Specificaties GF GTX 470 (607MHz), 1,25GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus ENGTX470/2DI/1280MD5 Review

houthakker1985 25 september 2010, laatste update op 25 september 2010, 2.837 views

Asus ENGTX470/2DI/1280MD5

Pluspunten

• Overclockpotentieel
  • Gratis mafia 2
  • Gratis Cd hoes

Minpunten

• Warmteproductie
  • Geluidsproductie

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Een paar dagen geleden heb ik deze videokaart (samen met een core i7 860 en een gigabyte moederbordje) als upgrade gekocht.
Ik ben sindsdien uitgebreid aan het testen geslagen om te kijken wat de prestaties zijn, alsmede de beruchte warmteproductie van deze serie kaarten (fermi core).
Ik ben uiteindelijk bij een model van Asus terecht gekomen omdat deze toevallig in de aanbieding was, en ik heb over het algemeen goede ervaringen met producten van Asus.

Mijn systeem :
Core I7 860
Gigabyte P55a-UD3
4 GB kingston 1600 geheugen
550 watt Recom voeding
3 "ouderwetse" 7200 rpm harde schijven en 1 dvd brander.
Dit is niet het meest spectaculaire systeem wat er bestaat, maar waarvoor ik hem gebruik voldoet het uitstekend.

Koeling:
1 250mm fan in het paneel, draait 1000rpm, blaast lucht in de kast.
1 120mm casefan als warmelucht afvoer aan de achterkant
Stock intel CPU koeler
Stock Asus VGA koeler.
Dit alles zit in een miditower gepropt. Het past net. Door de 250mm fan aan de zijkant zit de luchtstroom in deze kleine behuizing toch wel goed.

Wat ik heb getest:
Ik heb de performance van de GPU in 3dmark vantage getest, zowel op stock snelheid als overclocked.
De overclock is als volgt: 750 Mhz Core, 1600 Mhz shaders en 1670 mhz geheugen.
Voltage moet hierbij omhoog naar 1 volt op de GPU om hem stabiel te houden. dit is te doen met de tooltjes van de Asus DVD.
Echter is het maximum overclock op de GPU bij de standaard tooltjes van Asus 707 mhz, dus om hem op 750 te krijgen heb ik Evga precision gebruikt.
Benchmark heb ik gedaan met 3dmark Vantage op standaard instellingen,
Temperaturen heb ik gemeten met Furmark.

de resultaten:
Stock snelheden in 3dmark vantage: 14870 GPU score. (cpu score is niet belangrijk in dit geval)
Met mijn overclock: 18012 GPU score.

Temperatuur met Furmark:

Met fan control op auto gaat hij met stock snelheden naar de 80 graden, dat is nog redelijk acceptabel.
Met mijn overclock settings wordt het toerental van de fan niet snel genoeg opgehaald met als resultaat een uitschieter richting 100 graden en de videokaart schakelt zichzelf uit ter bescherming.
gelukkig kan je met het Asus tooltje een custom fan profiel instellen, dit heb ik gedaan waardoor de fan bij meer als 70 graden op maximaal gaat draaien (5000+ rpm)
Met deze instelling blijft de temperatuur stabiel op 85 graden, wat ik wel aan de warme kant vind, maar volgens de specs van Nvidia is het nog steeds acceptabel.

Geluidsproductie:
Als de fan op idle draait hoor je hem nauwelijks. Ook het opspoelen van de ventilator op automatisch gebeurt heel geleidelijk zodat je amper in de gaten hebt dat deze meer geluid gaat maken.
Ga je overclocken, dan moet je een custom fan profiel aanmaken, met als resultaat een takkeherrie.
Ongeveer even veel geluid als een stille stofzuiger, en dat is heel veel voor een computer.

Conclusie:
Een zeer goede kaart met enorm overclock potentieel. Met de 750 op de GPU ben ik nog lang niet op het einde gekomen van het overclockpotentieel, maar ik wil eerst een betere koeler er op vanwege de warmte die dit monster produceert. Deze kaart is een hele hoop "Bang for Buck"
Met een 550 watt voeding (minimaal volgens Nvidia) heb je meer dan genoeg, als je maar genoeg amperage op de 12 volt lijnen hebt.

Heb jij ook een Asus ENGTX470/2DI/1280MD5?

Je zou ook een artic accelero plus er op kunnen zet dat is 50 euro. die is een stuk stiller als stock en koelt beter dus kan je ook nog wat overclocken.
Bedankt voor de tip. Ik zal zeker het ff door seinen aan de Kerstman.
Als ik hem kan overclocken zonder dat hij erg veel warmer word ga ik dat zeker doen!
Alleen of ik de €50,- er extra voor kan neertellen is ff de vraag.
Ik heb er zelf een Zalman VF3000F op zitten (ook ongeveer €50), en die is practisch onhoorbaar en heeft goede koelresultaten.

Met deze koeler heb ik mijn kaart draaien op 915 MHz core, 1830 MHz shader en 2180 MHz RAM en ik heb nog nergens last van dus waarschijnlijk kun je hem met de stock koeler ook nog wel iets verder oc-en.
Ik vind de geluidsproductie nu niet echt een nadeel als je hem zelf op 100% zet...
Kan er best inkomen,
de stock koeler van mijn 5970 is ook van het type vliegtuigmotor als ie boven de 75% uitkomt.
Ook in complete stock modus haalt ie dat makkelijk als je een grafisch zwaar spel speelt.
Zit nu een custom koeler op die op max rpm nog niet het geluidsniveau van stock op minimum haalt.
Nvidia // ATi referencekoelers zijn allemaal hetzelfde basisontwerp. Helaas zijn dat niet de stilste koelers.
Ben je meer koelvermogen nodig heb je 2 opties:
1 stock fan op hoge rpm en oordopjes
2 custom koeler en genieten van de stilte.

Ik OC mijn kaart niet eens, maar er zit wel een andere koeler op puur vanwege het lawaai.
Ik ben van plan om de ASUS GTX470 te gaan kopen. Maar ik hoor van alles over de geluids productie. Hoe hard is het als je je oor er tegen aan houdt? Want ik heb een super stille stock computer. Alleen wil ik wel hem wel graag stil houden.

En om nou €50,- meer te betalen voor een wat betere kaart kan ook wel. Maar welke GTX470 kan iemand mij aanraden. Het liefst is hij ook lekker stil.
Ik heb zelf 2 asus kaarten en ben wel blij met de geluidsontwikkeling in idle. Aangezien ik overklok kan ik ze onder het gamen wel horen. Wil je toch voor een mooi prijsje een stille kaart zonder te hoeven klooien met garantie en een ander koeler kan ik alleen de MSI gtx470 twin frozer voor 240 euro aanraden. 3 tientjes duurder maar wel een pak stiller en koeler.