Canon EF 17-40mm f/4L USM Review

Mig29 6 juli 2006, 839 views

Canon EF 17-40mm f/4L USM

Pluspunten

• Snelheid AF, bouwkwaliteit, scherpte, kleur

Minpunten

• Veel vervorming op 17 mm (niet gek natuurlijk), vignettering op FF, CA.

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5
Mijn overstap van Minolta naar Canon was geheel te wijten aan een te trage AF snelheid van mijn Minolta objectieven. De AF snelheid van dit objectief is fenomenaal. Daarnaast is de scherpte werkelijk super. Ik moest even wennen aan f/4 aangezien ik van f/2.8 af kwam. Op termijn zal er wel een f/ 2.8 komen, zodra er een L variant van de 17-55 beschikbaar komt.
De vormgeving van de zonnekap is enigszins dramatisch, maar dat komt uiteraard omdat deze kap ook op FF gebruikt moet worden. De nadelen van dit objectief zijn de 17 mm stand (vervorming) en wat CA.

Voor dit geld is er denk ik geen betere standaardzoom te krijgen (hoewel aan de korte kant).

Gebruikte body's:
Canon Eos20D
Canon Eos30D
(Canon Eos5D)

Heb jij ook een Canon EF 17-40mm f/4L USM?

Sorry maar dit noem ik geen survey....

Vervorming op 17mm heb ik niet gemerkt en ook nergens over gelezen. Het is een wideangle lens en geen standaard zoom in mijn ogen en daarom wat van korte kant ;)

Met positieve eigenschappen ben ik wel met je eens.
De snelheid van je AF is afhankelijk van de camera en de lichtsterkte van de lens Ún van de motor.

Aan gezien je een minder lichtsterke lens hebt genomen en dezelfde camera hebt, moet de hogere snelheid dus wel te wijten zijn aan de motor van de lens. ;)

Maar bijna helemaal met je eens: toplens! Maar het is zeker geen standaard zoomlens, het is een groothoek zoom.