Logitech Squeezebox Duet Review

Down 23 september 2010, laatste update op 17 november 2015, 1.444 views

Logitech Squeezebox Duet

Pluspunten

• Mooi design
  • Veel afspeelmogelijkheden, plugins en formaten
  • Gemakkelijke bediening via remote
  • Goede geluidskwaliteit

Minpunten

• Soms ietwat instabiel
  • LCD scherm is niet heel scherp

Geluidskwaliteit Score: 5
Nieuw huis, nieuwe apparatuur

Ik heb dit jaar een huis gekocht, en daar hoort natuurlijk nieuwe apparatuur bij. Toen ik bij mijn vader woonde werd de meeste muziek afgespeeld door mijn PC, waarbij het geluid uit de Audio Engine A2 (fantastische desktop speakers) kwam. In mijn nieuwe huis heb ik naast een bureau met PC en toebehoren nu ook een echte woonkamer met televisie, speakers, versterker enzovoort. En daar hoort natuurlijk een apparaat bij wat muziek kan afspelen. En dan liefst met goede kwaliteit en legio mogelijkheden.

De Squeezebox

Zoals deze review doet vermoeden is de keuze uiteindelijk op de Logitech Squeezebox Duet gevallen. In deze prijsklasse waren er weinig andere spelers die voldeden aan mijn eisen. Ik heb de review op Tweakers.net gelezen en was vooral overtuigd van het gemak van de bediening met de remote. Daarnaast is het design in mijn oog geweldig, de aansluitmogelijkheden prima en de prijs alleszins redelijk. Daarbij komt nog eens dat de Squeezebox gebruik maakt van een prima DAC (Wolfson 24-bit).

In actie

De Squeezebox Duet is gemakkelijk aan te sluiten. In mijn geval is hij aangesloten op de Marantz SR-6004 via een TOSLINK-kabel, die op zijn beurt het geluid doorstuurt naar twee Focal 716W speakers. Eenmaal aangesloten moet hij worden geconfigureerd middels de remote, hetgeen allemaal soepel verloopt. De squeezebox zelf is via een switch aangesloten op mijn netwerk, en de remote maakt draadloos verbinding met receiver.

De squeezebox vereist dat er een streaming server op je netwerk draait waarmee hij kan communiceren. Gelukkig biedt mijn NAS (QNap TS-410) ondersteuning voor het draaien van deze software (die overigens wel third party is). Logitech biedt de source van deze serversoftware aan zodat derde partijen deze kunnen integreren. Als je deze ook wilt draaien op je NAS doe je er aan goed aan om uit te zoeken of je NAS dit ook ondersteunt.

Gebruikservaring

Ik heb de Squeezebox nu enkele weken en over het algemeen ben ik tevreden. De geluidskwaliteit is goed en hij is fijn in gebruik, en ook niet onbelangrijk: esthetisch verantwoord. De receiver is klein, mooi afgewerkt. Je kunt hem uit het zicht plaatsen aangezien de bediening via de remote gaat, maar in het zicht is hij niet storend.

Wel moet ik enkele kanttekeningen plaatsen.

De verbinding tussen de remote en de receiver is soms ietwat instabiel (dit manifesteert zich in dat de remote soms geen verbinding kan maken met de receiver, of dat de commando's van de remote niet direct naar de receiver worden gestuurd). Daarnaast is het voorgekomen dat het geluid bij mij een poosje is weggevallen, waarbij ik niet echt kon constateren waardoor dit kwam. Na wat gewissel met kabels en herconfiguratie was dit probleem opgelost.

De remote zelf ligt fijn in de hand en de bediening is soepel met het scrollwiel. Voor de 'look and feel' heeft Logitech leentjebuur gespeeld bij Apple, maar liever goed gejat dan slecht bedacht. Het LCD scherm is niet spectaculair, maar voldoet verder. Tijdens het afspelen van muziek wordt de album art getoond op het scherm.

Groot pluspunt is de mogelijkheid om externe diensten te gebruiken in combinatie met de Squeezebox. Ik ben zelf fervent Last.FM gebruiker/luisteraar. Via de remote kan ik allerlei radiostations starten. Tevens wordt alle muziek die ik afspeel via de Squeezebox gescrobbled naar mijn Last.FM account. Ook voor het afspelen van reguliere muziek op je netwerk voldoet de Squeezebox. Al mijn muziek staat in FLAC-formaat op mijn NAS en deze wordt zonder problemen afsgespeeld

Al met al kan ik de Squeezebox ten zeerste aanraden, ondanks het feit dat hij soms wat instabiliteit vertoont.

• Marantz SR6004
  • Focal 716W
  • QNap TS-410

Heb jij ook een Logitech Squeezebox Duet?

Reviews door de redactie

Een Apple iPod Touch met iPeng als App werkt een stuk beter en stabieler dan de SqueezeBox remote, ik heb echt spijt van die remote, maar de squeezebox zelf is super
De remote werkt inderdaad niet lekker: traag, reageert soms slecht en scrollen door een lange library is het gewoon net niet. Zelf gebruik ik de remote daarom amper nog. Een smartphone met een app of gewoon gebruik van de webinterface voor telefoons is gewoon vele malen handiger.
@Down
ik heb een Ipod Touch en kan de iPeng app zeer zeker aanraden. Omdat de iPod/iPhone veel meer 1) processing power heeft en 2) meer geheugen (de applicatie slaat al je gegevens in de cache van het apparaat op) kan je veel sneller muziek zoeken.

Scrollen door lijsten wordt zo een feest in vergelijking met de originele remote. Die gebruik ik nu ook bijna niet meer.

Het is de investering dus zeer zeker waard!
Een grote investering is het ook weer niet, dus ik heb de gok genomen en iPeng aangeschaft, en tot dusver is het zeker die 8 euro waard! Werkt heerlijk soepel en snel. Het iPhone scherm is er ook gewoon zeer geschikt voor.

Enerzijds misschien een klacht naar Logitech over de remote. Anderzijds is het fijn dat er toch fatsoenlijk te interfacen valt met de Squeezebox.
Als je optisch aansluit bypass je de DAC trouwens.
Bedien hier 3 verschillende Squeezeboxen via mijn motorola milestone (android) via Squeeze Commander, werkt super.
Heeft tevens de mogelijkheid om even snel een nummer razendsnel op de geheugenkaart van de milestone te zetten.
Ik heb zelf een iPhone en de remote doet het vooralsnog goed. Ik weet niet nog zeker of iPeng de 8 euro in de store waard is, maar misschien gaat het er nog van komen :)