Specificaties 400W (80 Plus Silver), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Cougar SE 400 Review

-The_Mask- 13 december 2010, laatste update op 14 december 2010, 1.442 views

Cougar SE 400

Pluspunten

• 80 PLUS Silver
  • Aansluitingen
  • Uiterlijk

Minpunten

• Of toch niet 80 PLUS Silver?
  • Modulair zou leuk zijn

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4

Voorwoord

Als eerste wil ik Cougar en Tweakers bedanken voor deze prachtige voeding, die ik reviewen mag en daarna mag houden. Zie voor meer info: Cougar Review Topic: Test 1 van de 6 COUGAR PSUs (sponsored)

Cougar

Een nieuwe naam voor een oude "bekende". Nou bekend bij de meeste mensen zal geen lichtje gaan branden bij de naam HEC/Compucase (opgericht in 1979). Dit komt vooral omdat ze vooral voor OEM markt veel voedingen hebben gemaakt en daarnaast ook nog wat voor andere fabrikanten. De andere fabrikanten bestaan o.a. uit Thermaltake, Xigmatek en Aerocool. De prestaties van deze voedingen waren helaas niet echt erg hoogstaand.

Maar gelukkig besloot de HEC/Compucase Group vorig jaar (2009) om een retail merk op te richten onder de naam Cougar. Onder de Cougar naam bewijst HEC/Compucase dat het wel degelijk erg goede voedingen kan maken, welke er ook nog eens erg mooi uitzien. :)

Huidige line-up

Alle Cougar voedingen hebben minimaal een 80 PLUS certificaat, oplopend tot 80 PLUS Gold.
Als eerste zal ik wat duidelijkheid proberen te creëren in de huidige Cougar line-up, want dat is mij ook nog niet helemaal duidelijk. :p

RS-serie
De RS-serie is een goedkope serie voedingen van Cougar deze voedingen bezitten een standaard 80 plus certificaat. Dit betekend dat de voedingen een minimaal rendement halen van 80% bij een belasting van 20 tot 100%. De voedingen zijn beschikbaar in een 300, 350, 400, 450, 550 en 650 Watt model. Voor de rest is er weinig info over deze voedingen te vinden.http://tweakers.net/ext/f/zvaFcnRXLlT1tKHYSl4XkzCW/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/wscspkb83bwuQilbM34IlnL2/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/NWrPBr4Erjfuw80xhhtMBtDM/thumb.png

A-serie
De A-serie bestaat ook uit vier voedingen en ook van 300, 350, 400 en 450 Watt. Maar in tegenstelling tot de R-serie heeft deze serie een hoger rendement, namelijk 80 PLUS Bronze. Dit betekend dat de voeding minimaal een rendement van 82% moet halen op 20 en 100% en minimaal 85% op 50%. De garantie op deze serie is 3 jaar.http://tweakers.net/ext/f/6WOqpAVZV5iGqwx64OaD9vkG/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/iKx5YEpS97K6riStpj31d8A6/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/vuRVNcgQBV0Emjns0nSxB4g1/thumb.jpg

Power en PowerX serie
De Power en PowerX (op 80plus.org B-serie genoemd, de B staat hier waarschijnlijk voor 80 PLUS Bronze) bestaan elk uit drie voedingen, 400, 550 en 700 Watt. Ook op deze voeding zit een nette garantie van 3 jaar. De 400 Watt versie heeft al twee 6 pins PCI-e connectors. De 550 Watt versie heeft nog een 8 pins PCI-e connector meer en de 700 Watt versie heeft nog een 8 pins PCI-e connector meer.http://tweakers.net/ext/f/BRtEdGflnHdb7jjEBbkZw47L/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/jtlihwxwgopvUCkwmzoHFoGU/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/m7uNik66vMw3WNc1eHsXqHDb/thumb.jpg

CM en CMX serie
De CM en CMX serie bestaan uit vier voedingen namelijk één van 550, 700, 1000 en 1200 Watt. De drie voedingen met het laagste vermogen hebben een 80 PLUS Bronze certificaat en de zwaarste heeft een standaard 80 PLUS certificaat. Wat er op duid dat dit design eigenlijk niet bedoeld is om helemaal tot 1200 Watt door te gaan. Het bijzondere aan deze voeding is dat die is opgebouwd uit een DC-DC design. Dit betekend dat het eigenlijk een 12 Volt voeding is. Van de 12 Volt wordt dan weer 5 en 3,3 Volt gemaakt, zelfde idee als bij een PicoPSU. Dit wordt gedaan om een zo hoog mogelijk rendement te halen. Elke 80 PLUS Gold voeding te koop heeft hetzelfde design.http://tweakers.net/ext/f/H8uNksk8JE1vFayjvaz69MiT/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/pBkgNo5HrIlcXUmF99WISKiC/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/9DD3PC7Z5mIPRDP6HLV5MzFh/thumb.jpg

SE-serie
De SE serie bestaat uit drie voedingen, deze drie voedingen bezitten allemaal een 80 PLUS Silver certificaat. Dat betekend dat voedingen een minimaal rendement moeten halen van 85% bij een belasting van 20 en 100% en minimaal 88% bij een belasting van 50%. De drie voedingen zijn er in een 400, 460 en 560 Watt variant. Het bijzondere is dat deze voedingen niet over een DC-DC design beschikken, wat best wel bijzonder is aangezien het zonder DC-DC design stukken moeilijker is om een hoog rendement te halen. Er zit een garantie op deze voedingen van 3 jaar. Meer over het 400 Watt model later in de review.http://tweakers.net/ext/f/Pri0YyPsu4vkDA9uXex0Zo1c/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/VOSv6Bw1u5398dBdUYbP2xK5/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/wohnZfNJiUzqqgrIy2f4HVSG/thumb.jpg

S en SX serie
De S en SX bezitten net zoals de SE serie een 80 PLUS Silver certificaat. De S serie bestaat uit twee voedingen één van 550 Watt en één van 700 Watt. De SX serie heeft er echter nog een voeding bij, namelijk één van 850 Watt. Deze voedingen beschikken in tegenstelling tot de SE serie wel over een DC-DC design. Deze voedingen bezitten een garantie van 3 jaar wat mij toch wel wat tegenvalt, zou bij zulke high-end voedingen graag 5 jaar zien.http://tweakers.net/ext/f/iCxdICe8nYMvBn1kqcW8Z5Co/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/NIlWn07FhYGdE5lhrqhQPDyb/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/icEYGeUQM0ixE5pTjw1rNxNN/thumb.jpg

GX serie
De GX serie zijn de high-ends cougar voedingen en is te krijgen in 5 versies, een 600, 700, 800, 900 en 1050 Watt. Al deze voedingen hebben een 80 PLUS Gold certificaat wat betekend dat het rendement minimaal 87% is bij een belasting van 20%, 90% bij een belasting van 50% en 87% bij een belasting van 100%. Cougar adventeert zelf op de site met een rendement tot 93% dit zal overigens wel gaan over 230V aangezien hier het rendement altijd enkele procenten hoger op is. Garantie van deze voedingen bedraagt 5 jaar, vaak zie je toch wel 7 jaar bij zulke high-end voedingen, maar aan de andere kant na 5 jaar hebben veel mensen de bon al niet meer of weten ze niet meer waar en waneer ze hem gehaald hebben. :phttp://tweakers.net/ext/f/sQTwnXBCe29XoFgxHAuRHHjz/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/AE7vbzUJXcqxGDy4B2wowsG2/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/pkMBUPUDNqJsHlTQpIxqCs7x/thumb.jpg

Conclusie is dat de X dus staat voor modulair, de letters: S en G staat voor respectievelijk Silver en Gold. Dit lijkt mij vrij duidelijk. :) Alleen waarom de A serie niet de B serie is snap ik dan weer niet en de reden van de Power serie/naam zou ik ook niet weten. Ik zou als ik Cougar was dus nog even goed naar hun namen en type's kijken. ;)

Uitrusting en afwerking
Nu ik heb geprobeerd de naamgeving van de Cougar voedingen wat te verhelderen maar over op de voeding waar het eigenlijk om ging de http://tweakers.net/pricewatch/260121/cougar-se-400.html.
De voeding wordt geleverd in een vrij grote doos, zoals te zien is op het onderstaande plaatjes.
In deze verpakking vind je behalve de voeding zelf de welbekende stekker voor in het stopcontact. Een Cougar kabelbinder, een paar schoefjes en wat boekjes. Maar ook nog een te gekke Cougar casebadge welke overigens ook als plectrum door het leven zou kunnen gaan. :p

De Cougar SE 400 is een nogal opvallende verschijning door zijn kleuren (oranje, zwart en zilver).
http://tweakers.net/ext/f/rf33L1JL7RW0XDJyOE5USrsY/full.png Zelf vind ik de voeding er best wel mooi uitzien, maar kan mij voorstellen dat sommige mensen liever een wat minder opvallende voeding in hun PC willen hebben. Wat betreft de afwerking van de voeding, dit is extreem goed. Denk dat deze behoort tot de allerbesten wat betreft afwerking. Helaas kopen de meeste mensen de voeding hier alleen niet op (ik iig niet). Alle hoeken van de voeding zijn afgerond en bevatten helemaal geen één scherp stukje. Erg nice gedaan Cougar. :)

Aansluit- mogelijkheden
Een ander onderdeel waar totaal niet over te klagen is zijn de aansluitingen van de voeding.
De voeding beschikt over:
• 1x 20+4 pins ATX stekker
• 1x 8 (2x4) pins EPS stekker
• 2x 6 pins PEG stekker, welke aan één kabelboom zitten
• 6x sata power connectors welke aan twee kabelbomen zitten
• 5x molex connectors welke ook aan twee kabelbomen zitten (één kabelboom heeft zowel sata als molex aansluitingen)
• 1x verloopje van molex naar floppy power connector

Enige nadeel van zoveel aansluitingen en een niet modulair voeding, is dat je al de ongebruikte kabels moet kunnen wegwerken. Dit kan in sommige behuizingen nog wel eens een probleem zijn, vooral mensen met een window in hun case kunnen dit nogal eens als een 'probleem' zien.

Prestaties en stabiliteit
De voeding kan 384 Watt leveren op de 12 voltlijnen wat overeenkomt met 32 ampère. Dit is vrij veel voor een 400 Watt voeding, de Seasonic X van 400 Watt is één van de weinigen die dit weet te overtreffen maar deze beschikt dan ook over een DC-DC design en is dus gewoon een 12V voeding.

Aangezien mijn USB oscilloscoop besloten heeft er maar mee op te houden, geen rimple/noise metingen van mij zelf. Nu heeft PC-eXPerience ook een review geschreven over deze voeding. Zoals je kunt zien is de 12V rail prima stabiel, de 5 en 3,3V zijn wat minder stabiel maar een afwijking van zo'n 3% is nog steeds prima. De rimple is echter een ander verhaal. De 12V is nog prima te doen bij volledige belasting, max toegestaan is 120mV en hier is het een dikke 70mV bij volledige belasting. De 5V is vrij hoog en gaat richting de maximaal toelaatbare 50mV bij volledige belasting. De 3,3V gaat zelf over de max van 50mV heen, 75mV is gewoon te hoog voor deze voeding.

Nu de efficiëntie dit is een wat vreemd verhaal. Volgens Cougar haalt deze voeding een 80 plus Silver certificaat. Als ik dan kijk op 80plus.org dan zie ik maar één 40 plus Silver voeding van 400 Watt en dat is de Cougar S400. Dat zou het dus kunnen dat ze de naam nog hebben veranderd, maar de specs van de voeding en ook het uiterlijk verschillen wel erg veel. De overige Cougar S voedingen beschikken ook over een DC-DC design waarmee een veel hoger rendement te halen is. Als ik dan kijk naar de review van PC eXPerience waar ik eerder naar linkte haalt de voeding ook maar een rendement van 82,6% op 20% wat dus net genoeg is voor 80 Plus Brons. Volgens mij klopt hier dus iets niet...

Dan nu maar even over het binnenwerk van de voeding. :)
Aan de rechterkant van dit plaatje zie je het primaire gedeelte van de voeding aan de linkerkant het secondaire gedeelte. Op het PCB van de voeding staat CGR B2-550-R, hetzelfde PCB wordt dus ook gebruikt in andere Cougar voedingen. Dit zie je trouwens wel vaker om kosten te besparen.

Dan nu de condensators, één van de belangrijkste onderdelen van een voeding. Slechte condensators kunnen zorgen voor erg hoge rimple en de levensduur van de voeding kan ook extreem verkort worden door het gebruik van slechte condensators. De enkele primaire condensator is één van Nippon Chemi-Con (uit Japan) en wel uit de KMQ serie. Overige specs van de condensator zijn 400V,330uF en 105°. Prima ding :)
De rest van de condensators bestaan uit vooral Teapo's ( uit Taiwan), zijn redelijke dingen als ze niet te warm worden. Voor de rest zag ik ook nog een Su'scon (ook Taiwan), beetje minder dan Teapo naar mijn mening maar nog steeds prima te doen.

De onderkant van het PCB ziet er goed uit, heb wel eens beter gesoldeerde voedingen gezien (Delta bijv) maar dit is verre van slecht te noemen. :)

Geluidsproductie, warmteproductie en koelvermogen

De voeding is beschikt over een 140mm fan van Power Logic, de PLA14025S12M op precies te zijn.
Het type fan is een zogenaamde Hydro-Dynamic-Bearing fan.
De fan zelf is best wel stil, de Enermax Pro 82+ van 625W is alleen iets stiller bij mijn PC tijdens idle (minder dan 60 Watt AC) Maar over het algemeen kun je zeggen dat je de fan gewoon niet gaat horen, alleen bij een belasting van 100% op de voeding zou je hem pas echt gaan horen, maar wil je echt 400 Watt uit deze voeding trekken dan zal je PC ongetwijfeld meer lawaai maken dan dat de voeding doet. ;)

Wat ik overigens bijzonder vind is de honingraat structuur waar de lucht van de fan door moet, normaal zie je dit namelijk niet. In plaats daarvan zie je meestal een metalen bescherming en ik kan mij voorstellen dat dat ook wat stiller is.
Maar dit staat natuurlijk wel mooier. :)

Wat betreft de koeling intern, de koellichamen in de voeding zelf zijn vrij klein zoals ook is te zien op de vorige afbeeldingen. Dit is natuurlijk ook niet zo heel vreemd, de voeding heeft natuurlijk een vrij hoog rendement en het vermogen is ook maar 400 Watt, veel meer dan 40 Watt zal er dus nooit afgevoerd hoeven te worden.

Als dit echt een 80 Plus Silver voeding is, dan is het gewoon verreweg de goedkoopste voeding met zo'n hoog rendement dat maakt de prijs (zo'n 65 euro) prima te rechtvaardigen. Nou valt dit alleen dus wel in twijfel te trekken zoals hierboven te zien is.
Helaas is de voeding zo goed al niet leverbaar in Nederland, wil je er dus ook één dan kun je hem het beste in Duitsland halen.
Als we de Cougar vergelijken met de concurrentie, Antec High Current Gamer van 400 Watt bijvoorbeeld dan zien we dat die maar een tientje goedkoper is. De Antec beschikt overigens over een 80 Plus Brons certificaat, het rendement van deze voeding zou dus iets minder moeten zijn.
Kijken we naar de beste 400 Watt voeding van dit moment de Seasonic X-400W dan zien we dat die ongeveer twee keer zo duur is als de Cougar. Is de Seasonic dan totaal overpriced? Nou in principe valt dat wel mee een 80 Plus Gold voeding met zo'n laag vermogen is moeilijk te maken een 700 Watt 80 Plus Gold voeding is makkelijker. En de Seasonic is passief en vergeleken met passieve voedingen is het één van de goedkoopsten en sowieso met afstand de beste.
Maar omdat het verschil tussen de Seasonic en Cougar zo groot is was ik van plan 5 sterren voor de prijs te geven, maar door (het zo nu lijkt) geen 80 Plus Silver voeding is houd ik het eerst maar bij 4 sterren.

Heb jij ook een Cougar SE 400?

Mooie Review :) , Heeft deze voeding ook dat van molex naar sata de draad als het ware afgeknipt is? Want als dit zo is, dan doet Cougar dat waarschijnlijk met alle voedingen.

Saturnus [ST] Cougar Review Topic: Test 1 van de 6 COUGAR PSUs heeft daar tercht een opmerking over gemaakt.

Hier een link naar de foto van wat ik bedoel: http://tweakers.net/ext/f/eQFIrdwvnlnTtW93r6aNNrxM/full.jpg

[Reactie gewijzigd door boers706 op 14 december 2010 09:26]

Nette review alleen 90 euro is belachelijk veel voor dit ding. Er is veel beter (en meer vermogen) te krijgen voor minder. Ik snap dat ie slecht leverbaar is in Nederland maar denk ook niet dat ie ooit tussen de grote jongens gaat komen. Ze zouden op prijs kunnen concurreren maar dan moet er eerst een flink stuk af.
Dit is maar eerste review dus niet te veel kritiek aub. :p

Heb zoveel mogelijk info in de review willen stoppen zonder dat die extreem lang wordt en mensen hem niet helemaal gaan lezen.
Zitten vast nog wel wat fouten in dus als je ze ziet, meld het maar. Wil de review ooit nog eens updaten met mijn eigen metingen. :)
Uiteraard is het voor mij even te laat om een lange reactie te plaatsen maar ik heb genoten van het lezen en van mij krijg je 5 sterren. Een zeer heldere blik op deze voeding en ik sta volledig achter je mening, deze is namelijk goed, correct en duidelijk onderbouwd en dat is fijn wanneer je een review leest.
Prima review! :) Veel achtergrondinfo, wat wel interessant is om te lezen.
Er staat een kleine typo: "Alle hoeken van de voeding zijn afgerond en bevatten helemaal geen één scherm stukje." dat moet denk ik "geen één scherP stukje" zijn :)