Lenovo Tab P11 Plus (ZA940124SE) Grijs

€ 259,-
Specificaties 11" • 2000x1200 • 128GB • Android 11.0 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Tab P11 Plus (ZA940124SE) Grijs Review

ArtsOfTerror 19 februari 2022, laatste update op 6 maart 2022, 2.428 views Product gekocht

Lenovo Tab P11 Plus (ZA940124SE) Grijs

Fijne tablet voor een mooie prijs die voor de meeste gebruikscenarios zal volstaan. Door het goede scherm, bouwkwaliteit en chipset doet deze tablet niet onder voor andere.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • IPS scherm
  • Quad luidsprekers
  • Uitbreidbaar geheugen
  • Kale Android ervaring

Minpunten

• Camera(s)
  • Positie luidsprekers
  • Geen snelladen

Review Lenovo P11 Plus 128gb / 6gb ram
Inmiddels enige tijd in bezit van een Lenovo Tab P11 Plus.
Deze review is gebaseerd op mijn gebruikservaring en is geschreven zonder enige vergelijken met andere tablets.

Achtergrond
Momenteel teer ik nog op een 4 jaar oud mobieltje (Huawei P20 pro) die over het algemeen nog steeds doet wat ik er van verwacht. Deze Lenovo P11 Plus is aangeschaft om: s'ochtends een tweakers artikeltje weghappen, home-assistant bedienen, HEOS streaming, youtube kijken en alle overig internet dingetjes. De eis was dus geen power-house zoals een Apple iPad pro. Maar meer een tablet die van alles kan doen.

Tablet gekocht via de Lenovo website zelf. Het betreft hierbij het 128gb model met 6gb ram welke niet via de pricewatch van tweakers te vinden is. Modelnummer hiervoor is ZA940351SE. Webprijs van tablet is €329, maar is met regelmaat te vinden voor onder de €300 met korting. In vergelijking gaat het 4gb model die aan deze review hangt bij menig webshop ook voor rond de €300 weg.

Keuzes
Altijd weer hetzelfde, of je nou opzoek bent naar een nieuwe TV, een telefoon of zelfs iets simpels als een SSD. De markt is verzadigd en ook bij tablets. Hier is niks mis mee, maar het maakt het iedere keer weer een heel avontuur om de juiste te vinden. Nou vielen veel van de tablets boven de €300 al snel af, puur en alleen omdat ze gewoon te duur zijn voor wat ze moeten doen. Maar ook in de categorie hieronder was nog genoeg keuze. Samsung heeft een redelijk line-up van 'budget' tablets. Ook nog even gekeken om 2de hands iets over te nemen van een tweaker, maar hier was het meeste dat verkocht werd alleen maar Apple iPads en dat ecosysteem ligt mij gewoon niet.
De Lenovo was een van de enige die voor een bedrag onder de 300 euro ook een 128gb optie had. 64gb in de huidige tijd is gewoon te weinig. Vooral met het idee in het achterhoofd om de tablet als streaming station naar de versterker te gebruiken. Eigenlijk was de keuze uiteindelijk dus snel gemaakt.

Lenovo P11 Plus Specs en info
Processor: Mediatek Helio G90T 8 x 2.1 GHz, Cortex-A76 / A55
Graphics: ARM Mali-G76 MP4
Geheugen: 6GB LPDDR4
Scherm: 11' - 2000x1200 pixels ~400 Nits
Opslag: 128GB
Batterij: 7700 mAh
OS: Android 11
Camera: 13 MP achter en 8MP voor.
Overig: MicroSD slot

Display
De Lenovo P11 Plus beschikt over een IPS display met een resolutie van 2000x1200 en een verversing van 60hz. IPS heeft als voordeel ook onder een hoek nog goede kleuren weer te geven. Het display heeft een helderheid van 400nits, wat als je het vergelijkt met high-end tablets en telefoons niet enorm hoog is maar voor de prijsklasse prima. Voor thuis gebruik echter is dit prima bruikbaar en meestal had ik de scherm helderheid niet hoger dan 50% staan. In direct zonlicht zul je wel last hebben van reflecties en zal de helderheid van het scherm niet voldoende zijn. Nou denk ik niet dat dit de tablet is voor mensen die op een zonnige dag met een Caffè latte bij de Starbucks op het terras gaan zitten. Daarvoor heb je iPads. Voor alle andere use cases is het prima bruikbaar.

Connectiviteit
Connectiviteit is prima en de tablet ondersteunt 802.11ac waardoor downloaden op snelheden van 300mb/s goed haalbaar zijn. Door de DRM L1 certificatie in combinatie met de wifi snelheid zal de tablet voor menig persoon goed zijn om content van netflix te streamen. Aangezien ik geen netflix gebruiker ben heb ik dit niet kunnen testen. Streamen via PLEX werkt perfect en videos laden en bufferen snel. De tablet heeft geen 3.5mm aansluiting maar ondersteunt huidige bluetooth standaarden met de meest mogelijke codecs (AAC, aptX,aptX HD, en LDAC) voor draadloze koptelefoons. De Wifi only versie die ik heb heeft geen GPS, is dit een must voor je dan moet je voor het 4G model gaan die iets duurder is.

Gebruikservaring
Tablet kwam out of the box met minimale software meegeleverd. Netflix zat erop, Amazon Music, Lenovo Kids Space en de app voor 'Dolby Atmos'. Deze apps zijn gewoon te verwijderen en vormen niet echt een probleem. Er zit verder geen speciale Lenovo software op dus overal is het een clean android experience. Update beleid van Lenovo schijnt wat korter te zijn dan Samsung of Apple, standaard komt de P11 Plus met Android 11. Ik maak mij niet zoveel zorgen of ik nou 2 of 3 jaar software updates krijgt. Er staat in ieder geval 2 jaar updates met security patches op de planning.

De tablet voelt verder stevig aan en is grotendeels gemaakt uit geborsteld aluminium met een getextuurde rand. Hij weegt ongeveer 500 gram en is 7.5mm dik. De positie van de aan/uit knop is niet even handig, maar de mogelijkheid om dubbel op het scherm te klikken om hem aan te zetten maakt het niet een groot probleem. Verder voelen de knoppen stevig en hebben ze een goede klik-feel. Overigens geeft Lenovo de P11 IP52 certificering dus een druppeltje water zou hij moeten overleven.

Ik heb geen problemen ondervonden met de snelheid van de mediatek soc. 90% van de games zijn prima speelbaar zonder frame drops of andere gekkigheid. Genshin Impact is op low tot medium settings smooth genoeg om het normaal te kunnen spelen. Ook tijdens het openen van apps van apps gaat alles soepel en snel, en het schakelen van apps gaat over het algemeen ook goed. Door een swipe up te geven en vinger op de tablet te houden komt het multitask scherm naar voren en kan je makkelijk switchen tussen andere apps. Natuurlijk kan je in de settings ook on-screen keys gebruiken mocht je dat fijner vinden. In mijn periode van gebruik ben ik ook niet tegen software bugs of andere gekke dingen aangelopen.

Het eerste minpuntje waar ik tegenaan liep waren de speakers. De tablet krijgt een Dolby Atmos rating mee, maar we weten eigenlijk allemaal dat dit grote onzin in. De tablet heeft 4 speakers in stereo, maar het is niks om over naar huis te schrijven. In vergelijking met mijn Huawei P20 pro die geen stereo speakers heeft is het verschil minimaal, en zelfs een beetje schel in vergelijking. Je kan via de Dolby Atmos app eventueel nog wat aanpassen maar veel doet het niet. Overigens kan je deze audio-processing ook helemaal uit zetten. Slechter klinkt het er in ieder geval niet door. Een ander nadelig puntje is de speaker locaties. Deze zitten op de smalle kant links en rechts, wat betekend met het spelen van games e.d. in landscape mode zul je altijd 2 van de 4 speakers afdekken, niet handig dus.
Wat extra info 04-03-22, inmiddels een cover voor de tablet aangeschaft waarmee hij rechtop kan staan. Dit scheelt wel een hoop voor het stereo geluidsprofiel. Geen handen meer die speakers blokkeren. De algemene geluidskwaliteit is nog steeds aardig tinnig, er mist wat bass om het allemaal iets warmer/voller te laten klinken.

Het tweede minpuntje was de selfie-camera die gebruikt voor voor face unlock. Aangezien ik gewend ben om dit te gebruiken op mijn P20 pro had ik het initieel ook op de Lenovo ingesteld. Achteraf bleek het gewoon slecht te werken en na 3 dagen had ik het weer verwijdert. Ik draag regelmatig een bril, wat zorgt dat de face recognition niet werkt of ik moet de bril af doen. Daarbij komend dat de camera in schemer geen detail meer kan waarnemen maakt het een onbetrouwbaren functie.

In de review van Notebookcheck werd aangekaart dat switchen tussen apps nogal eens wat lag en frame-rate issues kon veroorzaken. Hier heb ik tot op heden geen tot weinig last van gehad. Zo weinig dat het mij niet is opgevallen. Waarschijnlijk heeft Lenovo dit dus verholpen met een software update.

Batterij
De P11 plus komt met een 7700mAh batterij die goed moet zijn voor een accuduur van ~13 uur in de browser test. Dat is geen redelijke usercase scenario maar 7 uur is realistisch, 4 uur als je voornamelijk games erop speelt. Aangezien hij voor thuis gebruik is, is dit ook ruim voldoende. Een oplader is altijd wel in de buurt. Er zit verder een batterijbeschermingsfunctie ingebouwd die het opladen tijdens gebruik vast zet op de 40-60% zodat hij niet over verhit raakt. Tijdens langdurig (intesief) gebruik wordt hij overigens wel warm.

De tablet wordt geleverd met een 20W charger die hem van leeg naar vol in ongeveer 3 uur moet opladen. Geen fast charging waar we zoveel aan gewend zijn tegenwoordig. Wordt weer ouderwets 's nachts aan de lader hangen!

Camera(s)
Lenovo levert de tablet met 8,0-MP camera aan de voorkant en een 13,0-MP camera aan de achterkant. Hier hoef je niet veel van te verwachten, en zodra het een beetje gaat schemeren worden ze eigenlijk zo goed als onbruikbaar. Het voelde even alsof ik een sprongetje van 6 jaar terug in de tijd maakten alhoewel menig high end telefoon van toen al betere foto's maakte als dit. De achter-camera verliest snel veel detail en scherpte. De selfie-camera is genoeg voor een video-call hier en daar mits er genoeg licht is maar zoals aangegeven bij gebruikservaring is de face unlock feature ronduit slecht.

https://i.imgur.com/B77ykDnm.jpg https://i.imgur.com/fNsdSMnm.jpg

Voor de prijs van €280 met korting krijg je een goede tablet, met een redelijke soc en een mooi scherm. De optie om de storage nog uit te breiden met een microSD maakt het voor mij een fijne tablet om als media-hub te gebruiken. De resolutie is verder prima voor het lezen van webpagina's en het kijken van video's. De software komt zonder veel rommel wat veel mensen ook zal aanspreken. Ik ben van mening dat je voor dit geld weinig beters zult vinden. Komt je gebruikscenario overeen met die van mij, dan kan ik hem daarom ook 100% aanraden.

Hogere kwaliteit foto's onderin nog bijgevoegd.

Heb jij ook een Lenovo Tab P11 Plus (ZA940124SE) Grijs?

Met veel belangstelling je review gelezen. Onze Lenovo's Tab 4 plus loopt op zijn laatste benen. (Android 7) en de betalingsaopp's willen vanaf 15 maart niet meer.

Dus 2 (6 GB versie) besteld op de Lenovo site voor 279 en een beetje (per stuk)
Bedankt voor je reactie. Heb nog geen moment spijt gehad van de aankoop!
Al gevonden. De 6gb versie staat nog te koop op de lenovo site voor 279. Prima prijs volgens mij :-)

[Reactie gewijzigd door madcrow op 5 maart 2022 19:26]

Hoi ArtsOfTerror,

Dank voor de uitgebreide en goede review! Ik had deze tablet (in de 6GB RAM uitvoering) al op het oog voordat ik jouw review had gelezen en ben nu helemaal enthousiast. Ik heb nog wel 2 vragen waarvan ik hoop dat je ze kan beantwoorden:
1) Je geeft aan dat er geen GPS op de tablet zit, kan je hier dan wel Netflix mee kijken en de Ziggo app gebruiken (ook in het buitenland)?
2) Is de USB-C uitgang ook uitvoer voor geluid met USB-C oortjes? Oftewel als ik oortjes heb met een USB-C aansluiting, komt het geluid dan op mijn oortjes en niet meer uit de luidsprekers?

Ik kan me voorstellen dat met name vraag 1 wellicht lastig is om te beantwoorden, dus als je daar geen antwoord op kan geven ga ik daar even verder naar opzoek via andere kanalen.

Alvast hartelijk dank!
Hallo El_Fregadero,
De tablet komt standaard met Netflix dus het lijkt mij dan ook dat dit geen probleem is, hoe dat in het buitenland werkt durf ik idd niet te zeggen.
En twee, ja deze USB c ingang werkt ook als audio output, zojuist geprobeerd met mijn smartphone USB c oordopjes en dit ging zonder probleem.
Hoi! Tnx voor je snelle reactie! Helemaal goed. Dan ga ik even bij Ziggo verifieren of de GO-app ook goed werkt bij een tablet waar GPS ontbreekt of dat dat een probleem gaat zijn.

Fijn ook dat er dus ook gewoon oortjes met draadjes op de tablet aangesloten kunnen worden, scheelt een hoop herrie in de kamer straks ;-)

Ik ga nog wat vervolgonderzoek doen, maar vermoed dat deze tablet de aan te schaffen tablet gaat worden (voor oa vakantie onderweg). Was jouw ervaring met de Lenovo online shop trouwens goed? Hier op Tweakers lees ik er nogal wat wisselende reacties over namelijk...
Ik heb geen problemen ondervonden met het bestellen daar. Even alles goed lezen dat ze niet tegen extra kosten lenovo garantie erbij zetten. Duurde wel iets langer dan normaal voor een bestelling met bezorgen. Maar volgensmij kwam het pakketje uiteindelijk ook niet uit Nederland.
Ik heb een bijbehorend toetsenbord van Lenovo erbij besteld, maar nu merk ik dat vele toetsaanslagen niet geregistreerd worden. Heb jij hier ervaring mee?
Ik heb (helaas?) niet het toetsenbordje erbij besteld. Had hier wel interesse in, maar zou je dus niet kunnen helpen met je probleem.
Ok, bedankt voor de info. Ik ga er vanmiddag mee terug naar de Mediamarkt en kijken of een ander toetsenbord wel werkt. Ergens heb ik nog de goede hoop dat het aan het toetsenbord ligt, want ik kan online nergens een forum post hierover vinden. Sowieso erg vreemd dat producten van eigen huis niet naadloos met elkaar samenwerken. Ik laat je wel weten wat het probleem uiteindelijk was.

Edit: toch nog een forumpost gevonden: https://www.reddit.com/r/..._by_problem_keyboard_pen/

Geen reacties dus ik ben benieuwd wat het probleem nu is, want het lijkt weinig voor te komen.

[Reactie gewijzigd door hosnor op 13 mei 2022 13:24]