Specificaties 10,1" (1024x600), 250GB - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire One D260-DB Review

burnedhardware 26 september 2010, laatste update op 26 september 2010, 1.421 views

Acer Aspire One D260-DB

Pluspunten

• het toetsenbord werkt goed. de toetsen geven een goede feed-back en zijn groot genoeg.
  • de behuizing voelt solide aan: het scherm bied goed weerstand tegen torsie (niet zo raar met 10" ), de scharnieren zien er stevig uit en de behuizing veert amper in bij druk/knijpen.
  • opstarten naar android duurt 15 sec en met een widget kan je windows opstarten. (ook in te stellen dat android wordt overgeslagen)
  • het beeldscherm is helder, de webcam en microfoon lijken goed genoeg voor videoconferencing.
  • de netbook hoor je niet en wordt ook niet echt heet (wel een beetje warm aan de onderkant
  • de netbook kan (volgens het BIOS, maar nog niet getest) opstarten met PXE
  • de reclamestickers laten goed los zonder lijmresten achter te laten

Minpunten

• aan de buitenkant is geen model- of serienummer zichtbaar.
  • er zit een ruitjesprint aan de buitenkant. Mijn eerste indruk was dat dat vuil of een beschadiging was.
  • de android installatie is verminkt, applicaties als gmail en google martket ontbreken
  • de adapter is fors, vergeleken met de netbook

... en android
inleiding
Ik heb deze netbook nu enkele dagen in bezit, dus ik kan nog niet echt diep ingaan op de features. Maar omdat ik enorm teleurgesteld ben in de implementatie van Android op deze netbook wil ik anderen hiervoor waarschuwen.

Android is namelijk het USP (unique selling point) van deze netbook, de overige features zijn ook in goedkopere modellen te vinden. De voornaamste reden van de aanschaf is dat ik eenvoudig op de bank wil kunnen surfen en mijn mail wil beantwoorden. Een netbook is dan een voor de hand liggende keuze. Daarnaast wil ik klanten kunnen ondersteunen op die momenten dat ik mijn 17" notebook niet mee kan nemen. Via mijn terminal server kan ik eenvoudig alles doen wat ik moet kunnen, maar helaas ik het beeldscherm slechts 600 pixels hoog, waardoor best wel wat interfaces met de knoppen (ok cancel) buiten beeld komen. helaas kan mstsc.exe geen sessies starten met een hogere resolutie dan de beeldschermresolutie. Goede alternatieven heb ik nog niet gevonden.

eerste gebruik
Na het opstarten van de laptop heb ik als eerste alle crapware gedeinstalleerd. Om hiervan een voorbeeld te geven: waarom hebben ze google toolbar geinstalleerd als je zo'n prutsresolutie hebt? Vervolgens de " I'll eat all your resources"-mcaffee virusscanner vervangen door een veel lichtere waar ik een licentie voor heb aangeschaft. Ten slotte MS office, MS works en een of ander vage spelletjes bundel gedeinstalleerd. Dat je de netbook niet moet gebruiken voor het werk dat je normaal met een "echte" pc doet merk je in alles, vooral in disk-intensieve bewerkingen.
(Herinstalleren is natuurlijk ook mogelijk: neem een windows 7 iso, en zorg dat starter edition beschikbaar is, zie o.a.:
http://www.askvg.com/how-...ion-version-during-setup/, vervolgens kan je met deze methoden je netbook herinstalleren: http://windows.microsoft....ng-windows-7-on-a-netbook)

windows applicaties
Een grote misser is het ontbreken van de mogelijkheid om een systeembackup te maken naar een netwerkschijf (naar dvd kan wel, maar die is optioneel). Natuurlijk kan je een clonezilla server in je netwerk draaien, maar voor 99% van de thuisgebruikers is dat ietwat te moeilijk.

android applicaties
Terug op mijn teleurstelling in de implementatie van android: Volgens de advertentie van de mediamarkt zou dit versie 2.1 moeten zijn; dezelfde versie als op mijn Motorola Milestone. Als ik beide vergelijk dan is de android installatie op het netbook prutswerk. Zo zijn applicaties als gmail, maps, browser en android market niet beschikbaar,. Door het ontbreken van de laatste zijn veel applicaties moeilijk of niet te installeren. De android browser is vervangen door firefox, die beter geschikt lijkt voor grote schermen en flash lijkt te ondersteunen. Bewegende sites komen bijzonder schokkerig over. Emailen gaat via webmail of een pop/imap client, maar vergeleken de gmail applicatie zijn deze oplossingen teleurstellend. Op de site van Acer heb ik even gezocht naar applicaties, de android roadmap voor de acer produkten maar niets gevonden.. Wel grappig is de widget waarmee je vanuit android kunt opstarten naar windows.

Hardware
De behuizing voelt stevig genoeg aan voor een netbook in deze prijsklasse. hierbij heb ik niet het gevoel dat ik met een speelgoeddingetje in mijn handen zit, maar ook niet dat je het apparaat in een industriele omgeving moet gaan gebruiken. Persoonlijk vind ik de schermkwaliteit boven verwachting en ben ik tevreden met de kwaliteit van het toetsenbord, speakers, mic en webcam. De knoppen van het touchpad gaan wel iets te zwaar. De externe poorten (vga / usb / cardreader / ethernet en audio heb ik nog niet geprobeerd. Mocht daar iets opvallends over te melden zijn, dan zal ik deze review bijwerken.
Een belangrijke misser is, dat de voeding relatief groot is (zie foto) en Acer heeft niet nagedacht over de manier van het oprollen van het relatief lange snoer (ca 3 meter) Een lang snoer is handig, behalve als je het niet makkelijk op kan rollen. Dell heeft een handige vorm van de adapter, waarbij het snoer er eenvoudig omheen is te wikkelen.Bij deze acer voeding vraag ik me serieus af hoelang het duurt voordat ik kabelbreuk heb.

samenvatting
De acer d260-DB voldoet, maar koop 'm niet vanwege android. Ik vroeg me erg af wat de reden zou zijn van Acer's keuze voor android; volgens het boekje zijn er ook modellen met een sim-slot, en dan ligt een telefoon-os inderdaad voor de hand. Dit model heeft dat niet en zeker met deze verminking van android ga je snel de instelling terugzetten waarbij de netbook direct opstart naar windows

@1: bedankt voor je feedback, ik heb de review aangepast.

Heb jij ook een Acer Aspire One D260-DB?

Ik mis in de review wat er dan precies mis is met de implementatie van Android. Het gaat voornamelijk over de Windows die erop staat.
Daarnaast is het Positieve/Negatieve eigenschappen stukje bedoeld als samenvatting van je review, terwijl ik allerlei dingen zie die ik in de review nog niet had gelezen.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 26 september 2010 12:13]

Hallo mensen,

Heb net de D260 gekocht.
Wat ik mis is de blauwe toeter. Nu heb ik die wel als klein extern aparaatje via de USB...maar ik had verwacht dat ie er in zou zijn gebakken.

En er is van Acer de Insyde Market voor de D260. De Insyde Market kan je gewoon installeren en het werkt, zowel vanuit Windows als vanuit 'droid. http://blog.insydemarket.com/ Dat is leuk en jammer, want ik mis idd de Market, maar ook AppBrain werkt niet direct. Wel heb ik veel apks er gewoon opgezet en werkend gekregen.

Groeten
Ben

[Reactie gewijzigd door Ben Meijer op 7 oktober 2010 17:25]

Voeg toe de slidme.org en andapp markets.
Ben