Maxtor DiamondMax 10 STM3250820A, 250GB Review

VincentK 2 juli 2006, 1.050 views

Maxtor DiamondMax 10 STM3250820A, 250GB

Pluspunten

• snelle schijf
  • temperatuur
  • ondersteuning site maxtor

Minpunten

• betrouwbaarheid (9 dagen gedraaid)

Tja, wellicht dat door het begeven van de hd mijn review gekleurd is. Toch probeer ik het zo objectief mogelijk te houden.

Voor mijn pc-tje voor van alles en nog was was ik op zoek naar een extra hd. Aangezien de huidige hd een Maxtor is, heb ik niet lang getwijfeld om er nog een Maxtor bij te plaatsen. Beetje ruimte erbij kon geen kwaad en na wat rondkijken heb ik gekozen voor de 250 gb versie. Met name op basis van de prijs-hoeveelheid gb verhouding.

In verschillende artikelen (tweakers/ tomshardware) bleek dat Maxtor wat minder betrouwbaar leek dan andere merken, maar met de 10-serie leek het allemaal weer een stuk beter te gaan worden. Dus mijn twijfel was snel weg. Ook gelet op mijn ervaring met mijn huidige Maxtor die al 3 jaar trouw, stil en snel het werk doet, onderschreef mijn keuze.

De schijf is eenvoudig in te bouwen, aan te sluiten en wordt netjes herkend in de bios. Met het schijfbeheer van XP is het formatteren en dergelijke een fluitje van een cent.

De schijf heeft ruim 9 dagen goed gewerkt tot hij gisteren het geluid van een slijptol (weliswaar minder hard :) ) begon te maken. Pc uitgezet en opnieuw gestart waarna het 'slijptol'-geluid in verschillende variaties bleef. Erbij kwam dat hij regelmatig begon te ratelen. Dat is meestal een indicatie dat de dood nabij is.

Dat bleek ook nadat ik de schijf met PowerMax (goed geregeld op de Maxtor site) heb getest. De gegeven foutmelding is nergens terug te vinden op de site, maar resultaat van PowerMax was wel dat de schijf defect is. Al met al een schijf met een levensduur van 9 dagen. Het geheel valt wel binnen de garantie, dus financieel valt het, naast een hoop gedoe, wel mee.

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax 10 STM3250820A, 250GB?

geeliciteerd, ik vind dat et je gelukt is objectief te blijven ;)
wel balen dat ie het zo snel begeeft, ik heb de satavariant van deze schijf, en nergens problemen
Bedankt, was inderdaad balen dat de schijf ermee ophield. Gelukkig was het niet de systeemschijf of back-upschijf. Dit is al met al een mooie aanleiding om eens flink in mijn data te te schrappen ;)
same here...

ik heb ook nog 3 werkende ouwe Maxtors, en die doen het al een jaar of 7 zonder problemen...hopen dat maxtor terug kan komen tot zo'n niveau
Ik word voortaan echt bang bij elke nieuwe review van deze schijf die op de frontpage verschijnt, sterven stuk voor stuk ... Die van mij houdt het "al" een half jaar uit maar ik doe elke week toch wel alle data synchen met de Samsung 250GB van mijn fileservertje |:(. Hopen dat dat ooit-zo-goed maxtor door seagate een beetje uit de put getrokken wordt.

Wel prachtig hoe beschaafd je je survey nog hebt weten te houden O+
Ook ik had twijfels om een nieuwe Maxtor te kopen en helaas is een crash van de hd nu voor mij werkelijkheid geworden. Ik krijg van de rma vast een nieuwe. De kans dat er 2 achter elkaar stuk gaan is (theoretisch tenminste) erg klein. Wel zit er 3 jaar garantie op de schijven.
Enne, bedankt voor de complimenten :+
Niet om het een of ander, maar ik heb 2 weken geleden 4 * 250 GB DiamondMax 10 gekocht en er zjin er al 3 !! (in 2 weken tijd dus) van defect geraakt.. (en ze hangen in een fatsoenlijke rekenhal)

Ik heb ook een hele serie Maxline Plus II in gebruik en daar heb ik in 3 jaar nog geen probleem mee gehad..

Ik ben dus niet bepaald overtuigd van de kwaliteit van de Maxtor DiamondMax 10 (en ga ook proberen ze om te ruilen)
"k heb ook altijd bij Maxtor gezweerd, maar sinds mijn laatste crash van mijn 250gb Maxtor en het zien sterven van een boel Maxtor's bij kenissen, ga ik in de toekomst geen maxtor meer halen. Het geluid wat zo'n maxtor maakt is gewoon stukken harden dan de rest van een systeem.
Vorige week bij iemand een nieuw mobo en een zalman voeding ingebouwd. Systeem was niet te horen, behalve de maxtor hdd die er torenhoog bovenuit stak met het geluid.