Sharkoon Rebel9 Value Review
Deze PC-behuizing is al bijna twee jaar naar volle tevredenheid in gebruik.
De reden om deze behuizing toen aan te schaffen was de noodzaak van een betere koeling van een al bestaande overclockte computer uit 2003 die ik nog een paar jaar in de lucht wilde houden. MB ASUS A7N8X Deluxe V2.0 met een fors opgevoerde AMD XP2500+. Sinds vorig jaar draait deze ook nog steeds prima onder WIN7.
De koeling van deze Rebel9 Value voldoet aan de verwachtingen. Vooral de grote 250mm fan in het zijpaneel doet zijn werk uitstekend. De aanschaf van een 120mm fan (in mijn geval Tacens Aura) voor de achterkant voor de afvoer van de warme lucht is daarbij wel noodzakelijk. Een beetje vreemd dat er geen standaard 120mm achterkantfan bijzit.
Aanpassingen:...
Pluspunten
Voor zijn prijs goede constructie Mooie vormgeving Geen scherpe delen
Minpunten
Onnodige en te felle LEDjes Nog geen eSATA en USB 3.0 aansluitingen
Eindoordeel
De reden om deze behuizing toen aan te schaffen was de noodzaak van een betere koeling van een al bestaande overclockte computer uit 2003 die ik nog een paar jaar in de lucht wilde houden. MB ASUS A7N8X Deluxe V2.0 met een fors opgevoerde AMD XP2500+. Sinds vorig jaar draait deze ook nog steeds prima onder WIN7.
De koeling van deze Rebel9 Value voldoet aan de verwachtingen. Vooral de grote 250mm fan in het zijpaneel doet zijn werk uitstekend. De aanschaf van een 120mm fan (in mijn geval Tacens Aura) voor de achterkant voor de afvoer van de warme lucht is daarbij wel noodzakelijk. Een beetje vreemd dat er geen standaard 120mm achterkantfan bijzit.
Aanpassingen: enkele zenerdiodes om de draaisnelheid en het geluid van de 250mm en 120mm fans wat te verlagen, wegknippen van de irritante blauwe ledjes op de fan aan de voorkant en een stevige weerstand in de stroomvoorziening van de blauwe aan/uit led. Vooral deze laatste led is veel te fel.
De vier USB-aansluitingen en de hoofdtelefoon/microfoon aansluitingen op de voorkant zijn een handig extraatje die ik veel gebruik. Makkelijk voor de fotocamera en een snelle HD back-up.
Wensen: Gezien de snelle ontwikkelingen van de moderne moederborden zouden twee USB 2.0 èn twee USB 3.0 aansluitingen met een eSATA aansluiting hierop niet misstaan. Het ontwerp van de kast kan, wat mij betreft zo blijven, maar een kleine modernisering van de aansluitingen kan de produktielevensduur verlengen.
Voor mijn binnenkort nieuw te bouwen PC zal ik dezelfde kast aanschaffen of wellicht de iets nieuwere Rebel9 Pro Value. Deze heeft al wel de eSATA aansluiting op de voorkant, maar jammer genoeg nog veel meer blauwe ledjes. Het zou innovatief zijn om deze naar keuze met een jumpertje aan of uit te kunnen zetten.
Reacties (5)
Gebruikt: 3 jaar
+ Koeling erg goed
+ Niet teveel poespas (op de blauwe led na)
+ Groot genoeg voor moderne videokaarten
+ Bang for Buck.
- Voornamelijk front intake fan na verloop van tijd niet stil meer
- Na het monteren van een grote CPU koeler (Scythe Mugen 2) past de 250mm zijkant fan niet meer (deze heb ik nu aan de buitenkant moeten plaatsen)
[Reactie gewijzigd door mitsumark op 25 juli 2024 22:17]
De kast is er al van mei 2009 toen was er nog niet egt sprake van usb 3.0.
Heb zelf de kast ook gehad en was er wel tevreden over vooral de mogelijk heid er veel koelers in te hangen vond ik wel makkelijk.
De led aan de voorkant is indd te fel heel je kamer is verlicht wanneer hij donker is..
De aansluitingen aan de voorkant voor USB 3.0 en ook eSATA zijn een suggestie om dit model dat momenteel verkocht wordt te verbeteren. Een kleine evolutie voor een goed product is nooit weg, dus op naar versie 2 van deze kast.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 22:17]
"Wat ga je met USB3.0 of eSATA? Dat is bedoeld voor externe communicatie, maar alles verloopt al via netwerken.. Beetje nutteloze technologie aan het worden :)"
HUH?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

:strip_icc():strip_exif()/u/304653/crop68b4ad60494fd_cropped.jpg?f=community)