Intel Pentium D 805 Boxed Review

joost.van.donge 16 augustus 2006, 2.850 views

Intel Pentium D 805 Boxed

Pluspunten

• Overklokbaarheid
  • Prestaties (OC)
  • Stabiliteit op hoge snelheden

Minpunten

• Warmteproductie
  • Prestaties (Stock)

Na veel lezen in het Pentium D 805 overklok topic heb ik deze processor ook maar aangeschaft om als bruggetje te gebruiken om vervolgens naar conroe over te stappen. Ik heb hem gekozen, omdat ie heel goedkoop was en dus volgens velen heel goed zou overklokken!

Verpakking

De Boxed versie is netjes verpakt met een intel stock koeler (die ik overigens niet zal gebruiken, dit ding is extreem slecht), de processor zit in een klein doosje, netjes weggestopt tussen dik plastic. Ook een handleiding en een stikker voor je case zijn meegeleverd!

Prestaties

De prestaties zijn eigenlijk vreselijk te noemen als je niet overklokt, dit heeft waarschijnlijk 3 redenen:
-De lage FSB van 133MHz zorgt ervoor dat je intern geheugen voor geen meter door kan klokken, deze kan dus maximaal 533MHz lopen.
-De lage FSB zorgt voor trage communicatie met de rest van de onderdelen, want natuurlijk voor hoge latencies tussen onderdelen zorgt en nadelig is voor de prestaties.
-De kloksnelheid van 2.66GHz is niet bepaald hoog en zorgt niet voor veel rekenkracht.

Overklokken

Natuurlijk heb ik dit beestje wel gekocht om te overklokken en te kijken of het dan wel wat waard zou zijn, ik moet zeggen, ik was heel positief verrast. Hij loopt hier prime stable op 20*195MHz op nog geen 1.4v, wat nog steeds binnen het standaard voltage hoort. Met een FSB van 195MHz kan het geheugen mooi meelopen op DDR2-780, wat zorgt voor hele snelle communicatie met de rest van het systeem door de quadpumped bus van 780MHz. In Sisoft Sandra is te zien dat deze processor gehakt maakt van de D840, die toch wel even wat duurder is, of hij de D950 verslaat, geen idee, Sisoft had die er niet in zitten bij mij. Tot slot is de SuperPi 1M test afgerond in net iets onder 35 seconden, wat ik niet slecht vind voor een processor vab 110 euro, met de mogelijkheid om dat twee keer te doen in dezelfde tijd.

Warmteproductie

De warmte die dit ding uitzendt is werkelijk verschrikkelijk veel en ik heb er wel last van bij het overklokken! Op 3.9GHz loopt ie stressed met een TT Big Typhoon tegen de 40 graden boven kamer temperatuur aan, dit vind ik veel! Ook heb ik het voor het eerst mee gemaakt, dat de Big Typhoon z'n koelvinnen heet aanvoelen, dat wil zeggen dat hij het maar net kan bijhouden en ook alles moet geven om die hitte kwijt te kunnen. Ik geloof er dus niks van dat dit ding op stock maar 95W zou gebruiken... reken maar even uit, dan zou hij op 3.9GHz namelijk 140W gebruiken, maar dan moet wel meer zijn. Met zoveel hitte zou de Typhoon eigenlijk geen last moeten hebben. Waterkoeling is misschien wel aan te raden voor dit product!

Geweldig product, niet voor mensen die niet into overclocking zijn, dit ding is gewoon te langzaam op zijn standaard snelheden, maar tegelijkertijd zorgt dat ervoor dat het een eitje is om hem over te klokken, ik raad iedereen met een goede koeler aan om er eentje in huis te halen voor de overstap naar Core 2 Duo, het is zeker de moeite waard.

Heb jij ook een Intel Pentium D 805 Boxed?

hij is gebruikt op een Asus P5W DH Deluxe met 1 stokje DDR750 ram van kingston
Nette survey. Ik heb alleen een puntje van kritiek: ik denk toch dat je dan met je koeling iets verkeerds hebt gedaan.... Mijn 805 @ 3,5 wordt met de stock cooler idle 34 graden en onder load 53 graden. Overigens is diezelfde stock cooler ook nog een vrij stil @ idle....
Niet iedere D805 zal soepel doorklokken naar 3.5 of hoger...
Die van mijn loopt op 3.3 op stock vcore al naar de 45 graden idle met een zalman cnps7700cu...
Verwerk dit in je survey plz, staat netter en lezers zien gelijk met welke combo deze proc heeft samengewerkt!
1 Geheugenreepje? Je kunt beter een reepje er bij zetten. P4 processors hebben erg veel bandbreedte nodig, een Pentium D processor dus helemaal. Sinds er bij deze processor al in de FSB gesneden is, is het helemaal niet verstandig om maar 1 bankje geheugen te bezetten. Dit verklaart gelijk waarom het bij jou zo traag aanvoelde op 2.66 GHz.

Ik heb ook een 805 in een pc zitten hier en die werkt echt prima op 2.66 GHz. Je merkt geen verschil tussen 2.66 of 3.5 hier. Mits je dual channel draait natuurlijk.

Die boxed koeler is inderdaad om van te huilen, morgen komt er bij mij een Arctic Freezer 7 in. Dan eens kijken of het ding nog harder wil :)
Hij heeft bandbreedte genoeg hoor. DDR750 is meer dan genoeg. Reken het maar na! Het is een prima gebalanceerd systeem!
Ja idd, maar ik zeg dat er niet genoeg bandbreedte is met een single channel FSB van 533 MHz, daarom voelde het traag aan. Je begrijpt me dus een klein beetje verkeerd (8>

Overigens maakt het wel degelijk uit als je er nu nog een reepje bijzet. Niet zo veel, maar het scheelt toch wat in de prestaties.

Die "benodigde bandbreedte" berekeningen heb ik ook gezien, alleen dat is niet helemaal kloppend, ik geloof dat de cores van een pentium D via de FSB met elkaar communiceren. Hierdoor verschilt het per applicatie hoeveel bandbreedte er nodig is (Dit is sowieso het geval, alleen in programma's met meerdere threads ga je dit sterker merken dan in single-threaded programma's). Je kunt er geen simpele som van maken omdat er geen vaste bandbreedte-vraag is. Het moet gewoon getest worden.
Die hitte kijk ik niet eens van op als je weet dat er 2 Prescott cores onder de motorkap zitten }>
Ik heb een Zalman CNPS9500 LED op mijn 3.2 Ghz gezet. en de zalman moet ook voluit wil hij het spul 54 graden laten zijn. Nu is het warme weer ook wel een factor maar toch. overklokken wacht ik mee tot ik waterkoeling heb schat ik, }>
Op wat voor moederbord?