Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear WNDR3700 Review

debom 4 december 2012, 4.414 views

Netgear WNDR3700

Pluspunten

• DynDNS
  • WAN-to-LAN throughput is zeer hoog ~470Mbps
  • Werkt goed i.c.m. ziggo AIE 120/10
  • Werkt goed i.c.m. Reggefiber 100/100 internet
  • Gebruik van OpenWRT en DD-WRT is mogelijk.

Minpunten

• Draadloos netwerk N i.c.m. macbook pro (eind 2008) geeft stalled netwerk (moet nog verder getest worden)

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4

Na het telleurstellende nieuws dat er bij in het gehucht de ADSL1 centrale niet werd bijgewerkt naar VDSL2, heb ik besloten om naar Ziggo AiE Extra te gaan en van mijn oude xs4all af te stappen :(. Hiervoor moest ik wel een nieuwe router kopen. Na lang wikken en wegen heb ik besloten om toch te gaan voor de WNDR3700v1. Doorslaggevend waren de WAN to LAN thoughput, die op deze router meer dan voldoende was voor mijn internetlijn (120/10) voorlopig meer dan voldoende.

Installatie

Omdat al mijn apparatuur van apple afkomstig is heb ik niets aan de installatie CD gehad. In plaats daarvan heb ik alles van via de webinterface gedaan. Desondanks dat de interface verre van eyecandy is, is de interface wel functioneel.

DynDNS

Omdat Ziggo niet met vaste ipadressen werkt, waar ik met xs4all natuurlijk mee verwent was, heb ik een dynDNS aangemaakt. Deze werkt zonder problemen.

Draadloos

Ik heb tot twee keer de modem een factory reset moeten geven omdat ik het Wireless N netwerk niet aan de praat krijg. Ik krijg verbinding op de N, maar dan is het net alsof de verbinding een stall heeft. Op aanvragen wordt niet meer gereageerd. Toen las ik op internet dat er een aantal slechte revisies in omloop waren. Ik heb revisie R17 welke tot de categorie 'goed' behoord.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met de chip in mijn macbook pro ( eind 2008). Ik heb uiteindelijk de snelheid hard op 54Mbps gezet.

Bekabeld

Het andere deel van mijn netwerk is bekabeld met cat6 bekabeling. Hier hangen mijn mac pro, synology nas, tv en popcornhour aan. In tegenstelling tot het draadloze gebeuren, heb ik hier geen problemen ondervonden.

De Cijfers

Helaas heb ik voor jullie geen cijfers.

Betrouwheid en Stabiliteit

Sinds ik de router heb afgeconfigureerd, heeft deze zonder problemen gedraaid in combinatie met de ziggo ubee modem. Op het moment van schrijven is dat 1.5 maand.
Met het probleem van het draaloze gedeelte kan ik nog geen verdere uitspraken over doen. Hier moet ik nog verdere testen in doen.

Voor de 100 euries die ik ervoor heb betaald is het zeker geen slechte koop.

Met de WNDR3700v1 heb ik goed/zeer goede router in huis gehaald. Er zijn meerdere revisies in omloop die niet zo goed zijn als degene die ik nu gebruik (R17), dus hier moet goed naar gekeken worden. De router is stabiel en geeft tot nu toe nog geen problemen.

Op het bekabelde netwerk kan de snelheid 120/10mb makkelijk gehaald. Op mijn draadloze netwerk haal ik niet meer 52mb. Dit komt door mijn instelling die hard op 54mb staat ingesteld.

Update 04-12-2012

Veranderingen
  • Sinds 2 jaar geleden is er het een en ander veranderd. Ik heb sinds 2011 Ziggo verlaten voor glasvezel internet (100/100Mbps) via een packet front modem.
  • Nu gebruik ik OpenWRT op mijn router voor o.a. VPN en Vlans. Dit zijn de twee dingen die ik persoonlijk mis in de stockfirmware.
Betrouwbaarheid

De betrouwbaar van de router is goed te noemen. Ik heb zelf Ik heb de router in de afgelopen 2 jaar maar 3 keer hoeven te herstarten.
De meest stabiele firmware die ik gedraaid heb is de 1.0.14.xxx, bij firmware 1.0.16 heb ik veel problemen gehad met de wifi, zoals signaal verliezen.
Helaas zijn twee weken geleden de wifi radio's ermee opgehouden. Omdat de router inmiddels 3 maanden buiten garantie is gevallen, zag ik de bui al hangen. Als eerste een paar andere firmwares geprobeerd om te zien of de wifi radio's inderdaad stuk waren. Helaas kon ik niet anders concluderen dan dat ze inderdaad stuk waren. Uiteindelijk toch maar besloten om te bellen met Netgear Nederland.

Support
Netgear heeft in mijn ogen uitmuntende support geleverd. Na mijn bevindingen gedeeld te hebben heeft Netgear zelf ook nog geprobeerd om wifi actief te maken via een externe login sessie. Helaas lukte het niet om voor elkaar te krijgen. Ondanks dat de router drie maanden buiten garantie was heeft Netgear besloten om de router om te ruilen voor een nieuwe onder garantie. Sinds vandaag ben ik in bezit van een WNDR3700v2 router. Lof aan Netgear!

Heb jij ook een Netgear WNDR3700?

Meer advertenties

Na 2 jaar hebben hier de antenne's het ook begeven. Van het ene op het andere moment weg WiFi signaal. alleen als ik de laptop de de router leg ontvangt ie een heeeeel zwak signaal. Meteen maar een nieuwe besteld bij Pixmania (was nu maar 69 euro incl. verzenden) intussen gaat de defecte naar Netgear sturen, en zie wel wat er gebeurd. Krijg ik heb gefixt terug heb ik alvast een reserve in de kast. Want zonder WiFi is erg problematisch.
En hij heeft me 2 jaar erg veel plezier bezorgd, dus een andere wil ik nog even niet.