1 review

Philips Shaver Series 7000 S7783/55

€ 170,-
Specificaties Driekops-systeem (droog scheren) - Bekijk alle specificaties

Philips Shaver Series 7000 S7783/55 Review

milo526 13 januari 2022, 754 views Product gekocht

Philips Shaver Series 7000 S7783/55

Veelzijdig en met een glad resultaat zonder irritaties. Dit apparaat doet wat het moet doen en heeft wat extra's te bieden - het heeft Bluetooth. De bijgeleverde accessoires nodigen uit tot constant onderhoud zodat je scheerapparaat altijd paraat staat.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Makkelijk reinigbaar
  • Voorkomt irritaties
  • Zowel nat als droog te gebruiken
  • Lange batterijduur

Minpunten

• Duur
  • Bouwkwaliteit cleaning station voelt ondermaats
  • Bluetooth voegt weinig toe
  • Bluetooth connect niet consequent

Introductie

Na lange tijd een cartridge scheerapparaat gebruikt te hebben, heb ik recentelijk besloten om het elektrische scheerapparaat een nieuwe kans te geven.

Mijn baardgroei is altijd lichtelijk problematisch geweest.
Teveel kale vlekken om het uit te laten groeien, te veel groei om niet regelmatig te scheren.
Teveel huidirritaties bij droog scheren maar te weinig tijd/motivatie om nat te scheren.
Ik scheer mij nu zo om de dag en sinds een paar weken gebruik ik daarvoor de "Shaver series 7000 Elektrisch scheerapparaat voor nat en droog scheren" van Philips. Wat is dat een verademing ten opzichten van voorgaande cartridge scheermes - het type waarvan je net iets te vaak, net iets te duren kopjes moet vervangen. Smeer wat schuim om je gezicht en binnen 3 minuten heb je weer een gladde kop met dit apparaat en dat zonder huidirritaties.

Overview

Het scheerapparaat is alles wat ik verwacht van een goed scheerapparaat, de categorie waar ik hem met deze prijs zeker in wil plaatsen. Het scheert snel, precies, dicht op de huid maar zonder irritaties. Het kan gebruikt worden onder de douche, met scheerschuim om even snel uit de losse pols zonder water of schuim. Dit alles is vrij standaard voor een scheerapparaat, hetgeen waar dit apparaat zich begint te onderscheiden is de toevoegen van bluetooth.

Shaver

Over het scheerapparaat zelf kunnen we kort zijn.
Het ziet er chique uit en zo voelt de bouwkwaliteit ook.
Het heeft een mooi scherm met nuttige indicatoren voor oplaad status, reiniging waarschuwingen en het vervangen van de scheerkop (aanbevolen om het jaar).
Het apparaat scheert dicht op de huid zonder irritaties te veroorzaken, iets wat bij mijn huid moeilijk is gebleken.
De scheerkop laat zich makkelijk openen voor eenvoudige reiniging maar zoals we later zullen lezen is de cleaning station een beter optie hiervoor.

Bluetooth

Toen ik dit apparaat kocht vroeg ik me af wat voor toevoeging bluetooth zou hebben op een scheerapparaat.
Als IT'er in hart en nieren - en dan er nog een met een voorliefde voor alles wat "connected" kan zijn - trok bluetooth me toch wel aan. Nou dat was een tegenvaller...
Je kan het scheerapparaat koppelen met Philips' "Groom Tribe" app, hierna geeft de apps wat "gepersonaliseerde" "scheerplannen".
"gepersonaliseerd" betekend hier dat ze zijn aangepast aan het apparaat en de specifieke uitvoering, hoewel dit werkt (je krijgt geen instructies om je baard te trimmen als je een uitvoering hebt zonder baardtrimmer) voelt dit niet als gepersonaliseerd.
De "scheerplannen" zijn simpelweg herinneringen voor wanneer je je weer zou moeten scheren om een bepaalde stijl aan te houden.

Tijdens de scheerbeurt geeft de app uitsluitend een melding als je te weinig om te kleine cirkelbewegingen maakt met de scheerkop. Tenminste... als de app al wilt verbinden met het scheerapparaat. Deze verbinding lukt vrij consequent als je elke ochtend zin hebt om je apparaat te resetten, het is mij nog niet gelukt om een tweede maal te verbinden zonder te verbinding tussendoor te resetten.

Hoewel bluetooth verbindingen voor een apparaat altijd leuk klinken, voegt het hier erg weinig toe.
Het handigste is dat je in de app kan zien wanneer je je voor het laatste gescheerd hebt, maar dat kan ik ook wel uitvinden door met m'n hand over mijn gezicht te strijken.

Accessoires

De bijgeleverde accessoires zijn interessant en zeker het gebruik waard.
De case voelt robuust aan, hoewel ik hem nog niet gebruikt heb ben ik er volledig van overtuigd dat deze het scheerapparaat goed zal beschermen tijdens vakanties etc.
Het oplaadstation zorgt ervoor dat je elke ochtend een opgeladen scheerapparaat hebt, ook is dit een mooie plek om je apparaat compact op te slaan.
De oplader gebruikt een "proprietary" aansluiting welke door meerdere Philips apparaten gebruikt wordt.
Deze oplader kan in het oplaadstation gestoken worden om het apparaat op te laden of zonder tussenkomst van het oplaadstation gebruikt worden.
Het bijgeleverde schoonmaak kwastje voelt wat minimalistisch aan, volgens mij is dit kwastje hetzelfde voor elk apparaat dat Philips ooit heeft verkocht. Dit is geen probleem aangezien je dit apparaat voornamelijk schoon zal houden door middel van het meegeleverde cleaning station.
Cleaning station
Het cleaning station is al langer in gebruik bij Philips, dit was mijn eerste ervaring met dit apparaat.
Het cleaning station werkt volledig mechanisch en heeft dus geen verbinding met een oplader nodig, hij laadt het scheerapparaat dan ook niet op.
Wanneer het scheerapparaat in het cleaning station geplaatst is volstaat een druk op de aan/uit knop van het scheerapparaat om het reinigingsprogramma te starten, dit duurt een minuutje waarna de scheerkop er weer blinkend schoon uitziet, ook alle eventuele restanten scheerschuim zijn compleet verdwenen.
Het is wel van belang dat je het scheerapparaat hierna enige tijd laat uitlekken, er blijft vrij veel vloeistof in de kop hangen en ik weet niet hoe bevordelijk het is om dit op je huid te scheren.
Nadeel aan dit cleaning station is dat het een cleaning cartridge vereist (de CC13/50).
Dit is een simpel plastic bakje met een blauwige, fris geurende, vloeistof erin.
Volgens Philips moet deze cartridge elke 3 maanden vervangen worden bij mijn gebruik, ze kosten zo'n 6 euro per stuk (bij aankoop van een multi-pack).
Het schoon en fris houden van je scheerapparaat kost je hier dus zo'n 2 euro per maand extra, op de aanschafkosten is dit een klein extra bedrag voor wat er op het eerste oog uit ziet als een goede onderhoudsbeurt voor je apparaat.

Het grootste nadeel aan de cleaning station zelf vind ik de bouwkwaliteit.
In stark contrast tegen het scheerapparaat zelf is de bouwkwaliteit van de cleaning station ondermaats, het is gemaakt van wat voelt als goedkoop en dun plastic.
Ik ben bang dat dit snel breekt als hij een keertje valt.
Verder zie ik als nadeel dat de cleaning cartridge los staat in de cleaning station, dit zorgt voor veel verdamping van de vloeistof in de cartridge en maakt het makkelijk om vloeistof te lekken.

Het scheerapparaat voldoet aan de verwachting.
De bluetooth functionaliteit is voor mij van geen meerwaarde en had weggelaten mogen worden.
Het is moeilijk om op voorhand een uitspraak te doen over de levensduur van dit scheerapparaat maar de verwachtingen zijn op dit moment hoog.
Ik zou dit apparaat zeker aanraden.

Heb jij ook een Philips Shaver Series 7000 S7783/55?