Specificaties 12,1" (1366x768), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1201HA XP Review

Maarten @klet.st 26 september 2010, laatste update op 26 september 2010, 1.696 views

Asus Eee PC 1201HA XP

Pluspunten

• resolutie
  • accuduur
  • afmetingen (plat, groot toetsenbord)

Minpunten

• glanzende afwerking

Na een eerste generatie netbook (8,9", 1GB geheugen) was het tijd voor iets met een groter scherm. 9" is echt te klein en de resolutie van 9 en 10" schermen vind ik echt te laag.

Dus 11,6 of, zoals Asus biedt 12,1". 1366x768 is een behoorlijke vooruitgang op 1024x600. Websites passen nu wel fatsoenlijk in de browser :)

Wat ik van mijn Acer met 6-cell accu gewend was moest absoluut blijven: lange accuduur. Na 2 ontladingen is er nog niet heel veel over te zeggen, maar 5 uur is geen probleem. Ook niet met de Windows 7 home premium die ik er op gezet heb.

Dankzij het ruime scherm is er een behoorlijk groot toetsenbord. Ik ben er nog niet uit of ik een 'chicklet' keyboard fijn vind, maar typen gaat in ieder geval stukken beter dan op een de Acer Aspire One die ik had. Maar dat heeft mogelijk meer met de ruimte en indeling te maken. Het trackpad is op zich prima, het multi-touch heb ik nog niet echt aangeleerd, maar in- en uitzoomen met 2 vingers gaat goed.

De grootte betekent ook dat, ondanks de 6-cell accu de notebook lekker dun is. Er steekt ook nergens wat uit.

Wat betreft de techniek: ik ben er nog niet uit of de Atom Z520 nou trager of sneller is dan de Atom die in de Acer Aspire One zat, maar het scheelt in de beleving weinig of niks. Grafisch gezien moeten er natuurlijk meer pixels op het scherm gezet worden, ook hier heb ik niet het idee dat dingen sneller of langzamer gaan. Ik begrijp dat 720p niet gaat lukken, al moet ik dat zelf nog zien. 1080p is natuurlijk helemaal uit den boze. Helaas ook geen HDMI, alleen D-Sub VGA. Maar de upgrade naar een SU1400 powered 11,6" met HDMI is toch wel weer 150 tot 200 euro. En zo vaak zal ik geen video kijken, laat staan de HDMI poort gebruiken. Vermoedelijk zou een dergelijke laptop ook iets zwaarder zijn.

Het scherm is prima, niet bijzonder maar gewoon wat je van een netbook (met 1366x768 resolutie en een LED scherm) verwacht. Het scherm is glossy, net als de hele laptop.

En dan komen we ook meteen bij de nadelen: eigenlijk maar een zo ver: de hele laptop is afgewerkt in glanzend zwart plastic. Zwart is prima, maar dat glanzende is echt brrr.. Er naar kijken levert al bijna vlekken op. Zal wel wennen, maar ik snap niet waarom alles zo moet glanzen. En als er geen vlekken op zitten dat zie je altijd meteen stof (net als bij een PS3..)

Veel meer valt er nog niet te vertellen. Al met al een prima netbook met een prettig groot scherm en prima accuduur die er voor zorgen dat je niet elke keer naar je vaste PC hoeft uit te wijken (omdat het scherm te klein is of de accu leeg). De lader is overigens ook prettig klein en heeft een platte (euro)steker.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1201HA XP?

Hoe doet ie het op internet? Flash filmpjes en dat soort dingen, loopt dat soepel?