Lite-On iHAS524 Zwart Review

Zeemijl 28 september 2010, 2.105 views

Lite-On iHAS524 Zwart

Pluspunten

• De kwaliteit van de gebrande gegevens zou volgens testen op internet goed zijn.

Minpunten

• Hij leest geen FUJIFILM DVD+RW schijfjes.
  • Het ledje wordt niet rood tijdens het branden.

Media-compatibiliteit Score: 2

Een brander met (overbodige) extra's.
Deze brander kon mijn FUJIFILM DVD+RW schijfjes niet lezen.

Niet meer van deze tijd

Een dvd-brander vind ik niet meer van deze tijd.
De schijfjes zijn te kwetsbaar, en er past maar weinig op.
Zelfs een blue-ray schijf van 25 GB is altijd nog 40 keer kleiner dan een externe schijf van 1TB, en is per GB niet eens goedkoper.
Maar (helaas) heb ik nog regelmatig een dvd-brander nodig. Ik zocht daarom een betrouwbare en eenvoudige brander.
De snelheid is voor mij onbelangrijk, en ook LightScribe of iets dergelijks gebruik ik niet.

Kwaliteit van het branden

Als een dvd na 10 jaar nog gelezen moet kunnen worden, dan moet de kwaliteit van het branden zo goed mogelijk zijn.

Op internet staan allerlei testen van dvd-branders.
De conclusie is niet overal hetzelfde, maar over het algemeen zijn de Sony Optiarc, de Plextor en de Lite-On branders het beste.
De Plextor branders zijn wat duurder, en de Sony Optiarc is de goedkoopste van de drie.

Waarom dit type

Ik had een Sony Optiarc AD-7260S gekocht, maar dat was helaas teleurstellend, zie mijn review: http://tweakers.net/produ...tiarc-ad-7260s-zwart.html
Mijn ervaringen in deze review vergelijk ik dan ook met de Sony Optiarc.

Ik kocht een Lite-On iHAS524.
De lagere typenummers iHAS124 tot iHAS424 kocht ik niet, want die hebben in de testen soms last van jitter.
De iHAS524 schijnt enkele verbeteringen te hebben, en komt ook iets beter uit te testen.
Bij myce.com blijkt de iHAS524 geen last van jitter te hebben : http://www.myce.com/revie...RW-Writing-performance-5/
Bij cdr-info.com blijkt de iHAS524 wel last van jitter te hebben : http://cdr-info.com/Secti...ArticleId=26917&PageId=28
Volgens die testen is de jitter niet altijd aanwezig. Soms aan het eind van een schijf, en soms als de dvd-brander de snelheid tijdens het branden verhoogt.

Bij hardware.info staat een recente test: http://nl.hardware.info/r...randers-vergelijkingstest
De dvd-tjes die ik lang wil bewaren, zijn vanzelfsprekend DVD+R schijfjes.
Volgens die test wordt de beste kwaliteit voor DVD+R schijfjes gebrandt door de iHAS524.
Waarom bij die test Plextor trouwens niet mee mag doen, dat wordt helaas niet duidelijk.

Mijn ervaringen

De Lite-On iHAS524 dvd-brander zit verpakt in een doos.
Het wordt geleverd met een SATA-kabel en NERO 8 Essentials.
(De Sony Optiarc zat alleen in een plastic zakje).

De la gaat open en dicht met een normal geluid ("k'doenk").
(De Sony Optiarc gaat open met een knal ("pang!")).

De Lite-On brander herkent helaas mijn FUJIFILM DVD+RW schijfjes niet.
Na een halve minuut pakt hij het schijfje uiteindelijk wel.
Als ik er echter gegevens op probeer te branden, dan zit het vol met fouten.
(De Sony Optiarc pakte die schijfjes in het geheel niet).
All mijn andere dvd-branders en dvd-lezers lezen die schijfjes natuurlijk wel.

Er zit een groen ledje in, en dat wordt helaas niet rood tijdens het branden.
(De Sony Optiarc heeft ook een groen ledje, en dat blijft tijdens het branden ook groen).

Extra's

Deze dvd-brander heeft een paar extra's, zoals LabelTag.
Hier staat wat uitleg op hun site: http://www.liteonit.eu/en/labeltag/
En op wikipedia staat een duidelijke uitleg: http://en.wikipedia.org/wiki/LabelTag
Het moet natuurlijk wel ondersteunt worden door het brand-programma. Voor zover ik weet is Nero de enige die dat kan.
De tekst komt aan de onderkant in een ring naast de gebrande data, en gaat dus ten koste van de hoeveelheid gegevens die op het schijfje kan.

Vergelijking tussen Sony Optiarc AD-7260S en deze Lite-On iHAS524

Dit is mijn review van de Sony Optiarc: http://tweakers.net/produ...tiarc-ad-7260s-zwart.html

Het valt mij op dat ze aan de buitenkant er bijna hetzelfde uit zien (zie mijn foto's onderaan).
Als ik bij de la naar binnen kijk, dan ziet dat er ook al hetzelfde uit.
Omdat ze hetzelfde reageren op mijn FUJIFILM schijfjes, is misschien het optische deel ook hetzelfde.
De dvd-branders van Asus en Plextor zien er aan de buitenkant ook hetzelfde uit. Dus die vier merken komen misschien uit dezelfde fabriek.

Deze Lite-On iHAS524 heeft extra's, zoals LabelTag, en komt met een SATA-kabel en NERO 8 Essentials. Deze Lite-On is daardoor duurder, maar voor mij zijn dat overbodige extra's.
De kwaliteit van beide branders is bij testen ongeveer gelijk, dus de extra kosten voor de Lite-On is het geld niet waard.
Dat de Sony Optiarc het bij mij minder goed doet, zou kunnen komen doordat hij tijdens het vervoer te hard is gestoten.

Om toch mijn FUJIFILM DVD+RW schijfjes te kunnen gebruiken, zou ik een Plextor dvd-brander kunnen kopen (duurder), of een Samsung brander (minder kwaliteit). Maar ik kies ervoor om deze Lite-On brander te houden, en ik ga mijn herschrijfbare schijfjes van FUJIFILM weg doen.

Update 28 september 2010:
Andere schijfjes gekocht (ook DVD+RW). Deze andere merken leest en schrijft deze dvd-brander zonder problemen. Het valt me trouwens op dat de datazijde van de FUJIFILM donkerder is dan de andere merken.

Heb jij ook een Lite-On iHAS524 Zwart?

Volgens mij zijn ze volledig identiek en lijken uit dezelfde fabriek te komen, dus waarschijnlijk ook hetzelfde loopwerk + laser binnenin. ik zou een ander A merk proberen zoals plextor of lite-on die lezen die schijfjes waarschijnlijk wel.
Ja, maar daar kom nu pas achter. Nu heb ik dus al twee branders (inclusief verzendkosten) gekocht.
Mijn Samsung dvd-lezer heeft geen enkel probleem met die FUJIFILM schijfjes.
Dat is zo'n hele goedkope SH-D163B pricewatch: Samsung SH-D163B