QNAP TS-230 (zonder harde schijven)

QNAP TS-230 (zonder harde schijven) Review

burdy1971 12 januari 2022, laatste update op 14 januari 2022, 201 views Product gekocht

QNAP TS-230 (zonder harde schijven)

Het is een leuk doosje als het je doel dient

Pluspunten

• Plastic maar robuust
  • Klein
  • Nette HDD trays

Minpunten

• Apparaat moet open om bij schijven te kunnen
  • Juiste documentatie is niet te vinden
  • Verwarrende toestand rond het surveillance camera gebeuren
  • Installatie van datavolume verwacht deskundigheid

Ik schreef deze korte review op mijn telefoon. Waarom? Waarschijnlijk vanwege de therapie. Wellicht bevat het schrijfsel nog wat spelvauten of lopen zinnen niet, maar dat pas ik dan nog wel aan.

Spoiler alert:
Verdict: doe het niet, tenzij je geen camera's hebt.

Ik kocht deze NAS eigenlijk om twee redenen;
1. Als backup oplossing in mijn netwerk (tevens shared storage voor mijn proxmox cluster)
2.als digitale videorecorder voor mijn surveillance camera's. Tot nu toe had ik een Synology gebruikt als surveillance station, maar het ding was onderhand te traag geworden. Aangezien ik de instap Synologys vrij duur vind, besloot ik eens voor het andere kamp te kiezen. Ondanks de verwarrende informatie online over tegenwoordige camera ondersteuning van de QNAPs besloot ik de gok te wagen.

Eenmaal in handen ben ik verrast door de kleine form factor. Openen gaat met een schroef aan de achterkant, waarna de deksel er afgeschoven dient te worden. Dit is alleen makkelijk als je weet hoe het moet, ondanks het raadplegen van de handleiding die ik eerst op de website van QNAP moet opzoeken. Een quickstart manual had best gekund vind ik. (edit: ik zie deze in een andere review op deze site opduiken. Vreemd.)

Installatie
Ik bouw twee schijven in de keurige trays die daarvoor beschikbaar zijn. Er komt geen schroef aan te pas. (Kan wel als je dat wilt)
Daarna het apparaatje ethernet gegeven en aangezet.
Vervolgens de QNAP finder gedownload, want software wordt immers niet meer meegeleverd en geinstalleerd. Het detecteert niets, totdat ik de firewall van mijn Macbook uitzet.
Installatie loopt vervolgens netjes via een webinterface. Wel even opletten bij het aanmaken van een disk volume. Je krijgt zoveel instellingsvragen dat je wellicht op een gegeven moment niet echt weet waar je mee bezig bent. Ik bedoel, moet ik een thin of thick provisioned volume aanmaken. Uitleg in de interface is minimaal. Ik maak een keuze in de hoop dat het goedkomt... ik ga de boel toch eerst testen en desnoods herinstalleren. (later lees ik ergens in een van de camera apps dat een thick provisioned volume geadviseerd wordt. Goed inlezen dus als je verder gaat)

Camera opname gebeuren
Eenmaal klaar wijd ik me aan de camera sectie. Ik zie dat ik in de appstore twee keuzes heb: surveillance station (waarvan ik online gelezen had dat dat niet meer op 2021 qnaps zou zitten), en qvr elite.

Ik besluit om met surveillance station te beginnen. Ik configureer mijn camera's door ze als generic op te voeren (mijn camera's staan namelijk niet met naam genoemd in de ondersteunde lijst.) Dat lukt allemaal, maar de motion detection sectie is "greyed out". Ik lees ergens online dat mijn camera's dat dan niet ondersteunen. Het zal, maar ik had dit met Synology gewoon. Ik ga verder met qvr elite. Ik had online gelezen dat QNAP het licentieverhaal heeft omgegooid waarbij surveillance station wordt afgebouwd en overgegaan wordt naar een betaald licentiesysteem in verschillende smaken, waaronder qvr elite en qvr pro.

Via google leer ik dat Qvr pro niet te installeren is op de 230 omdat het 4 GB ram nodig heeft en de 230 heeft er maar 2. Je vind het dus ook niet in de store op deze QNAP. Je kan eigenwijs zijn en het handmatig downloaden uit de QnAP online appstore via het interweb en dan vervolgens handmatig proberen te installeren, maar dan krijg je natuurlijk een foutmelding..... :)

Qvr elite blijkt out of the box, dus zonder het aankopen van additionele licenties, twee camera's te ondersteunen. Die informatie had ik nergens online gevonden. De app zegt het met niet zoveel woorden. Gelukkig heb ik maar twee camera's.

In qvr lite voeg ik de camera's op nagenoeg dezelfde wijze toe als in surveillance station. Ik kan nu gebruik maken van event rules die een actie kunnen triggeren. Ik maak een nieuwe rule aan met het event "motion detect" en actie "record event" voor beide camera's. Maar wat ik ook probeer, geen motion detect. De camera's nemen volcontinue op. Op zich niet zo'n ramp want ik heb diskspace genoeg. Maar ik wil gewoon die events, zodat ik in mij camera app snel door het materiaal kan skippen op zoek naar relevant beeldmateriaal.

Showstopper
Het blijkt niet mogelijk. Eigenlijk is dit de showstopper. Ik besluit nog even de camera apps te testen. Ik installeer daartoe qvr client vanuit de Apple appstore. Via een brakke interface kan ik verbinding leggen met het surveillance station. Maar niet omdat de app of enige documentatie mij vertelt welke inloggegevens of poortnummer ik moet gebruiken. Ondertussen heb ik de camera's uit surveillance station verwijderd. In de qvr client zijn de camera' weg. Ik zie ook geen mogelijkheid om naar qvr elite te switchen via de client. Die optie is er niet. Nadat de app drie maal is gecrashed, installeer ik dezelfde app onder Windows. Dan kan ik die keuze wel maken bij het inloggen.

Eenmaal ingelogd is de interface vervolgens even wennen. Het doet nogal ingewikkeld aan en op het eerste oog niet echt overzichtelijk. Het terugkijken van de beelden verloopt niet vlekkeloos want tijdselectie is lastig op de getoonde timeline. Vervolgens probeer ik nog even de Android app. Dat is een verademing. De interface is eenvoudig, maar snel en ik kan in een oogwenk skippen naar het juiste tijdstip en een selectie maken en deze direct downloaden. Helaas wordt het bestandsformaat niet ondersteund door mxplayer waar ik de video heenstuur. Maar goed ik zit nu een product te testen welke ik al helemaal niet meer wil. Ik heb geen zin meer om de NFS, Samba en iSCSI opties uit te proberen.

De volgende dag stuur ik het apparaat retour en bestel een Synology.

Heb jij ook een QNAP TS-230 (zonder harde schijven)?