Sitecom CN-062 10 port USB Hub Review

Kid Jansen 28 september 2010, laatste update op 28 september 2010, 3.235 views

Sitecom CN-062 10 port USB Hub

Pluspunten

• 10 USB 2.0 Hi Speed poorten
  • compact

Minpunten

• snelheid wordt gedeeld door alle poorten (inherent aan losse USB hub)
  • bij opnieuw inpluggen wordt de hub en sommige aangesloten apparaten opnieuw geïnstalleerd
  • werkt niet goed met alle hardware blijkt maar weer met de externe harde schijf

Features Score: 4
updates & plans (laatste update 27-9-2010):
• originele review (4-12-2009)
• specificaties en foto toegevoegd (27-9-2010)
• update tekst (27-9-2010)

Informatie van fabrikant

Specificaties

(klik op de afbeelding voor een grotere versie)

update 27-9-2010

Ik heb de USB hub aan m'n pa gegeven, want los van het feit dat ik er niet echt tevreden over was, was hij ook echt overbodig geworden aangezien ik nu een nieuwe vaste PC heb. Daar zit een Gigabyte GA-X58A-UD5 Rev 2.0 moederbord in, deze heeft 8 USB aansluitingen aan de achterkant en ook nog 6 optionele aansluitingen voor op het frontpaneel van je kast. Verder heb ik ook nog een nieuwe laptop die ook 5 USB poorten heeft en zowel m'n vaste PC als m'n laptop hebben ook E-SATA en Firewire, dus deze hub was echt overbodig geworden.

Algemeen oordeel

9 november 2009 gekocht bij de Mediamarkt voor ¤39,99, dat was toen net zoals nu ongeveer even duur als de goedkoopste winkel in de Pricewatch als je verzendkosten meerekende.

De reden tot aanschaf was dat ik een laptop heb met 4 USB 2.0 poorten, en meer apparaten dan dat aan wil sluiten: muis, printer, scanner, en externe harde schijf wil ik altijd aangesloten hebben, en dan wil ik ook nog een USB A naar USB mini B voor m'n HTC Touch Diamond en m'n Canon Powershot A570 IS, en het zou fijn zijn als je dan nog een USB poort vrij hebt om bijvoorbeeld een keer een USB stick in te kunnen pluggen.

Opzich zou ik dus al genoeg hebben aan in totaal 6 USB poorten, en 8 zou al prima zijn, maar het leek me handig om meteen maar een USB hub te kopen die dat aantal naar 13 tilt (4-1+10=13), zodat ik in ieder geval niet zo snel meer een gebrek aan USB poorten heb.

Op m'n laptop heb ik Windows XP Professional SP3 geïnstalleerd, die helemaal up to date is, dit is meteen ook het enige OS waaronder ik deze hub heb gebruikt, en waarschijnlijk ook zal gebruiken totdat ik een nieuwe PC heb met Windows 7, wat waarschijnlijk niet binnen een jaar is.

Features

De USB hub heeft 10 USB 2.0 poorten, gewoon Hi Speed, maar aangezien de hub maar met op één poort op de computer wordt aangesloten deel je die snelheid natuurlijk wel met alle 10 de poorten die er op zitten. Gezien het formaat en de prijs is 10 poorten best veel voor deze hub, en ik ben hier dan ook wel zeer tevreden over.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Op dit onderdeel presteert de hub toch aanzienlijk minder goed. Ik heb een Logitech MX1000 draadloze lasermuis, een HP Deskjet 5652 printer, een Canon CanoScan 4200F scanner, en dus een snoertje van USB A naar USB mini B voor m'n telefoon en digitale camera.

Ik had eerst ook nog m'n externe harde schijf, een Western Digital My Book Home 750GB, via deze hub aangesloten, maar dat was geen goed idee, want sinds ik dat gedaan heb werkt de functie van automatisch mee opstarten en afsluiten niet meer. Dit wordt ook niet verholpen door de schijf direct op de PC aan te sluiten, en het verwijderen van de drivers, en deze vervolgens opnieuw te laten installeren door even opnieuw de schijf in te pluggen mocht ook niet baten.

Terug komend op wat er nu op aangesloten zit, de printer en scanner werken goed, maar iedere keer dat ik de USB hub opnieuw inplug (omdat hij uitgeplugd was, bijvoorbeeld omdat ik m'n laptop had meegenomen) gaat hij de scanner opnieuw installeren (nieuwe hardware gevonden, bla bla bla, uw nieuwe hardware is klaar voor gebruik). Hetzelfde geldt voor de draadloze muis, alleen deze krijgt een fout bij installeren, en werkt vervolgens niet, op het moment gebruik ik toch een simpele optische muis met draadje, dus ik heb nu geen zin om dat probleem op te gaan lossen.

De hub zelf wordt overigens ook iedere keer dat je hem opnieuw inplugt als nieuwe hardware herkend, en omdat er 3 hubs in zitten (maximaal 4 poorten per hub) kan dat best even duren, want hij herkend ze alle drie apart.

Prestaties

De externe harde schijf presteerde iets minder goed als ik deze via de hub aan sloot, dan wanneer ik deze direct op de computer aan sloot. Ik beoordeel dit onderdeel daarom met een voldoende, het wordt niet veel langzamer, dus het is niet slecht, maar heel goed is het ook zeker niet.

Ik weet niet in hoeverre dit alles inherent is aan losse USB hubs, maar ik ben er toch niet echt tevreden over. Toch een hoop meer gezeur dan dat je zou willen, en de problemen zijn ook niet gemakkelijk op te lossen. Het automatisch mee opstarten en afsluiten van de externe harde schijf krijg ik niet meer aan de praat, en het is irritant dat de hub zelf, de draadloze muis en de scanner iedere keer opnieuw worden herkent als nieuwe hardware als je de hub opnieuw inplugt.

Als andere USB hubs deze problemen niet hebben zou ik toch aanraden om een andere te kopen, misschien dat Belkin meer kwaliteit levert dan al die Sitecom en Trust troep. Misschien dat ik dat zelf ook nog maar eens ga overwegen, wel zonde van het geld, want ik heb hem dus nog geen maand.

Heb jij ook een Sitecom CN-062 10 port USB Hub?

tuurlijk, uiteindelijk gaat alles via 1 kabel naar de PC ( de kabel die je hub aansluit met de PC ), denk je dat die ineens 10x zoveel data door kan trekken dmv een usb hub? kan dit niet echt een minpunt noemen want hier kun je nooit een usb hub voor maken als de usb kabel zelf de bottleneck is.
1 poort delen door 10.
wat is er dan nog Hi Speed aan?
Voor hardeware als een muis, toetsenbord, webcam enz is het misschien makkelijk
maar prestaties met een externe harddisk kun je niet verwachten
Dat kan je die USB hub moeilijk kwalijk nemen, dat is namelijk altijd zo met hubs (niet eens alleen met USB hubs). De meeste randapparatuur gebruik je niet constant en veel apparaten hebben, zoals je zelf ook al aangeeft, die bandbreedte toch niet nodig.

De apparaten die wel veel bandbreedte nodig hebben kan je ook gewoon direct op je PC of laptop aansluiten en dan alles wat weinig bandbreedte nodig heeft op de hub.
Ik heb hier twee laptops met elk een 4-Poorts USB HUB Sitecom CN-050 v1 002. Deze is iets kleiner als het model van deze review, maar heeft ook een eigen voeding.
Er is (te)veel connectie-verlies met slechts een muis en keyboard erop aangesloten. Als ik de hub niet gebruik is de connectie stabiel, maar dat is geen optie vanwege de beschikbare ruimte en het aantal poorten op de laptops.

@Kid Jansen
Heb je een vervangende hub kunnen vinden zonder deze problemen?
Heb een D-Link HUB gekocht ( DUB-H4 nieuw model / EUBH4EB), en sindsdien geen problemen meer.