar nu ik een reader heb ben ik zo blij ermee dat ik mezelf voor de kop kan slaan dat ik 'm niet jaren eerder had gekocht en ik een reader ook veel meer waard vind dan 110 euro.

Update 3-11-2010:
Hij is stuk. snif. ben erop gaan staan, het scherm is van binnen gebroken...
Over naar een andere. Bebook Reader 2010.

Heb jij ook een Foxit eSlick eReader Zwart?

Ik kreeg deze mail terug:
Beste Jean,

De batterijduur die Foxit (en alle overige e-readers ook overigens) adverteren is de theoretische levensduur gebaseerd op zeer weinig in- en uitschakelen, weinig gebruik maken van menu’s en dergelijke. In de praktijk is de levensduur van iedere e-reader veel korter dan de 7000-8000 pagina’s die de meeste merken adverteren.

Dit is geen defect aan het product, dus is er ook niets wat wij er aan kunnen doen. Het is een geaccepteerd feit in de e-reader markt.

Met vriendelijke groet namens TotalEReaders.com
---
Nadat ik meldde dat ik dan aangifte ga doen kreeg ik nog eens deze mail:

Beste Jean,

Zie de website van Foxit: http://www.foxitsoftware.com/ebook/overview.html onder het kopje “Ultra low power consumption and long battery life”.

Het enige wat wij communiceren is wat de fabricant communiceert.

Met vriendelijke groet namens TotalEReaders.com

Waar dus gewoon staat dat het ding 8000 bladzijdes aankan
Grappig, ik kwam via de poll over tablets op de frontpage bij jouw review.
Ik zat te denken bij me zelf "wil ik ook een ipad of andere tablet?", maar besefte me dat het mij voornamelijk gaat om het lezen van grote lappen tekst en boeken. Dus toen maar even kijken op pricewatch.

Goede review! En ik denk dat je inderdaad een hoop twijfelaars over de streep trekt met je verhaal. Misschien kan je nog wat toevoegen over de accuduur, ik lees dat ebooks erg zuinig zijn, maar hoelang doe je zonder opladen? Waarschijnlijk lang genoeg om naar de andere kant van de wereld te vliegen ;)

Voor even 100 euro denk ik er ook over om er eentje aan te schaffen.

Maar zouden de ebooks niet de spreekwoordelijke doodsteek zijn voor het traditionele boek en auteur? Er is al zoveel content beschikbaar en ook zo makkelijk te "delen"...

Edit: gezien de techniek is de accuduur afhankelijk van je leessnelheid :-) Goed voor 7000 bladzijen....

[Reactie gewijzigd door SubSense op 28 september 2010 21:09]

De accuduur wordt niet in tijd uitgedrukt bij ereaders maar in pagina-omslagen. De foxit zou er 8000 moeten kunnen omslaan op een volle accu, dus je leessnelheid is erop van invloed. Ga uit van 2 weken lezen tot je erbij neervalt? De accu laadt op in 3 tot 4 uur.

Je kan de ereader automatisch laten uitschakelen na een aantal minuten niets gedaan te hebben. 5, 10, 30, 60 minuten. Ik heb 'm zelf ingesteld op een half uur en doe 'm uit als ik zeker weet dat het nog lang gaat duren voordat ik 'm weer ga lezen.

Dat het de doodsteek wordt weet ik niet. Ik zelf verzamel bijvoorbeeld een aantal series die ik graag compleet in de kast wil hebben en zal ook nog steeds boeken voor mijn verjaardag vragen enzo. Bovendien ben ik helemaal gek van ingebonden boeken, dus als ik mijn favoriete boeken ingebonden tegen kom schaf ik ze vaak nog aan ook, ook al heb ik ze al meerdere malen gelezen en/of er een pocketversie van.
Mooie review.

Ik heb even op de site van totalereaders.com gekeken en daar zie ik bij de specificaties dat het interne geheugen 128MB is. Op de site van foxitsoftware wordt 512MB vermeld. Als echte Nederlander heb ik ook op de site van kieskeurig.nl gekeken en daar hebben ze het over 512MB. Zijn er soms meerdere uitvoeringen van deze ereader?
Het prijsverschil is wel erg groot tussen totalereaders (109,95) en de laagste prijs bij tweakers (239,00). Is daar nog een reden voor?

En dan nog een laatste vraag: Hoe snel laden de pagina's?

Ik stel deze vragen want ik vind 109,95 een hele mooie prijs voor een ereader (lees verjaardagskado ;-))

OK nog even een laatste opmerking. Bekijk deze link voordat je een keuze maakt:

[Reactie gewijzigd door rre_pay op 29 september 2010 17:11]

De versie die ik heb gekregen heeft 512MB aan boord. Bovendien is het een grijze, geen zwarte.

Ik lees dat stuk en denk juist, kopen die foxit! Grote spelers lopen de kleine eruit te drukken puur omdat ze diepe zakken hebben en tegen verlies kunnen. Daarom zou iedereen die van de kleine spelers moeten kopen zodat de concurrentie gezond blijft.

Op de site van foxit kan je ze nog steeds bestellen (199 dollar, dus duurder, bovendien het hoesje niet gratis, dat is bij www.totalereaders.com wel gratis). http://www.foxitsoftware.com/ebook/order.html

Het prijsverschil tussen tweakers en totalereaders was eerder overigens kleiner. Ze stonden ook voor € 139,00 in de pricewatch, maar uitverkocht. Dit staat bovenin mijn review, hier nog even de link ter bewijs: http://www.pdashop.nl/pro...foxit-eslick-ereader.html

Google ook eens verder op de service van foxit mbt de ereaders. Ik lees daar alleen maar hele positieve verhalen over.

Wees echt niet bang dat je een kat in de zak koopt. Ik ben stapelverliefd op het ding. Kijk op youtube even naar filmpjes voor bladzijdeomslag-snelheid. Het gaat net zo snel als een bladzijde omslaan in een normaal boek, je bent echt niet meer tijd kwijt.

Ik heb er alleen maar ePubs opstaan en het werkt ontzettend goed (Calibre maakt ze op voor de Cybook Gen3, dat profiel is ook geschikt voor de eSlick (beide Netronix-based).

[Reactie gewijzigd door Mar2zz op 29 september 2010 19:07]

Ik heb zo'n Foxit vastgehad op de Cebit, en daar was het met afstand de best bedienbare e-reader op de beurs, tussen alle Chinese klonen.
Ik begreep daar echter dat het apparaat alleen PDF'jes kan tonen, en dat daarom alle boeken eerst naar PDF omgezet moeten worden.
Klopt dat, of kan het ding ook rechtstreeks ePub tonen?
Rechtstreeks ePub lezen is geen probleem vanaf firmware 2.0 en hoger. De firmware flash is erg makkelijk, mocht je een 1.0 versie ergens krijgen.

Sterker nog, ik weet niet eens waarom ik het doe, maar ik exporteer al mijn boeken met Calibre naar de eSlick en laat ze onderweg automatisch naar ePub converteren. Slaat waarschijnlijk nergens op, maar ja het epub-formaat is open source en ik ben daar nogal van. Ik moet me nog verdiepen in het aanpassen van ePubs e.d., maar ben nog niet een boek aan het lezen dat zo slecht opgemaakt is dat ik er wel even direct mee aan de slag zou moeten... Komt vast vanzelf een keer.

Maar, ook als je geen foxit gaat kopen, het maakt echt niet uit of je reader ePub wel of niet ondersteund. Je kunt alle formaten naar alle formaten converteren en dat kost luttele seconden per boek.
Inderdaad leuk om toch een review te kunnen lezen over deze e-reader.
Ik ken het merk en de site waar jij hem zag, maar toch niet gekocht ivm tijdgebrek.

Op de site van de verkoper stond ook een review, maar een verkoperspraatje is toch iets anders dan een review door iemand die er niet direct belang bij heeft.

[Reactie gewijzigd door 455451n op 28 september 2010 21:17]

bedankt voor deze uitgebreide review. Ook de tip voor de leverancier heb ik ter harte genomen en hem meteen maar besteld!
Ik ben al een tijdje aan het azen op zoiets maar vond het nog te duur. Ik zag deze review, en de prijs, werd meteen enthousiast en heb er meteen een gekocht bij totalereaders.com, wat trouwens een nederlandse firma is. Het was 6.75e verzendkosten dus totaal 116.70. Lijkt me wel wat, leuk.
Ik heb inmiddels een klacht gestuurd naar totalereader.
Ik heb 360 bladzijden gelezen en de batterij indicator geeft al een tijdje slechts halfvol aan. Ik vraag me af of ik de 600 bladzijdes haal.
Leuk om er een review van te lezen! Ik hoop morgen de mijne te ontvangen die ik via iBood heb besteld voor ongeveer dezelfde prijs. Kan 't lezen beginnen ;)
Hallo Mar2zz en andere eigenaren van deze Fox-it, aangeschaft bij totalereaders,com.

Willen jullie misschien even kontakt opnemen met mij via mail.(zie naam bij profiel)

Heb wat specifieke vragen.

Totalereaders hebben nl. een heel ruime definitie van het begrip geheel NIEUW

Joop

[Reactie gewijzigd door joop.hinke op 6 oktober 2010 15:38]

Ik heb een update geplaatst onder aan de review. Je bent niet de enige die het zich afvraagt of het helemaal zuiver is.