Specificaties Tower, 7 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Thermaltake V9 BlacX Edition Review

Hakker 23 september 2010, laatste update op 24 september 2010, 833 views

Thermaltake V9 BlacX Edition

Pluspunten

• dual bay sata bracket bovenop
  • gewicht
  • afwerking van het metaal
  • indeling

Minpunten

• toolless design is niet al te best schroeven zijn beter
  • geen kabelmanagement buiten je eigen creativiteit

Inleiding:

Na jarenlang met plezier een Coolermaster Stacker 830 te hebben gehad ben ik toch maar overgeschakeld naar een andere kast omdat ik een lichtere kast wilde hebben vanwege lannen en om die reden ook wel een kast die wat handzamer was, want die combinatie van gewicht en grootte maakte de Stacker tot een lan onvriendelijke kast, maar daarmee heb ik zo ongelooflijk wel al het slechte genoemd van de Stacker.
Mijn aankoop prioriteit waren voor mij dan ook duidelijk vergeleken met wat ik nu had. Het moest wat kleiner worden en wat lichter. Na wat surfen kwam ik op de Thermaltake site uit waar deze toevallig net uitgebracht was en het had alles wat ik wilde namelijk kleiner en lichter en als voordeel dat er sata bracket in zat zodat ik makkelijk even van schijf kon wisselen.

http://www.uploadgeek.nl/files/86464683720398746796.jpg http://www.uploadgeek.nl/files/64782760540180284134.jpg

Even snel de belangrijkste gegevens:

ModelV9 BlacX Edition (VM400M1W2Z)
Kast TypeMidi tower
Bays3x 5,25", 2x 3,5" met uitgang en 5x 3,5" verborgen
Expansie sloten7
Moederbord ondersteuningATX en Mini-ATX
Bays3x 5,25", 2x 3,5" met uitgang en 5x 3,5" verborgen
Bijzonderhedeneen dual bay sata adapter aan de bovenkant voor zowel 2,5" als 3,5" schijven
limitaties315mm GPU lengte limiet
165mm CPU hoogte limiet

Design bij C1000

Design bij C1000 om het maar zo te noemen, geen fratsen dus. Sommige zullen het sober vinden anderen lopen er mee weg. Ik ben in ieder geval blij dat het geen kast is met allerlei rare uitsteeksels en rare ontwerpen. Ik vind dit gewoon een kast zonder fratsen.

De bouwkwaliteit van de kast zelf is daarnaast uitstekend te noemen. Panelen zijn makkelijk te verwijderen met duimschroeven en en voorkant is ook makkelijk los te maken zodat je overal snel bij kan komen. Daarnaast heb ik geen scherpe rand kunnen ontdekken en zijn mijn handen na een kast transplantie nog helemaal heel :)

Ruimte

Hoewel de kast erg klein is heeft deze toch een zee van ruimte dankzij een hele slimme indeling. Door de harddisk bays niet helemaal door te trekken naar boven kan je nog altijd een AMD 5970 installeren.
Ik heb een foto bijgevoegd van een 5870 en daarnaast nog gewoon 2 SSDs die aangesloten zijn dus in princiepe ruimte genoeg voor lange kaarten al zou misschien de 2x 3,5" bays nutteloos worden.

Sata brackets wat moet je daar nou mee?

Nou wacht dacht je van een harde schijf tijdelijk aansluiten. Sata is tenslotte hot swappable dus gewoon lekker snel even een harde schijf aansluiten als een vriend bv langs komt of 1eentje die je los heb liggen is geen probleem. Het scheelt je heel veel aan externe behuizingen als je geen NAS nodig heb of ze nog te duur vindt is dit een makkelijk alternatief daarnaast heb je gewone sata snelheden en ben je dus niet gebonden aan bv een usb2 snelheid.

Veel airflow

Naast de sata brackets valt voor mij vooral de koeling op en dat hij het effectief is. alles draait op lage toeren maar toch houdt het de kast lekker koel. Nu moet je niet verwachten dat het gigantische koeling geeft. Mensen die echt het extreme uit hun pc halen zullen het misschien te weinig vinden, maar voor een leuke overklok zal de kast er weinig moeite mee hebben.

Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn?

Nee zeker niet zo is Thermaltakes toolless ontwerp een beetje slecht. Zo hebben ze het voor de harde schijven maar aan 1 kant gedaan, maar dan nog gaat je harde schijf vrolijk alle kanten op m.a.w. gewoon vast schroeven is de beste optie. Een zelfde probleem heb je met de expansie sloten. Als je uitkepingen heb (zoals bij veel videokaarten) kunnen ze nog wel iets op en neer bewegen. Al kunnen ze niet los schieten en is de beweging niet gigantisch vind ik toch wel een slordigheidje. Geef mij maar gewone schroeven hiervoor al ben ik toch al niet iemand van het toolless ontwerp omdat het nergens echt werkt.
Als laatste is het gebrek aan kabel management wel zonde. Met een beetje creativiteit kan je je kabel wel netjes wegwerpen (tie-wraps dus), maar helaas geen echte uitsparingen en daardoor is het soms wel een gevecht om het netjes weggewerkt te krijgen.

http://www.uploadgeek.nl/files/68932966574205975553.jpg http://www.uploadgeek.nl/files/15113009062284902123.jpg

Is het de perfecte kast? Nee, en dat had ik ook niet verwacht. Het is daarentegen wel een goede kast met een paar sterke punten. Het is daarnaast waarschijnlijk wel een kast met een kleine doelgroep, want de sata brackets is toch wel het punt van de kast waar het op scoort. Mensen die met 1 bracket al genoeg hebben kunnen ook de gewone V9 nemen en heb je geen bracket nodig dan komen er ook heel veel andere kasten in aanmerking als bv een Antec 900 of een Coolermaster CM 690 Advanced Plus.

Heb jij ook een Thermaltake V9 BlacX Edition?