1 review

iRobot Roomba J7+

€ 749,-
Specificaties Robot-stofzuiger - Bekijk alle specificaties

iRobot Roomba J7+ Review

testmanager 12 september 2022, laatste update op 12 september 2022, 1.198 views Product gekocht

iRobot Roomba J7+

Eindelijk een stofzuigerrobot die ook goed werkt op zwart tapijt. En een basisstation dat de robot goed en volledig ledigt. Elke keer weer.

Pluspunten

• Werkt ook goed op zwart tapijt
  • Software is goed, stabiel
  • De rubberen borstels lopen niet vol door lange haren

Minpunten

• Ledigen van de robot op de basisunit maar PLEURIS veel herrie
  • Accuduur kan beter

Aanleiding
Na diverse stofzuigerrobots te hebben getest (je bent toch Testspecialist hè?) was ik uiteindelijk best enthousiast over de Ecovacs Deebot T8(+).
Die was redelijk slim in het ontwijken van iPhone oplaadkabeltjes, of kindersokken. En had best snel de hele kamer in kaart gebracht met z'n Lidarscanner. Navigatie om objecten heen ging smooth, subtiel, strak om kast- en stoelpootjes heen.

Maar... toen we zwart tapijt hadden gelegd ontstond er een probleem: de val-niet-van-de-trap-sensor ging "beserk" op die zwarte ondergrond, de Deebot dacht dat die boven een zwart gat hing en ging achteruitrijden. Non stop....

Er was een oplossing, namelijk de sensoren afplakken met schilderstape. Echter bleek er een ander probleem: na een bepaalde firmware update werden de kaarten van in kaart gebrachte kamers nog al eens overhoop gegooid. Voorals als bijvoorbeeld de stofzuiger zichtzelf had opgesloten (een openstaande deur dichtgeduwd en dan de kamer niet meer uitkunnen) en daarna door vrouwlief of schoonmaak hulp bruut op het dockingstation werd teruggezet. En als de kaarten in de war zijn, werken de no-go zones ook niet meer en dan wordt zo'n trap toch wel een gevaarlijk dingetje voor de Deebot

Vervanging
Toen bleek er een goed alternatief te zijn: de iRobot Roomba j7(+)

We hebben deze nu zo'n 6 maand in gebruik, en ik ben nog steeds erg tevreden. Nog nooit van de trap gerold, maar ook nog nooit problemen gehad met de zwarte vloer. Dat heb ik nog geen andere robotstofzuiger zien doen.

Accu
De accu van de Roomba is niet bijster groot. Veel review klagen daar wel over. Men gaat dan accu specs (in Ah) van verschillende modellen en merken vergelijken, maar dat schijnt zinloos te zijn, omdat je de opgegeven cijfers van de fabrikanten met een flinke korrel zout mag nemen.

Ik merk hier thuis dat beneden, houten vloer in kamer en de granito vloer in de keuken en de houtenvloer in de gang, met een effectief schoonmaakoppervlakte (dus onder de bank niet meegerekend) van 38m2 in 1,15 uur in één complete batch gedaan kan worden.

Boven, hoogpolig zwarte vloerbedekking kost beduidend meer energie. Dat redt 'ie niet op 1 acculading. Dus gaat hij tussendoor even terug om op te laden, en is dan in totaal zo'n 3,5 uur bezig voor 35m2.
Maar hé! Ik heb er geen omkijken naar. Laat hem maar lekker stofzuigen, even bijladen en daarna weer verder werken. Dit gebeurt allemaal op de achtergrond, ik hoef er geen vinger voor uit te steken!

Overigens heb ik de Roomba opengeschroef, en zag dat de accu
1. makkelijk te vervangen is
2. genoeg ruimte heeft voor een groter model accu...

Dat brengt me ook op het puntje van...

Duurzaamheid
Want je kan met een schroevendraaier prima de binnenkant van het apparaat bloot leggen, zonder al te veel gedoe. Alles leek zo zonder problemen te vervangen. Motor. Printplaat. Borstel aandrijving. Wielen. Etc.
En dat vind ik ook wel een paar punten waard, dat kun je niet van elke apparaat zeggen.

Zuigkracht
Ik heb het idee, maar kan dat niet echt goed onderbouwen, dat deze wel eens een kruimeltje meer mist dan de Ecovacs Deebot. Maar, ik denk dat dat komt door de 2 rubberel rollers in plaats van een enkele harige borstel.

De met haren uitgevoerde borstel van de Deebot had véél onderhoud nodig, die liep binnen een week vast op de lange haren van de dames hier in huis. Dit systeem van de iRobot is echt veeeeel beter! Na 6 maanden heb ik amper haren van de rollen hoeven te verwijderen. Dus al lijkt zo'n borstel van de Deebot beter de kruimels op te vegen, als je die niet continue schoonmaakt neemt de reinigende werking daar van af, dus al met al kun je zeggen dat gemiddeld genomen de iRobot net zo goed schoonmaakt.

Navigatie
Daar waarde Deebot met lidar een uiterst nauwkeurige navigatie heeft en de boel snel in kaart brengt. heeft de iRobot met zijn camera-gestuurde ruimteherkenning wel iets meer tijd nodig, en lijkt hij wel iets lomper te rijden. De lidar van de Deebot liet het apparaat steevast 1 mm voor een plint stoppen, de iRobot raakt nog wel eens een plint of stoelpoot. Overigens niet zo dat hij de plint of verf beschadigd, maar het oogt wel iets minder intelligent.

App en gebruiksvriendelijkheid
Het allerbeste aan deze robot is wel de mate waarin hij NIET vastloopt op sokken, iPhone kabeltjes, etc. Nog véél beter dan de Deebot.
Ik denk dat 'ie de afgelopen 6 maanden maar 3 keer is vastgelopen of een kindersof of kabeltje. Chapeau!!
Zo wordt een robotstofzuiger echt een "fire en forget"....

Ohja, natuurlijk wel 1 keer per maand de stofzak in het basisstation leggen, en de filtertjes schoonblazen.

De app is prima en wordt regelmatig geupdated. De app laat je ook ondervonden opstakels middels genomen foto's beoordelen ("volgende keer deze vermijden" ?).

Ik mis wel een integratie met Apple Homekit. Via de Siri Opdrachten app kan ik de robot wel met voice commando's starten vanaf de iPhone, maar ik kan in de huiskamer niet tegen de Homepod roepen dat er even rond de eettafel gestofzuigd moet worden. Nu Amazon iRobot heeft overgenomen (of i.i.d. in dat proces zit) heb ik die hoop maar laten varen. En kun je je nu natuurlijk terecht gaan afvragen: wat gaat Amazon met de data en beelden van mijn huiskamer doen....?

Dat laatste even buiten beschouwing gelaten: dit product is echt een aanrader.

Mis ik nog iets in deze test, of heb je vragen? Laat maar weten!

Heb jij ook een iRobot Roomba J7+?

waar ik last van heb, ivm thuiswerken willen wij hem snachts laten rijden, hij heeft genoeg licht nodig om zijn werk te kunnen doen
Heb je geen smart verlichting, die je geprogrammeerd even aan kan doen op het tijdstip dat je robot z'n rondje doet?

Of zelf tussen het thuiswerken door even naar buiten een gezond rondje wandelen, en dan kan de robot even schoonmaken? :-)
jawel, maar moet die automatisering nog even maken in home assistant, maar het is wel een nadeel imo. Helaas even een dik uur wandelen zit er niet in in de pauze...
Goede review! Erg jammer inderdaad ook over dat Siri zo geen schijn van kans meer heeft. Zou Siri Alexa aan kunnen sturen? :+ :9

Zou je kunnen vertellen hoe lang het ongeveer duurt voordat het reservoir van de stofzuiger leeg getrokken is in de home-base? Ik begreep van het Roomba i7+ model dat dit een beste teringherrie met zich meebracht. Maar ik heb nog geen review gezien waarin stond hoe lang dat leegtrekken duurt.

Op de iRobot website bieden ze dezelfde refill kit's aan voor de i3/7+ & j7+ (Roomba® j7+, i3+ EVO, and i7+ Refill Kit). De zakken voor de i7(+) en de j7(+) zijn dus hetzelfde. Voor de i7(+) wordt een goedkopere namaak zak voor Miele stofzuigers zelfs aangeraden. Omdat de "fitting" hetzelfde is bij de i7+, verwacht ik dus ook dat die voor de j7+ zou moeten werken.

In de 6 maanden tijd ook al andere zakken geprobeerd in de home-base? Zo ja, wat zijn je ervaringen daarmee? Waren het namaak Roomba zakken, of eerder iets zoals de Miele naamaak die ik hierboven noemde?

Wij hebben poten in de vorm van beugels onder onze bank zitten, welke ~1cm hoog zijn. Flinke drempels dus voor een bank! Zijn dat objecten waar een Roomba gewoon overheen kan rijden? Onze huidige Blaupunkt XEASY VCBB1XE heeft daar nèt wel/nèt geen moeite mee, afhankelijk van de "aanvalshoek". :)

De laatste vraag m.b.t. te verwerken drempelhoogte heb ik zojuist reeds zelf beantwoord door beide producten via tweakers.net te vergelijken:
12mm: Blaupunkt Bluebot XEASY VCBB1XE
20mm: iRobot Roomba i7(+)
25mm: iRobot Roomba j7(+)

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 22 september 2022 09:55]

Net geteld: 7 seconden om de stofzuiger leeg te trekken.
Hoi,

Het leegzuigen is inderdaad een takke-herrie zoals ik ook al beschreef. Dit duurt ergens tussen de 5 a 10 seconden.

Ik ben wel benieuwd welke Miele zakken ze dan naar verwijzen. Ik heb nu een set van Aliexpress. Hoe moet ik ze beoordelen qua werking? Ze passen, er komt stof in en al het stof verdwijnt uit de robot zelf. Dus dat lijkt me voldoende werkend?

1 cm pakt hij volgens wel hoor. Al gaat onze overgang naar de keuken 1 2 stapjes, dus niet ineens 1 cm. als ik het niet vergeet zal ik binnenkort eens een testje doen met een houten balkje van 1 cm hoog.
Die overname door Amazon is echt wel een dealbreaker voor mij. Zijn er alternatieven voor de Roomba?
Wat een duidelijke en mooie review!

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.