MikroTik hAP ac3

Specificaties WiFi-ac • 5-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

MikroTik hAP ac3 Review

Creadion 12 januari 2022, 557 views Product gekocht

MikroTik hAP ac3

Een goede uitgebreide router, complex in beheer, zeker wanneer je hem als AP/bridge wilt gebruiken. Uiteindelijk heb ik Windows via Virtualbox moeten draaien om Winbox te draaien. Zodoende kun je via MAC adres verbinden en de router vanaf 0 configureren. Het draait als een zonnetje, maar kost wel veel tijd.

Pluspunten

• Zeer uitgebreid

Minpunten

• Vrij complex als bridge/AP

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Bij de zoektocht naar een goede router voor op kantoor kwam ik bij deze uit. Ik heb eerder routers gehad die beperkt waren kwa configuratie/functionaliteit. Dat is deze zeker niet!

De keerzijde is dan wel weer dat het in sommige situaties vrij lastig te configureren is. Opzich configureert die zichzelf bij de eerste start, maar niet met de settings die ik wilde.

Mijn situatie:
- Ik zit in een bestaand netwerk op een eigen subnetwerk
- De gateway waar mijn netwerk op zit deelt zelf adressen uit

Configuratie:
- De router moet dus worden ingesteld als AP in bridge mode
- DHCP uit
- Firewall uit

Situatie:
Zodra ik de router via de web interface zoals bovenstaand configureerde verloor ik toegang tot de web interface. Die toegang wil ik natuurlijk graag behouden. Na veel zoekwerk werd duidelijk dat je de router ook via het MAC adres kan configureren, maar dan wel via de Winbox tool, en die... draait alleen op Windows.

Oplossing:
Ik zit zelf op MAC en heb geen windows devices binnen bereik, dus ik heb uiteindelijk via VirtualBox een Windows omgeving opgezet, daar Winbox op geïnstalleerd en toen via het MAC adres verbinding kunnen maken.

Dit topic heeft erg geholpen bij de configuratie: https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=143165#p705102

Heb jij ook een MikroTik hAP ac3?

Er is ook een winbox voor Mac, evt. via Wine. https://joshaven.com/resources/tools/winbox-for-mac/ Die mac-schil is ook bruikbaar als er weer een nieuwe Winbox uitkomt.