Specificaties 32" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 32PFL8605H Review

Wouwiej 26 september 2010, laatste update op 14 oktober 2010, 2.502 views

Philips 32PFL8605H

Pluspunten

• Afstandbediening
  • Degelijkheid
  • Over het algemeen prettige UI
  • Net TV: RTL Gemist en Uitzending Gemist

Minpunten

• EPG
  • Bij het zappen geen programma-informatie
  • Tekstinvoer Net TV

17 september 2010 heb ik de Philips 32PFL8605H na lang zoeken aangeschaft.

1. Design
Design blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Toch wil ik hier een aantal woorden aan vuil maken.
De tv is met zijn afgeronde hoeken een wat opvallende verschijning. Daarnaast onderscheidt het toestel zich door de ‘druppel’ die sinds een aantal jaren bij de televisies van Philips zijn terug te vinden. De druppel bestaat uit een metaalkleurig stuk plastic waarop de volume, kanaalkeuze, ambilight en menu knoppen zijn geplaatst. Een schakelaar om de tv echt uit te schakelen bevindt zich rechts onder de tv en is goed te bereiken.

De voorkant wordt gekenmerkt door een grote glasplaat. Wanneer de tv uit staat is het hierdoor één grote spiegel. Wanneer je dit als minpunt beschouwd is de aanschaf af te raden. Aan de zijkant is de tv voorzien van ambilight. De achterkant van de televisie is netjes afgewerkt. Tot slot de voet. Deze is degelijk, zwaar en functioneel. De televisie ‘wiebelt’ niet wanneer je deze aanraakt, toch is de tv makkelijk te draaien. De voet kan ook gebruikt worden als muurbeugel. Dit heb ik niet uitgeprobeerd. De schroeven die worden meegeleverd zien er wat ‘eng’ uit (zie foto met afstandbediening). Zeker als je ziet met wat voor geweld mijn huidige muurbeugel (Vögel’s EFW8225) aan de muur bevestigd is. Verder moet gezegd worden dat de voet een behoorlijke stofmagneet is. Voor de tv zelf vind ik het meevallen.

1.1 Afstandsbediening
De afstandsbediening is echt geweldig. Klein, simpel en oogt erg luxe. Geen grote ‘staaf’ vol met knoppen meer. Sense and simplicity.

2 Functioneel
2.1 Beeld
Beeldinstellingen zijn naast een aantal voorgeprogrammeerde instellingen (sport, film etc) naar hartenlust in te stellen. Ik heb alleen nog geen grijsschaal kunnen vinden. Wellicht dat ook andere opties ontbreken, maar ik ben geen expert op dit gebied. Ik vertrouw op mijn ogen en raad van anderen.

Wat betreft de functies als ruisreductie, perfect natural motion, superresulutie, perfect contrast, dynamische achtergrondverlichting en kleurverbetering heb ik bijna allemaal op uit of minimaal staan. Mijn inziens zijn dit functies die de beeldprestatie in het algemeen verslechteren. Zeker wanneer van deze functies flink gebruik wordt gemaakt treedt er flink wat ghosting op. Lange strepen achter de bal tijdens een doeltrap zijn niet ongewoon.

De instellingen die ik momenteel gebruikt zien er als volgt uit:
  • Smart beeld: standaard
  • PC-modus: uit
  • Lichtsensor: aan
  • Beeldformaat: auto-zoom
  • Schermranden: 1
En dan nog de instellingen van het submenu 'Perfect pixel HD':
  • Perfect natural motion: uit
  • 100hz clear lcd: aan
  • Superresolutie: uit
  • Perfect contrast: uit
  • Dynamische achtergrond: uit
  • MPEG artefact-reductie: medium (niet getest)
  • Kleurverbetering: uit
  • Gamma: 2
2.2 Ambilight
Dit is mijn eerste tv met ambilight. Ik heb voor de aankoop nog expliciet gevraagd of deze functie uitgeschakeld kon worden, omdat ik er niet enthousiast van was. Nu ben ik echter om. In een donkere kamer kan je nu prima tv kijken (dit deed ik normaal nooit). De snelheid van kleurwisselingen en sterkte van het licht zijn allemaal naar wens aan te passen. Wanneer de tv in stand-by stand staat kun je er voor kiezen om een viertal kleuren/effecten zichtbaar te laten. Zo kan er bijvoorbeeld een blauwe of vuurachtige gloed geprojecteerd worden.

Het amblight is aan te passen naar muurkleur. Ik zelf heb hier een lichtgrijze muur en kan dit via opties selecteren. Erg slim. Wit is nu ook wit.

2.3 Geluid
Het geluid is erg goed te noemen. Natuurlijk is het niet te vergelijken met externe speakers. Maak je deze vergelijking wel, dan moet je jezelf niet eens afvragen of je ze zou moeten aanschaffen. Meteen doen. Ik zelf ben tevreden met het geluid van de tv zelf. Hij staat op mijn slaapkamer en hiervoor had ik een kleine dikke beeldbuis. De lat voor deze 8605H lag dus niet heel hoog.

2.4 Menu
De menu structuur is overzichtelijk en het zappen door de menu’s gaat redelijk vlot. Frustrerend is dat als je onderaan een menu bent je niet automatisch naar boven gaat.

Tijdens het tv kijken is via de afstandsbediening een menu op te roepen waar je snel de instellingen van ambilight, beeldformaat, voorgeprogrammeerde geluids- en beeldinstellingen kunt veranderen. Ook dit werkt zoals het hoort.

2.5 TV kijken
Ik kijk digitale tv via Caiway. Het standaardpakket wordt ongecodeerd doorgestuurd. Ned 1 2 3, RTL 4 5 7, SBS 6, Veronica, Net 5 en de twee Belgische netten zijn allemaal standaard HD. Het enige wat ik hoef te doen is de coax-kabel in de tv te prikken.

Het zappen tussen kanalen duurt gemiddeld 2,5 a 3 seconde. Ik vind dat niet storend aangezien het via externe digitale ontvangers niet veel sneller gaat. Het grootste nadeel van deze tv is wat mij betreft dat er geen programma-informatie getoond wordt wanneer van kanaal gewisseld wordt. Het handmatig oproepen van deze programma-informatie gaat ongelukkig. 2 keer klikken. Het zou beter zijn als dit onder een aparte knop gebracht kon worden. Het tweede waar ik niet gelukkig mee ben is de EPG. Wanneer je deze selecteert (ook 2 klikken) dan verdwijnt het beeld. Alleen de EPG wordt weergegeven. De EPG toont de zenderlijst, de huidige programma’s en het volgend programma. Wat mij betreft had dit wat uitgebreider gekund. Voordeel is nu wel dat de informatie (door de grootte) zeer makkelijk is af te lezen. Ook nu moeten er weer een extra menu opgeroepen worden wanneer je een uitgebreide programma omschrijving wilt zien. Erg irritant aangezien titels mij niet altijd direct iets zeggen.

Bovenstaande betreft de meest negatieve ervaringen die ik met dit toestel heb.

Prettig is dat je de zenderlijst naar eigen wenst kunt invullen en dat wanneer je de zenderlijst oproept deze weergegeven wordt als allemaal ‘tegels’ met de zendernaam. Erg makkelijk.

**Update: Net TV & Prijsbeoordeling**
Het toestel is nu middels een UTP-kabel verbonden met mijn switch/router. Dit maakt het mogelijk om de functie Net TV te gebruiken.

Na een aantal dagen ben ik verbaasd over de kwaliteit er van. Ik had het ergste verwacht gezien de vele reviews (ook van andere merken). Toch zitten er een aantal handige functies op. RTL gemist en Uitzending gemist zijn echt goed te gebruiken. Ik ben hier erg enthousiast over! De kwaliteit is acceptabel (voor net tv). Ook YouTube is goed te bedienen. Toevoegingen als file-informatie en buienradar zijn ook handig. Er is nog veel meer keus: van beleggings-tv tot videoland. Ik maak echter alleen gebruik van bovengenoemde faciliteiten.

Het grote minpunt is het invoeren van tekst. Je krijgt een keybord op de TV te zien. Deze maakt echter gebruik van alfabetische volgorde in plaats van QWERTY. Erg irritant. Je kunt ook T9 gebruiken door op de cijfers van de afstandbediening te drukken. Helaas is er geen optie om 'woordenboek' aan te zetten.

Persoonlijk vind ik de invoer via T9 wat prettiger, maar zonder woordenboek kost dit tijd.

Prijsbeoordeling is aangepast. De prijs is inmiddels alweer zo'n ¤60,- gedaald ivm mijn aanschafprijs.

Heb jij ook een Philips 32PFL8605H?

Duidelijke info. Ik heb de 40" met de voet aan de muur gemonteerd. Het lijkt te simpel, de 2 bevestigingspunten, maar de tv hang stevig aan de muur.
Is dat geen gruwelijk onhandige afstandsbediening? Over smaak valt niet te twisten maar ik vind hem in ieder geval heel lelijk!
Ik vind juist die grote zwarte 'palen' met 40 knoppen erop er niet uit zien. Maar inderdaad over smaak valt niet te twisten.

Wat betreft de afstandsbediening zelf is het enige nadeel dat de achterkant zo glad is. Dus geen natuurlijke grip.

[Reactie gewijzigd door Wouwiej op 31 oktober 2010 12:48]

Heb je geen bleeding links onderin, wij hebben er hier thuis ook eentje waar we al een keer mee terug zijn geweest omdat bij de vorige de bleeding echt niet te harden was, nu is deze nog steeds wel aanwezig maar een stuk minder storend.