1. Laagste prijs
    € 123,30 bij CAPS
    Wacht je op een prijsdaling?
  2. Kenmerken | Gebruikersreviews
  3. Willen (627) Hebben (589)

Bekijk alle reviews

Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) Review

16 februari 2022, laatste update op 22 februari 2022, 9.326 views Rapporteer
Product gekocht +2

Deze access points hebben individueel goed bereik en werken daarnaast naadloos samen zodat clients zonder onderbreking van een AP naar het andere overgaan. Na jaren eindelijk snelle, stabiele wifi in iedere hoek van het huis! Configureren van de routers vereist wel behoorlijk wat technische handigheid.

Pluspunten

  • Design
  • Dekking & snelheid
  • Veel functionaliteit (multi-channel, meerdere SSID's etc)
  • Slechts één kabel nodig voor aansluiting dankzij PoE
  • Goede prijs/prestatie verhouding

Minpunten

  • Als consumenten AP: prijzig
  • Configureren vereist behoorlijk technische vaardigheid.

Eindoordeel

5 van 5 sterren (Uitstekend)
Samenvatting
In mijn vorige huis veel irritatie gehad met WiFi bereik: twee APs voor een appartement van 80 m^2, en dan toch precies tussen de APs in slecht bereik. Bovendien blijven devices (te) lang verbonden met een AP als je door het huis loopt, ipv opnieuw verbind met de dichtsbijzijnde, sterkere AP. Gevolg: hangende verbindingen direct nadat je je door het huis hebt bewogen.

Voor gebruik in een nieuwbouwhuis heb drie Unifi AP AC Pro's gekocht: één per verdieping. De APs zijn mooi gedesigned en hoog op onze muren bevestigd voor goed bereik. Fysiek aansluiten is eenvoudig doordat met PoE alleen een ethernetkabel nodig is.

Configureren gaat met behulp van de Unifi Network Application. Dat vereist wel wat technische vaardigheid, en is conceptueel heel anders dan bij meeste traditionele APs: bij traditionele APs log je doorgaans op het AP zelf in, en wijzig je instellingen direct in het AP. De Unifi Network Application installeer je op een PC, waarna je de applicatie start. Daar wijzig je instellingen, en de applicatie pusht deze changes dan naar de APs. Bovendien hebben de APs veel verschillende features, dus veel instellingen. Daarnaast kan de Unifi Network Application ook gebruikt worden voor andere Unify devices, en er zitten dus ook veel instellingen in de je niet nodig hebt.

Prestaties zijn uitstekend: ik kan nu in elke uithoek van het huis (totaal ~150m^2) mijn maximale internetsnelheid (300Mbit downstream) halen. Achterin de tuin, op 15m van het dichtstbijzijnde AP, haal ik nog 120 Mbit. Handover van de ene AP naar de andere gaat geheel ongemerkt: zelf tijdens een videocall is geen enkele interruptie te merken. De snelheid tijdens lopen door het huis komt niet onder de 250Mbit.

De APs zijn wel aan de dure kant voor consumentenstandaarden. Als je bereid bent voor kwaliteit te betalen, dan zijn deze APs absoluut een aanrader. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden mee.
Het probleem dat WiFi heet...
Je kent dat wel: het wifipunt van de internetprovider aan de ene kant van het appartement (in de meterkast) dekt met moeite je halve huis, dus je plaatst een los access point aan de andere kant (in de woonkamer). Prima bereik in de woonkamer en de slaapkamer, maar in de studeerkamer die er precies midden tussenin ligt is het net wel/net niet. Nóg een access point er tussenin verslechterd de situatie alleen maar, want teveel overlap tussen de (onafhankelijke) access points. Voor mijn werk zwéérde ik dan ook bij een bedrade verbinding: in mijn ogen de enige betrouwbare oplossing.

Of dit: je loopt van je woonkamer naar je slaapkamer, en het internet op je mobiel is niet meer vooruit te branden omdat die met alle macht probeert verbonden te blijven met het AP in de woonkamer. Dan maar weer even wifi uit-en-aan zetten op je mobiel zodat hij met het sterkste signaal verbindt...

Klinkt bekend? Lees dan vooral verder, want dit was de situatie in mijn vorige huis.
Ubiquiti Unifi
Mede wegens bovenstaande irritaties was ik jaren geleden al op zoek gegaan naar echte oplossingen. Hoe deden ze dat toch bij bedrijven, waar ze wel meerdere APs hadden zonder dat die elkaar in de weg zitten? De meeste professionele oplossingen zijn onbetaalbaar, maar algauw kwam ik de Ubiquiti Unifi access points tegen. Niet zo onbetaalbaar als echt professionele apparatuur, maar toch behoorlijk prijzig, zeker als je er meerdere nodig hebt om je hele huis te dekken...

Als ik zeker zou hebben geweten dat het al mijn problemen zou oplossen, had ik het misschien aangedurfd. Ik zat echter in een huurhuis dus dacht: als ik ooit een huis koop, dan ga ik het wel goed regelen. Dan ben ik ook vrijer om dingen aan de muur / het plafond te hangen (want: een access point kan nog zo goed zijn, vrij zicht is gewoon heel belangrijk voor goed bereik). Dus, ik heb er jaren verlekkerd naar gekeken, maar niks mee gedaan...
WiFi in een nieuwbouwhuis
Eindelijk was het moment daar: een koophuis, nieuwbouw. Het perfecte excuus om toch maar eens diep in de buidel te tasten en (hopelijk) het 'Wifi probleem' voor eens en voor altijd goed op te lossen. Dus, bij de kopersopties aangegeven dat ik in de woonkamer, en op de gang op de middenverdieping een loze leiding op zo'n 25cm onder het plafond wilde laten uitkomen. Het deed wat wenkbrouwen fronsen bij de projectontwikkelaar, maar no questions asked.

Ons huis heeft drie verdiepingen, dus heb ik drie Ubiquiti Unifi AC Pro access points gekocht (een derde loze leiding naar de gang op zolder werd mijn vriendin te gortig, maar die ligt nu op de vloer dus daar heeft ze spijt van...). Omdat de APs met power over ethernet (PoE) werken hoeft er alleen een ethernetkabel getrokken te worden: geen noodzaak om ook een stroomkabel door de loze leiding te halen, of een stroomkabel over je muur te laten lopen. Wel zo makkelijk/netjes. Top tip: koop niet de 3 of 5 pack's verpakkingen, tenzij je van plan bent een losse PoE switch erbij te kopen. Alleen de 1-pak versie wordt geleverd met een PoE injector (en 3 1-pack's is net zo duur als één 3-pack). Deze kleine apparaatjes sluit je op de stroom aan, en hebben 2 netwerkpoorten. Aan de ene kant plug je je gewone LAN in, aan de andere kant de kabel die naar het AP gaat. De PoE injector geeft het signaal van je LAN door, maar zet daarnaast stroom op de overige vier aders van de kabel die naar het AP gaat.
Fysieke installatie
Om te beginnen had ik maar eens twee AP's geinstalleerd (één beneden, en één op de middenverdieping): eens kijken hoe het bereik daarmee was. Ik kon immers altijd nog één access point terugsturen, scheelt een hoop centen. Uiteraard eerst de kabels door de loze leiding getrokken. Daarna moet je even opletten: de access points hebben een soort rubberen klepje, wat verwijderd kan worden. Dit klepje heeft een gat waar de kabel doorheen moet voor je hem afmonteert met een RJ45 stekkertje (uiteraard ging dat de eerste keer fout... :+ ).

https://tweakers.net/i/0P_gBos9jP39tzBDishPsFAXKTI=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/381393/1Nk9lxrKeztjgDG93uePw1xR5VwfhsvrYELPvMtEhZtQDsOhvl.jpeg?f=620xauto
Het betreffende klepje waar de kabel doorheen moet vóór je hem afmonteert...

Daarna even opletten: de Unifi AP pro heeft twéé ethernetpoorten. Bij één daarvan staat 'main'. Dat is degene waar de kabel in moet. De secondary kun je eventueel gebruiken om je ethernet verder door te lussen, waarbij je AP dus als een soort mini-switch dienst doet. Voor degene die niét de luxe van een loze leiding op de gewenste plek hebben: er is ook een klein nokje aan de rand van de behuizing wat eruit kan (zie foto). De kabel hoeft dan niet via het rubberen klepje naar binnen (wat tegen de muur zit), maar kan gewoon van onderaf komen, zodat je de kabel langs de muur kunt geleiden. Met een klein kabelgootje in een hoek van een kamer kan dat ook nog best een mooie optie zijn.

https://tweakers.net/i/le7qB8E5rWCKqupLz_7L1P9ra_M=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/381393/1Nk4VbmcQJnFRrUrquvSmR7Q22Cq1iv4I2M892lMzEM8BvMjhM.jpeg?f=620xauto
Main (links), secondary (rechts) en het 'nokje' (boven, onscherp) wat eruit kan.

De access points op de begane grond en middenverdieping aangesloten, dus gauw geconfigureerd (kom ik straks uitgebreider op terug) en getest. Hiermee had ik op zolder op zich nog stabiel bereik (ook op 5 GHz), maar de snelheid was niet denderend (ongeveer 40Mbit). Ik vond dat qua bereik op zich niet slecht (zeker voor een nieuwbouwhuis, met dikke vloeren met daarin heel veel lussen voor vloerverwarming), maar aangezien mijn werkkamer op zolder is, wilde ik daar toch graag meer snelheid. Dus: het derde AP uitgepakt en ook aangesloten.
Het uiterlijk
Zoals in de intro aangegeven: voor goed bereik is het belangrijk dat een AP zoveel mogelijk vrij zicht heeft. Hoog op de muur of op het plafond is dan ideaal. Nadeel is natuurlijk dat een AP daar wel erg in het oog kan springen. Dat is waar het uiterlijk van belang wordt.

Over smaak valt natuurljik niet te twisten, maar persoonlijk vind ik de APs er mooi uit zien: strak, een tikje futuristisch zelfs. Ze zijn in ieder geval mooier dan de rookmelders en de ventilatiekanalen in ons huis. Mijn vriendin was oorspronkelijk sceptisch: toen ik de loze leidingen liet aanleggen ('komt dat dan midden op de muur?'), toen ik de APs uitpakte ('oh, ze zijn best wel groot...') en toen bleek dat er een blauw lichtje brand ('kan dat ook uit?'). Maar uiteindelijk, nu alles hangt, is zij ook over stag: ze vindt het uiteindelijk mooi staan, en zélfs het blauwe lichtje, dat wel bijdraagt aan de futuristische look, mag aanblijven. Het lichtje is overigens niet fel, dus je hebt er 's nachts geen last van. Maar mocht je het niet mooi vinden: hij kan via de Network Controller (waarover straks meer) ook uitgezet worden.

https://tweakers.net/i/-DhLMIgWGx6uEJTKzBbR0EJkTEo=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/381393/1Nk4VbCsukRZatO86JTWDVDr4rQdKYZIASDcCf7MfBmdTSxT2q.jpeg?f=620xauto
Onze woonkamer 'verspringt', dus hier hangt de AP redelijk midden in de ruimte, maar toch niet midden op een vlakke muur.

https://tweakers.net/i/dhwOm1YQLx81aVCbUPzz78n6xKE=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/381393/1Nk7USXjkN4WOvYsj0echxBufIvhy3vohaK7JxNBzWjcendCNq.jpeg?f=620xauto
AP op de middenverdieping. Zeg nou zelf: de AP is toch mooier dan de rookmelder?
Configureren van de Ubiquiti Unifi AC Pro's
Na de fysieke montage is het tijd om de AP's te configureren met behulp van de Ubiquiti Unifi Network Application. En dit is waar een redelijke technische vaardigheid wel vereist is, om twee redenen:
  • De APs hebben simpelweg veel mogelijkheden
  • De Unifi Network Application is één applicatie die voor het configureren van heel veel uiteenlopende Unifi hardware gebruikt kan worden. Er zitten dus ook heel veel opties in die niet relevant zijn als je alleen een paar APs hebt.
De eerste uitdaging was om uit te vinden wat ik nou moest downloaden: in de quickstart guide werd gesproken over de Ubiquiti Unifi Network Controller. Op de download pagina van Ubiquiti kon ik die wel vinden, maar stond die bij 'oude software'. Het blijkt dat de software een nieuwe naam heeft gekregen: de Unifi Network Application. Dat is dus precies hetzelfde beestje, maar met een nieuwe naam.
Wat is een Network Controller?
Je download & installeert de Unifi Network Application op een PC die bedraad verbonden is met APs. Merk op dat de instellingen in de Unifi Network Application lokaal opgeslagen worden, dus de PC waarop je de Network Application installeert is typisch ook degene die je in de toekomst zult gebruiken om changes te maken. Als je het echt professioneel wil aanpakken en je hebt een device die altijd aan staat (PC, NAS, ...) dan zou je daar de controller kunnen installeren en die permanent laten draaien. Je kunt dan wel via andere PC's remote met de controller verbinden om settings aan te passen. Ook houdt de controller alleen 'history' bij over bijv. de kwaliteit van netwerkverbindingen zolang de controller applicatie loopt.

Bij het gebruik van de Unifi Network Application is het goed je te realiseren hoe configuratie met zo'n controller precies werkt. Het is namelijk anders dan de meeste consumenten gewend zijn: de meeste consumenten APs hebben een web interface, waarmee je op de AP zelf inlogt, en de settings direct op die AP kunt wijzigen. Dat is natuurlijk makkelijk, maar niét zo handig als je dezelfde settings op meerdere APs moet instellen. Stel je voor dat je op een kantoor 20 APs stuk voor stuk zou moeten configureren... Dat gebeurt dus met een controller: één stuk software waarin je settings instelt, en die dan vervolgens al die settings naar de verbonden APs pusht. Overigens zijn er in de Unifi Network Application nog best veel settings die je per AP kunt instellen, maar daarover later meer.
Wireless netwerk met 3 APs configureren
De eerste stap in de configuratie is het 'adopteren' van de APs door de network controller. Een werknemer kan maar één baas hebben. Op diezelfde manier kan iedere AP ook maar door één network controller geinstrueerd worden. Bij APs die nog niet geadopteerd zijn is het licht op de AP zelf wit. Is de AP geadopteerd door een netwerk controller, dan wordt deze blauw.

Direct na installatie is er een wizard die je door kunt werken om een Wifi network te maken: je selecteert de APs die onderdeel van het netwerk moeten uitmaken, geeft het netwerk een naam (SSID) en geeft aan op welke frequenties (2.4 GHz en/of 5 GHz) de APs dit netwerk moeten uitzenden. Als je wilt kun je de wizard ook overslaan en het netwerk later zelf maken.

Uiteindelijk kom je bij het dashboard.

https://tweakers.net/i/ref_m-e5Dz9RaIu7h7Q5_G8hAD0=/620x/filters:strip_exif()/m/381393/1Nk7USJCd62Fieqkb5USCNaCe0DUl5AwB8IOk5JOnijL3dwdl7.png?f=620xauto

Hier kun je zien hoeveel APs er zijn, hoeveel clients er verbonden zijn (de 'blokjes' in de grafiek), en wat de gemiddelde WiFi "Experience" was. In feitte geeft dit gewoon weer wat de signaalsterkte was die de verbonden clients ervaarden. Zoals je ziet toont mijn dashboard voornamelijk data van maandag. Mijn controller heeft toen de halve dag gedraaid, maar op dinsdag voornamelijk uitgestaan. Dit is dus o.a. de 'history' die je mist als je niet een permanent draaiende controller hebt.

Het volgende relevante scherm is het 'devices' menu.

https://tweakers.net/i/yc6lwq__v8sVRN9d-vkTZ9Wr50I=/620x/filters:strip_exif()/m/381393/1Nk7USG9gcpnzJGUcIG7Z3uBeQCKIfzZVwiIpr9Wqnhnyy01F8.png?f=620xauto

Hier zie je de APs en hun status. Als de APs nog niet geadopteerd zijn, kun je dat hier doen door er op te klikken.

Je kunt hier ook individuele instellingen van de APs wijzigen. Standaard staan de channel widths van de 2.4 en 5 GHz radio op 20 en 40 respectively. Vooropgesteld dat je niet teveel 'ruis' in je omgeving hebt, wil je die waarschijnlijk op 40 en 80 zetten, voor de grootste maximale bandbreedte.

Je vind hier ook de knop 'enable Meshing', die staat standaard aan (en op 'Auto'). Met deze functionaliteit kun je de APs ook onbedraad gebruiken. Op zolder zit mijn AP op een switch, welke in principe bedraad verbonden is met mijn router beneden. Op zeker moment had ik dat draadje eruit getrokken om een wandcontactdoos af te monteren. Alle apparaten op die switch bleven echter verbinding met internet houden, en zodoende heb ik een paar dagen gewerkt zonder mij te realiseren dat ik geen bedrade verbinding had! Pas bij een speedtest viel me op dat de snelheid behoorlijk laag was (40Mbit ongeveer). In het algemeen zou ik dus altijd voor bedrade verbindingen gaan, maar het kan een oplossing zijn als je ergens moeilijk een draad heen krijgt en snelheid van secundair belang is.

Je kunt de APs hier ook een naam geven: handig om ze gemakkelijk uit elkaar te houden. Bij Settings => Manage => Locate Device kun je op 'Locate Device' klikken. De blauwe AP lamp van die betreffende AP gaat dan snel knipperen, zo kun je dus zien welk IP address bij welke fysieke AP hoort.

Er zijn nog véél meer opties, maar dit zijn denk ik degene die het meest relevant zijn voor een eerste setup.

Het volgende menu is het 'settings' menu.

https://tweakers.net/i/8TGU4MDohP_3zE1V8kS3FSj7hF8=/620x/filters:strip_exif()/m/381393/1Nk9lxFBkz3zlGBjQUb0E3Ofrj0IoSpegDRxsUGNXUl0b2Cy7p.png?f=620xauto

Hier zitten alle settings die op centraal niveau 'gemanaged' worden (i.e. niet per device). Als je nog geen netwerk hebt kun je hier met 'Add New Wifi Network' een nieuw netwerk aanmaken (i.e. nieuwe naam, wachtwoord, etc). Als je al een wifi netwerk had kun je hier de settings wijzigen door op de Wifi naam te klikken, en de 'advanced' configuraties te openen. Eén van de dingen die je hier wellicht wil doen is de 2.4 GHz radio uitzetten als je die niet nodig hebt (zo niet voor jezelf, dan om de buren met hun oude AP een dienst te bewijzen :+ ). Er zijn nog vele andere settings, hier vind je een korte uitleg van de meeste settings.

Merk op dat de APs op meerdere SSIDs tegelijk kunnen werken. Je kunt dus met 'Add Wifi Network' nog een tweede netwerk maken, en daar dezelfde set APs aan toewijzen. Dit kun je bijvoorbeeld overwegen om IoT devices (smart lampen, oven's op de WiFi, verzin het maar) op een apart netwerk te zetten.

Een laatste optie waar je misschien naar wilt kijken is het enablen/disablen van remote access voor je Unify Network Application. Als dat enabled is kun je via https://network.unifi.ui.com/ een overzicht krijgen van al je controllers (mocht je IT support voor een groot bedrijf doen :+ ) en vanaf daar kun je de controller ook op afstand (i.e. vanaf een andere PC dan waar de controller op draait) instellen. Waarschijnlijk is dit voornamelijk handig als je je controller op een andere device hebt draaien dan die je typisch wilt gebruiken om instellingen te wijzigen.

https://tweakers.net/i/nkT-pWtd9vflCXA8wYm3AOfKjXs=/620x/filters:strip_exif()/m/381393/1Nk9lxnBEEB5s6nR2rpFTIStABliySpN26rqGIyA7wH8NznKj6.png?f=620xauto
Bereik / performance
Ok, hiermee hebben we de belangrijkste zaken ingesteld, nu is het eindelijk tijd om het (waarschijnlijk) belangrijkste aspect van de APs te bespreken: de performance. En die is kort samengevat uitstekend. Ik heb eenvoudige speedtests gedaan via speedtest.net, en ben daarbij gelimiteerd door mijn internetverbinding van 300/30Mbit down/up. Allereerst maar eens vlak naast het access point geprobeerd, en daar trek ik de hele internetverbinding moeiteloos dicht.

https://tweakers.net/i/MAJlgh5Av_FtaI6PkBS_BRLzSJE=/620x/filters:strip_exif()/m/381393/1Nk9J6OMhKxPiCLz6S9zBiuVwE5Tll2zo42VoZ58Rc6iZFBTPX.png?f=620xauto
Speedtest, client device (Samsung Galaxy S10) op ongeveer 2m van het AP.

Ik heb in alle uithoeken van het huis deze speedtest herhaald en: ik heb geen enkele plek gevonden waar ik minder dan 300Mbit down haalde. Om toch de limieten van de access points een beetje te verkennen ben ik naar buiten gelopen, en heb aan het einde van mijn tuin (10m van de achtergevel, ongeveer 15m van het access point op de begane grond) nog een test gedaan:

https://tweakers.net/i/Sa_pVyeCDzGcUNdfLt4-S97bXWk=/620x/filters:strip_exif()/m/381393/1Nk9J6L2jkgWu4gTpClI1qpQIGs2oy7hxwI0d7hJsBzoWyPCOe.png?f=620xauto

Alsnog een zeer acceptabel resultaat.

Tot slot heb ik nog een test van de mesh prestaties gedaan: tijdens de speedtest ben ik snel van de trap gelopen. Ik kom dan steeds verder van één AP vandaan, waardoor de snelheid iets inzakt (tot ~260 Mbit) alvorens deze binnen enkele seconden en zonder interruptie wordt overgenomen door de AP op de volgende verdieping, waardoor de snelheid weer klimt naar het maximum van 300 Mbit. Dat is ook goed te zien in het verloop van de grafiek van de speedtest:

https://tweakers.net/i/rwRGISFoIviDUIEAiiq1cVAQ5-w=/620x/filters:strip_exif()/m/381393/1Nk9lxLPyOTau59UfaL1cjZW5cyuwm7ymfWWKQNwYLGGurCEb0.png?f=620xauto

Naast de synthetische speedtests heb ik ook nog een praktijktest van de Mesh capabilities gedaan: tijdens een video call met 5 andere deelnemers (allen met webcam & geluid) ben ik van beneden naar boven gelopen. Er vinden dan dus twee handovers plaats. Beide handovers gebeurden zonder enig merkbare interruptie van de video call.
Tips/problemen
Tijdens de installatie liep ik wel tegen enkele problemen aan met de Unfiy Network Application.

De eerste keer dat ik mijn APs probeerde in te stellen probeerde ik dat vanaf mijn laptop, die verbonden was met mijn oude AP. De Unify Network Application meldde dat er geen devices gevonden waren. Dat bleek te komen omdat je op hetzelfde subnet zitten, dus op dezelfde bedrade verbinding als de Unify APs.

Daarnaast realizeerde ik mij eerst niet precies wat een controller was. Ik had 'm dus eerst op die laptop geinstalleerd, maar wilde 'm uiteindelijk op mijn desktop hebben. Daar dus ook geinstalleerd, maar die tweede installatie weet natuurlijk niks van de settings van de eerste. Ik kon dus weer opnieuw beginnnen...

Tot slot meldde mijn controller op dag twee me dat mijn 3 APs offline waren. Niet wetende waar het aan lag heb ik de controller geherinstalleerd. Dan ben je dus wederom je settings kwijt, en bovendien zegt de controller daarna dat de APs door een andere controller gemanaged worden (want het is een andere installatie, dus nieuwe database). Om ze opnieuw te kunnen adopteren moest ik dus een factory reset doen door de reset knop 10s ingedrukt te houden.

Daarna waren alle APs wéér niet te zien. Uiteindelijk viel mij op https://network.unifi.ui.com/ (de remote interface om de controller settings te wijzigen) op dat mijn controller 3 IP addressen had. Eén daarvan bleek van mijn OpenVPN, de andere was een andere virtuele ethernet adapter. Het leek vrij random op welk van deze drie interfaces de controller zijn werk deed, maar hij kan de APs dus alleen zien als hij op een interface zit in hetzelfde subnet. Als hij dus op een van de niet-fysieke adapters ging draaien kreeg ik dus het resultaat dat geen van mijn APs in de controller te zien waren. Disablen van de virtuele adapter en verbreken van de OpenVPN verbinding, en vervolgens de controller herstarten lostte het probleem op.
Conclusie
De Unifi AC Pro zijn uitstekende access points, die goed in een mesh kunnen samenwerken. Alle irritaties die ik in het verleden met WiFi verbindinge had zijn verleden tijd. Het instellen is wel een uitdaging en vereist wel technische vaardigheid. Daarnaast is de prijs voor consumenten APs best hoog, maar de prijs/kwaliteit verhouding is naar mijn mening goed.

Alle afbeeldingen

Beoordeel deze review: 0 +1 +2 +3

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Reacties (48)

Sorteer op:

Weergave:

Herkenbaar verhaal en een goede review, goed uitgebreid ook. Wij hebben vorig jaar een nieuwbouw woning gekocht en gelijk voor de bouw aangegeven dat ik per verdieping een loze leiding in het midden van het plafond wilde. Ook daar werd raar naar gekeken aar kon wel gewoon. Helaas nam ik aan dat deze dan uit zo komen in een centraaldoos. Maar nee, gewoon een stukje buis uit het plafond en de rest is voor jou.

Ik heb ze dus nu naast de rookmelders en lampen hangen, netjes in een rij. Blij dat ik het gedaan heb want ik heb nu nergens wifi problemen. Voor de achtertuin (had ik niet meegerekend) heb ik een unifi mesh aan de achtergevel gehangen via een zelf geboord gat in de muur vanuit een loze leiding in de slaapkamer. Aan de gevel hangt dan een soort usw flex mini (de voorloper die gevoed kan worden via PoE) en die geeft voeding aan de mesh en 2 G3 flex camera's.
Ik heb binnen 2 Unifi ac LR hangen en op zolder waar ik werk een U6 lite.
Helaas nam ik aan dat deze dan uit zo komen in een centraaldoos. Maar nee, gewoon een stukje buis uit het plafond en de rest is voor jou.
Ja hoe dat soort opties uiteindelijk uitpakt is soms inderdaad helemaal niet helder op het moment dat je die keuzes maakt. Zo heb ik op sommige punten twee loze leidingen naast elkaar laten maken, omdat ik wist dat ik er 1 meteen ging vullen. Hebben ze gewoon een 2e inbouwdoos gemaakt, die verbonden met de eerste, en slechts 1 leiding naar de meterkast. Dat was natuurlijk precies niet wat ik nodig had... 8)7
Voor de achtertuin (had ik niet meegerekend) heb ik een unifi mesh aan de achtergevel gehangen via een zelf geboord gat in de muur vanuit een loze leiding in de slaapkamer.
Achtertuin had ik van tevoren inderdaad ook niet bedacht. Gelukkig komen wij er dus redelijk goed mee weg, want met 100Mbit is het voldoende om een keer in de tuin te werken of iets te streamen. Maar dat zal ook wel van de grootte van je tuin & orientatie t.o.v. je huis afhangen... Wel een goede voor eventueel toekomstige lezers om over na te denken!

[Reactie gewijzigd door casparvl op 22 juli 2024 16:25]

We hebben niet eens zo'n hele grote tuin, 11m lang en 9m breed. Achterin hebben we ons terras en daar was totaal geen wifi ontvangst op de telefoons. Op de laptop een beetje. Dus een gebruikte Unifi mesh bood uitkomst.

Ondertussen ook veel smarthome zaken, dus ik zit op 40 netwerk clients waarvan 26 via wifi verbonden. En dat met 2 volwassenen en 2 kinderen (13 en 16)
Nou ben ik wel nieuwsgierig, doe je iets om de smarthome devices te scheiden van de PCs/smartphones? E.g aparte SSID bijv?
Ja ik heb 2 ssid’s waarvan er 1 alleen maar 2,4Ghz doet. Ik hen daarop fast roaming en wat andere zaken zoals band steering uit staan omdat de meeste smart home apparatuur alleen maar 2,4 aan kan en met een ssid die beide doet wordt de verbinding iedere keer verbroken of krijg je helemaal geen verbinding.

Over fast roaming gesproken: je zegt dat je meshing aan hebt staan want dit zorgt ervoor dat de clients snel naar een beter access point over schakelen. Dat is volgens mij niet juist, daar is de optie fast roaming voor. Mesh is volgens mij dat je access point draadloos met een ander access point kan verbinden ipv met een netwerkkabel.

Ik heb meshing uit staan want ik heb ze bekabelt aangesloten en kan zonder onderbreking van de zolder naar beneden en teruglopen. Ik zie in de Unifi network app dat ik direct naar een ander access point ga.

Of heb ik het mis?
je hebt het bij het goede eind, mesh is voor het draadloos koppelen van een AP. Dus als je alles met touwtjes doet dan kan die optie uitgezet worden.
Ik wist dit niet, ik heb beide bekabelde AC pro's hier met mesh aanstaan. Dit kan dus uitgezet worden.
Maar...
Ik wil eigenlijk nog een derde erbij kopen, hier kan ik geen internet kabel naartoe trekken, wel kan ik hem van stroom voorzien. Kan ik deze 3e dan wel draadloos aansluiten? Uiteraard moet dan mesh bij één van de 2 weer worden aangezet, begrijp ik het zo goed?
Klopt, ik heb zelf alle AP's bedraad dus hoe dat qua configuratie moet weet ik niet. Misschien voor de installatie eerst bedraad en adopten en daarna afkoppelen?

Linkje wat voor je misschien interessant is:
https://store.ui.com/blog...s-network-with-unifi-mesh
Bedankt! Ik probeer het eerst met uit met één van de twee die ik al heb, voordat ik er één ga kopen ;-)
Je hebt helemaal gelijk, review aangepast! Sterker nog: ik realiseer me ineens dat het deze Mesh functionaliteit is die ervoor zorgde dat ik op zolder met mijn vaste PC nog internetverbinding had terwijl ik de ethernetkabel uit m'n switch daar had getrokken voor het afmonteren van een wandcontactdoos... Grappige ervaring, die ik heb toegevoegd in de review nu ik weet dat dat specifiek door de Mesh functionaliteit kwam :)
Unifi access points hebben de naam goed te zijn en voor veel tweakers heilig verklaard.
Maar tegenwoordig zijn er merken die voor de consument beter zijn. Ik was een beetje klaar met de firmware updates. Vaak was er na een update weer iets aan de hand. Alles is via Tweakers verkocht en ben verder gegaan met het Omada systeem. De software lijkt veel op die van Unifi access points, is misschien iets minder uitgebreid maar wel stabiel. De problemen die ik had met het de Unifi access point zijn verleden tijd.
Ben benieuwd naar de problemen die je dan had met Ubiquiti accesspoints. Je doelt waarschijnlijk op firmware updates waarna problemen ontstaan. Zoals hier al reeds gezegd; dan wachten met updaten. Hier al twee jaar drie AC-Pro’s hangen, zonder enige problemen functioneert alles naar behoren. En helemaal met twee kids die behoorlijk kritisch zijn op connecties met videobellen/gamen/schoolwerk en vrouwlief met teams/werk hetgeen een retestabiele verbinding vereist.

[Reactie gewijzigd door austin_77 op 22 juli 2024 16:25]

Goede review!
Nog wel een tip voor iedereen, voer niet direct elke software update door en zet automatische updates uit.
Heeft mij bij oudere versies al vaker de boel moeten laten resetten of downgraden.
Ja, updaten moet je alleen doen als je zin/tijd hebt om problemen op te lossen.
Waarom geen unit met WiFi-6?

Je kunt de kabel ook na afmonteren door het rubber halen, alleen opletten dat je niet het clipje breekt, het rubber rekt wel.

Je kunt met iperf (of de WiFi man app) de snelheid naar je AP meten, dan ben je voor die test niet afhankelijk van je internet snelheid.

Van de controller software kun je een backup maken en dan terugzetten op een ander apparaat.
Dat had je veel ellende gescheeld.
Of dit: je loopt van je woonkamer naar je slaapkamer, en het internet op je mobiel is niet meer vooruit te branden omdat die met alle macht probeert verbonden te blijven met het AP in de woonkamer. Dan maar weer even wifi uit-en-aan zetten op je mobiel zodat hij met het sterkste signaal verbindt...
Precies dit!
Heel irritant.. heb één router met wifi beneden en één Unifi AP op de overloop. Maar die twee werken niet samen dus bovenstaand is precies mijn probleem.

Heel fijn om zo'n uitgebreide review tegen te komen. Hier kan ik hopelijk wel wat mee.
Dit kan je oplossen door de zendvermogen van de AP waarmee de clients verbonden blijven te verlagen.
De client heeft dan eerder al door dat hij moet roamen omdat zijn verbinding minder begint te worden.
Nadeel is wel dat je mogelijk plekken in huis krijgt waar je dan weer minder/geen bereik hebt(ligt ook een beetje aan je persoonlijke situatie) Meten = weten.
Been there.. done that.
Hoger zetten zorgt er voor dat ik langer verbonden blijf, maar dan zit ik in de woonkamer verbonden met de AP van de overloop (met als resultaat 1 streepje Wi-Fi)..
Lager zetten zorgt voor te weinig bereik op de plekken waar ik het wél wil.

Een situatie waarbij de AP en Router niet samenwerken (qua handover) is gewoon niet prettig werken.
Ondanks dezelfde SSID blijven de telefoons hangen aan de AP of Router tot ze echt buiten bereik zijn. Maar dan heb je vaak al handmatig geswitched.
Dat betekent dus dat je meer AP's erbij moet gaan plaatsen.

ik begrijp niet wat je bedoeld met "situatie waarbij de AP en Router niet samenwerken".
Mogelijk bedoel je de client met de AP? Een client bepaalt wanneer hij gaat roamen. Daar kan een AP niets aan doen. Er zijn wel technieken die de client helpen zoals 802.11k & 802.11r. Dit moet ook door de client ondersteund worden en zelfs dan nog is het de client die bepaald of hij gaat roamen.
Hoe gaat het toevoegen van APs ervoor zorgen dat mijn telefoon wel een handover doet van de ene naar de andere AP??
Ik heb voldoende dekking.. alleen de telefoons blijven hangen aan de AP van de overloop ondanks dat ik letterlijk in de woonkamer naast mijn wifirouter sta.

Situatie: 1 wifi router op de beganegrond en 1 AP op de overloop
Wat ik bedoel met 'AP en Router niet samenwerken' is dat de AP niet tijdig zegt 'Ga jij maar los van mij en bij de router op het wiifi kanaal zitten'
Ik weet niet precies hoe die handover werkt.. maar uit deze review maak ik op dat alle APs met elkaar verbonden zijn en dus clients kunnen overdragen? Of dat in ieder geval de telefoon snapt (hoe dan?) dat deze naar een andere AP moet schakelen.
Ik denk dat jouw probleem op dit moment is dat je dekking te groot is. Clients hebben een roaming treshold. Voor ieder client kan dit mogelijk anders zijn. In de praktijk kom je vaak -70dmb tegen.

Je moet er voor proberen te zorgen dat je alleen dekking hebt op de plekken waar je met die specifieke AP verbonden wilt zijn.
Als jouw AP van de beganegrond voldoende dekking biedt bij de overloop zal je client gewoon verbonden blijven.

Daarom probeer je de zendvermogen te verlagen om de client op moment dat je bij de overloop aankomt een slechter wifi signaal te bieden. De client zal dan zelf gaan zoeken naar een sterker signaal en verbinden met de AP van overloop.

AP's kunnen geen clients overdragen. Zoals eerder gemeld bepaalt een client zelf met wie hij wilt verbinden. Er is wel een manier, en dat is letterlijk de client kicken van je wifi netwerk en hopen dat hij gaat verbinden met een AP in de buurt met alle gevolgen(downtime) van dien.

Alle fabrikanten verkopen wifi alsof het iets heel simpels is. Meestal binnen een standaard rijtjes woning gaat het vaak ook wel goed. Maar wil je het perfect werkend(met roaming) hebben moet je met veel meer factoren rekening houden zoals de demping van je wanden, plaatsing van de AP en de specs van je clients.
Ik kan je niet vertellen _hoe_ ubiquiti het voor elkaar krijgt, maar feit is dat ik precies dezelfde uitgangssituatie en irritatie als @DonJunior had. Ja, gewoon een los stel APs op dezelfde SSID zorgt ervoor dat telefoons pas disconnecten onder die signal threshold waar jij het over hebt. En dan heb je dus een interruptie, omdat je client moet reconnecten met een ander AP.

Op de een of andere manier is dat met de Ubiquiti APs gewoon niet het geval: als ik van beneden naar boven loop, komt mijn signal strength nooit onder de 3 (uit 4) streepjes (weet niet precies hoeveel dmb dat is, but you get the point). Het signaal is nog sterk zat, maar er wordt tóch met de sterkere AP verbonden, waarna ik weer 4/4 streepjes signal strenght heb. Zonder enige merkbare onderbreking.

Zoals gezegd, wat ze dan technisch gedaan hebben, en of dit iets aan de AP kant is of niet: ik kan dat niet met zekerheid zeggen, maar het moet haast wel. Ik vermoed dat ze op de een of andere manier voor elkaar krijgen dat de client uberhaupt niet doorheeft dat hij van het ene naar het andere AP gaat. Als ze zich weten te presenteren als één AP, met één connection state, en die state doorgeven van één AP naar een andere, dan hoeft er geen nieuwe connectie gemaakt te worden als je van de ene naar de andere gaat. Het enige wat er dan verandert is aan de AP kant: wie van de APs 'luistert' er naar die client en geeft zijn data door op het wired netwerk. Maar dan is communicatie tussen de APs natuurlijk wél nodig: als AP 2 een client van AP 1 overneemt, dan moet hij weten dat hij op dat moment moet gaan terugpraten tegen die client, z'n data doorsturen op het wired netwerk, etc (en AP 1 moet daarmee stoppen). Dan is er dus wel degelijk een handover aan de AP kant...
Hoi Casparvl,

Je verhaal klopt niet. Een cliënt weet zeker wel wanneer hij met een ander AP is verbonden op basis van mac adres.

Ik vermoed dat het voor de meeste mensen goed lijkt te werken omdat ze van oude troep afkomen. Of juist extra APs erbij plaatsen tijdens het vernieuwen van hun wireless netwerk thuis.
De telefoon snapt dit doordat hij een signaal van - 70db of lager krijgt. Dan zoekt de telefoon of er met dezelfde wifinaam een ander accesspoint is.

De AP heeft hier geen invloed op.
Netwerkbeheerder hier: Voor prosumers is de light naar mijn mening prima genoeg.
Pro is niet altijd beter :)
Grootste verschil is de zwaardere processor zodat de pro meer devices ondersteund, maar verbruikt ook de helft meer stroom.
Zakelijk gezien is dat, én 3x3 mimo ipv 2x2 uiteraard beter, ervanuitgaand dat je er wat aan hebt aangezien daar veel meer clients zijn die gelijktijdig zitten te youtuben en netflixen (collega's in de pauze haha) en zakelijke pc's met zwaardere applicaties.

Voor thuis kun je beter overwegen de handige Cloudkey (gen 1; 2 is voor thuisgebruik overkill) te kopen.
Bij 2 of 3x light ipv pro heb je die er al uit.
Dan heb je geen pc nodig én handiger (belangrijker?): je hebt 24x7 logging van je clients.
De cloudkey houdt bij wat het roaming gedrag is (handig voor zo nu en dan eens te troubleshooten én het bandbreedte verbruik per client).

Zo kwam ik erachter dat mijn zonnepaneel omvormer naar de cloud in een jaar tijd toentallen GB's verstuurde.
Ik dacht meteen aan Chinezen die mijn NAS gehackt hadden via mijn omvormer 8)7
Oke, nu weet ik hoe Wireshark werkt en kon ik zo achterhalen dat de omvormer 'hing'. Hij probeerde tig keer per sec met de cloudserver te connecten.
Even uit en aan hielp :)

Er wordt (flink?) gemopperd over firmware, maar mijn 3 light AP's laat ik via de cloudkey ook automatisch updaten.
Nooit problemen en je bent beschermd tegen KRACK aanvallen e.d.


https://tweakers.net/pricewatch/compare/462457;462454/
Eens.
Op 1 ding na: de cloudkey. Ik heb de 2 vanwege Protect en de plus vanwege de ingebouwde harddisk.
De 2 kan ook beter tegen stroomuitval.

Qua access points zou je ook naar de LR versies kunnen kijken als je een goed geïsoleerd huis hebt, dan kom je nog een beetje door de muur heen. En de prijs is niet veel hoger.
Dat verhaal van de LR AP's gaat niet op: je client gaat er niet harder door zenden.

Maw: je laptop of smartphone heeft goed bereik, alleen weinig tot geen doorvoersnelheid.
Ik snap je punt en heb het niet getest. Maar het kan denk ik wel net een beetje meer geven waardoor je in slechte situaties nog net wel werkt. Maar dat is puur mijn gevoel.
Heerlijk review vanuit een (volgens mij) consument zonder uitgebreide netwerkkennis. Ook het melden van de tegengekomen problemen met het rubbertje en de controllersoftware is fijn om ook eens te lezen.

Iets anders: Er zijn ook knappe rookmelders welke jouw lelijke rookmelders kunnen vervangen, goed voor de WAF en een reden voor nog een review. :)
Thanks!
Ook het melden van de tegengekomen problemen met het rubbertje en de controllersoftware is fijn om ook eens te lezen.
Ja, ik dacht: iemand anders kan er maar tegenaan lopen, dan hebben ze het hier in ieder geval gelezen ;-)
Iets anders: Er zijn ook knappe rookmelders welke jouw lelijke rookmelders kunnen vervangen, goed voor de WAF en een reden voor nog een review.
Helemaal niet bij stil gestaan, maar er zullen inderdaad best mooiere zijn. Eerst die nieuwbouwhuis todo-lijst wat kleiner maken, dan zal ik er eens naar kijken ;-) Voor de review hou ik het dan wel alleen bij synthetische testen :P :+

[Reactie gewijzigd door casparvl op 22 juli 2024 16:25]

Iets anders: Er zijn ook knappe rookmelders welke jouw lelijke rookmelders kunnen vervangen, goed voor de WAF en een reden voor nog een review. :)
Zitten jullie de hele dag naar de muur / het plafond te staren, dat er - door sommige mensen - zo'n probleem van word gemaakt :?
Leerrijke bespreking!
Wordt het niet eens tijd dat functies zoals Wifi Access point, rook/CO2-melder, camera, PIR, Rasberry PI, verlichting... (vul maar zelf aan) verenigd worden in 1 toestel dat je centraal aan je plafond/muur hangt? Nu hang je al gauw 2 a 3 toestellen naast elkaar aan je muur of plafond elk met aparte bekabeling... lelijk!
Groet
Haha, sinds we van appartement naar een huis zijn gegaan klaagt mijn vriendin dat ze niet meer tegen me kan praten als ik (op zolder) achter mijn PC zit omdat dat te ver weg is. Ik zie ook mogelijkheden voor thuis :P (koffie te bestellen :Y)) Wel opletten dat je partner er niet achter komt hoe hij werkt... ;-)

[Reactie gewijzigd door casparvl op 22 juli 2024 16:25]

haha, wij hebben in onze nieuwbouwwoning zijn er geen deuren meer tussen de woonkamer en de verdiepingen. Ik kan dus makkelijk naar beneden roepen :O
Loopt de warmte in de woonkamer dan niet direct naar boven?

Ofja, dit zal wel niet zo'n probleem zijn als je op alle verdiepingen stookt en/of goed geïsoleerd bent.

Zelf heb ik in een relatief goed geïsoleerd huis, de bovenverdieping flink teruggedraaid. Eigenlijk vooral omdat het niet te warm moet zijn in de slaapkamer. Maar als ik dan de deur naar de gang open zet, voel je de warmte zo wegtrekken.
Dat valt mee, het is een nieuw huis dus zeer goed geïsoleerd. Benedenverdieping en de slaapkamers hebben vloerverwarming, de zolder niet en dat is ook absoluut niet nodig. De verwarming doen we met een bodemwarmtepomp en die kan het makkelijk aan. Deze winter zeker.
We hebben ook maar 1 thermostaat, in de woonkamer. In het hele huis is het meestal 20,5-21 gr.
Dank voor je uitgebreide review!

Een domme vraag: hoe ver kun je nog buiten rondlopen met bereik (hoeft geen hoge snelheid te zijn). Ik heb op zich geen hele grote tuin, maar wil eigenlijk toch tot in de hoek bereik hebben en dat is circa 80 meter.
Geen grote tuin, circa 80 meter 8)7
Er zijn mensen die hetzelfde zeggen over hun boot.
Ik zit in een wijk als enige pauper met een kleine tuin en een huis van onder de 3 ton. De rest heeft allemaal 2,5 ha tuin of meer en het goedkoopste andere huis is 8,5 ton. Dus afhankelijk van je referentiekader heb ik een kleine of een grote tuin :+
Bij het woord hectare denk ik aan polders, boerenland of bospercelen. Mijn referentiekader is een Vinexwijk bij Den Haag. Geen voortuin, achtertuin van circa 9 meter en een WOZ van 4,5 ton. Dat is andere koek dan de Achterhoek zal ik maar zeggen. Als ik kon zou ik verhuizen naar waar jij woont ;)
Het zijn hier grotendeels bospercelen of uit de hand gelopen tuin hobbies. Alle buren houden dat mechanisch bij, met de hand is het niet te doen, zelfs niet voor een tuinbedrijf.

Ach, een kleine tuin heeft minder onderhoud en Den Haag: de zee is dichtbij, dat is ook leuk!

De WOZ blijft maar stijgen inderdaad, te samen met de verkoopprijzen die vaak wat hoger liggen.

Of je kunt wennen in het oosten, is natuurlijk de vraag ;) Ik vind de rumoer van de stad ook wel leuk, er is altijd wat te beleven. Maar wat betreft verkeer, parkeren en herrie in de nacht (toen ik nog in het centrum van een stad woonde) mis ik hier als kiespijn.
Kan unify niet een AP maken met ook ingebouwde rookmelder? Twee vliegen in 1 klap!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn