Axis M1054 Review

signalman 30 mei 2012, 3.564 views

Axis M1054

Pluspunten

• Klein en onopvallend
  • Zeer goed beeld bij voldoende licht
  • Goede ingebouwde microfoon
  • Makkelijk in te stellen
  • Zeer veel mogelijkheden
  • Ingebouwde verlichting
  • Opnamemogelijkheid via webinterface

Minpunten

• Bij een wat donkere omgeving wordt kwaliteit beeld snel minder
  • Gebruikersinstellingen mogen uitgebreider, maar zijn voldoende
  • Niet waterdicht (niet geschikt voor buitengebruik)

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Na een teleurstellende ervaring met een ander soortgelijke product van een ander merk heb ik besloten om deze te kopen. Het eerste wat me opviel waren de afmetingen van dit product in vergelijking tot de mogelijkheden aangeprijsd door de fabrikant. Ook vond ik de prijs/mogelijjkheden verhouding erg goed overkomen.
Ik heb voor de bedrade versie van deze product lijn gekozen omdat er in mijn buurt aardig wat draadloze netwerken aanwezig zijn en ik anders bang was voor storing. De draadloze versies van dit product ondersteunen op dit moment alleen nog maar 802.11 B/G. De Axis M1054 is dus bedraad en heeft als enige van deze lijn HDTV. Na aansluiting (DHCP staat bij mij aan en even in de router gekeken welk IP-adres er werd toegewezen) kon ik na bepaling van de logingegevens het eerste beeld meteen bewonderen. Overigens heb ik de bijgeleverde adapter moeten gebruiken daar mijn netwerkhardware geen PoE biedt. Indien je op je netwerk wel PoE hebt, dan zou dat dus mooi de adapter schelen die anders nodig hebt. De setup is vrij makkelijk te begrijpen en de beveiling van de cam was dan ook een fluitje van een cent. Enkele zaken waren voor mij nieuw, zoals de mogelijkheid om bij bewegingssignalering het beeld automatisch naar een FTP-server te laten uploaden. Dit was verder makkelijk in te stellen en ook het versturen van een mail met foto naar een vooraf ingesteld mailaccount.

In mijn geval (tijdelijke inzet in een babykamer) was ik zeer te spreken over de ingebouwde microfoon. De gevoeligheid hiervan is in te stellen. Op zijn gevoeligst hoorde ik gewoon een spijker in de kamer vallen. Ook het lampje wat ingebouwd is kan goed worden afgesteld in helderheid. Deze is in een donkere omgeving echt nodig. Het beste beeld wordt verkregen met genoeg licht. Indien het licht 's avonds minder wordt, wordt ook het beeld snel minder. Het beeld blijft dan overigens nog wel acceptabel. Voor een babykamer wou ik net genoeg licht hebben om iets te kunnen zien zonder de baby wakker te maken. Dat is erg goed gelukt.
Iets wat ik tegen vind vallen was de ingebouwde "luidspreker". Het geluid wat geproduceerd wordt is niet best. Als ik zeer rustig praat en er wordt goed geluisterd dan is er wel wat van te maken, maar daar blijft het bij. De voor ingestelde geluiden komen daarentegen wel vrij goed door.

Heb het apparaat nu enkele weken tot volle tevredenheid in gebruik. In deze periode heb ik geen storingen of vastlopers bemerkt.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

2 jaar verder

Heb nu de camera ongeveer 2 jaar in gebruik en nog steeds naar volle tevredenheid. Enkele pluspunten die mij erg zijn opgevallen in deze 2 jaar van gebruik zijn:
- nog geen vastlopers o.i.d. gehad
- beeld vind ik nog steeds erg goed
- veel programma's/apps voor op je mobiel/tablet (Android, IOS), degene die ik getest heb daarvoor werken erg goed met nagenoeg alle opties.

Wat ik na 2 jaar mis zijn:
- infrarood nachtzicht
- geluidsondersteuning in andere browsers dan IE, hierbij moet ik wel zeggen dat ik het geluid van de M1054 geprobeerd heb om onder Google Chrome werkend te krijgen. Dit heb ik niet tot het uiterste geprobeerd werkend te krijgen. Voorlopig werkt het i.i.g. erg goed onder IE.
- PAN/TILT/ZOOM (Dit kan wel, maar is niet echt... het is inzoomen op het digitale beeld)

Note! Het geluid is zeer gevoelig. Ik gebruik de camera (nog) op de kinderkamer. Ik hoor onze dochter gewoon ademhalen. Wat geluid betreft ontsnapt er niets. Echter als het geluid wat aan de harde kant is dan hoor je alleen ruis. De gevoeligheid is waarschijnlijk in te stellen, maar niet getest of echt naar gekeken.

Heb jij ook een Axis M1054?

Goede review. Ik ben mij aan het oriŽnteren op de ip camera's en vroeg me af welke teleurstellingen je met andere camera's had dat de keuze uiteindelijk op axis is gevallen.
wat ik wel jammer vind is dat een camera van deze prijsklasse geen infrarood nachtzicht heeft.
@weigerambtenaar,
Hiervoor had/heb ik een levelone FCS3000 in gebruik gehad. Hier had ik nagenoeg alleen slechte ervaringen mee, deze waren:
- Ging kapot 3x achter elkaar
- Na reparatie beschadigd terug (gerepareerd door Levelone zelf!!)
- Sumiere handleiding, bijgeleverde software slecht
- Onoverzichtelijke bediening via browser
- Geen PTZ
- Beeldkwaliteit viel erg tegen, vooral vergeleken met M1054
- Garantieproblemen *
- Kwam lomp en groot over in vergelijking met de M1054
Positief:
- Infrarood/nachtzicht, werkte erg goed!
- Waterdicht, helaas na reparatie van kabel niet meer waterdicht.

*Garantievoorwaarden waren erg vreemd:
Om de FCS3000 goed te kunnen instellen en om de camere te kunnen richten moest de behuizing opengemaakt worden, dit werd ook beschreven in de handleiding. Is een simpel draaimechanisme aan de binnenkant. Echter om de behuizing te openen en de camera te richten moest ik een zegel doorbreken, met als gevolg dat de garantie niet meer geldig was.
Hier heb ik uiteraard een zaak van gemaakt en gewezen op de handleiding dat dit gewoon bij de bediening hoort. Ik heb toen zelfs e.e.a. voorgelegd aan de webwinkel waar ik hem gekocht had en ondertussen ook de consumentenbond om raad gevraagd. Uiteindelijk is het opgepakt en afgehandeld door de webwinkel waar ik deze camera gekocht had.

Over de kabel nog, deze was te gebruiken via een waterdichte aansluiting aan de achterkant of aan de zijkant. Hoe dit moest aangesloten worden stond ook niet in de handleiding, sterker nog, er werd niet eens vermeld dat dit kon.

Verder zat er een magneetblokje om een kabel (tegen inteferentie), bij aansluiting op het andere aansluitpunt kon ik deze in de behuizing nergens meer kwijt en heb ik moeten verwijderen.

Kortom.... bij deze ip-cam had ik alleen maar slechte ervaringen.

Ik moet wel zeggen dat ik bij mijn keuze me heb laten leiden door slechts enkele bekende merken op dit gebied en dat waren dus Axis en Levelone. In de toekomst kies ik waarschijnlijk weer een Axis.

Overigens wil ik mijn Axis M1054 straks ergens anders inzetten, misschien buiten. Voor bekende merken zijn er vaak ook nog behuizingen zodat je een niet waterdichte ip-cam toch buiten kunt inzetten.

Succes met je keuze
Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga ook voor een Axis dan maar :)
Ik heb een Axis M1113 aangeschaft, deze werkt prima, ik de volgende vraag, hoe krijg ik alleen het beeld van de camera te zien op een website zonder de randen er omheen met info over AXIS , live view , setup en Help buttons?
Sorry voor late reactie.... erg laat :?
Ben op het moment dat je de vraag stelde er even mee bezig geweest en daarna ben ik het totaal vergeten. Waarschijnlijk heb je ondertussen al zelf uitgevonden. Zo niet, dan hier het antwoord:
Uiteraard is het dan zonder dat je om een wachtwoord vraagt.
De link is werkt voor mijn Axis M1054, maar voor andere camera's kan het net iets anders werken. Op internet vond ik voor Axis camera's de volgende link:

Succes... waarschijnlijk is het antwoord alleen nog maar voor andere lezers.