be quiet! Shadow Rock Slim 2

€ 45,25
Specificaties 135mm diameter met 23,7dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

be quiet! Shadow Rock Slim 2 Review

Manyuken 13 januari 2022, laatste update op 13 januari 2022, 189 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Manyuken schreef afgelopen jaar 2 reviews, waarvan 100% gesponsord.

be quiet! Shadow Rock Slim 2

Voor midrange tot semi-high-end gaming pc's is dit een erg interessante koeler. Hij koelt goed, is erg stil en hij is erg gemakkelijk te installeren. De hoogte van iets meer dan 16cm is wel iets om rekening mee te houden aangezien niet iedere kast dit aankan.

Pluspunten

• Relatief compact voor 160TDP cooler
  • Goede koeling
  • Stil!
  • Basis frame eenvoudig geïnstalleerd
  • Goede handleiding
  • Simpel maar strak design
  • Bouwkwaliteit
  • 4 heatpipes ipv 3 wat gangbaarder is

Minpunten

• Relatief hoog met ruim 16cm
  • In verhouding iets prijziger
  • Geen volledig zwarte optie
  • De metalen fanklemmen

Koelvermogen Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Geluidsproductie (min) Score: 5
Een nieuwe koeler, een nieuwe review. Onlangs bracht be quiet! de Shadow Rock Slim 2 uit, de opvolger van bekende Shadow Rock Slim koeler. Een bekend recept, maar is de koeler zijn naam waardig?!

Mijn handen jeukte in ieder geval om deze koeler eens flink te testen :)

Specificaties van de Shadow Rock Slim 2:

Als we de gegevens van de eigen website pakken dan vermeldt BeQuiet het volgende:

be quiet! Shadow Rock Slim 2 is the space saving CPU cooler for gaming, multimedia and graphics-intensive compact PCs. With high performance, the famously silent be quiet! operation and an unmatched price-performance ratio, Shadow Rock Slim 2 is a best choice in this category.
  • Very high cooling capacity of 160W TDP
  • An optimized mounting kit for an easier installation in alignment with the airflow
  • Four high-performance 6mm heat pipes with HDT technology
  • 135mm silence-optimized be quiet! fan with nine airflow-optimized blades, durable rifle-bearing technology and max 23.7dB(A)
  • Brushed aluminum top cover
  • Three-year manufacturer’s warranty

Testmethode:

De koeler is flink aan de tand gevoeld in mijn i5 systeem waar ik voor de grap later ook nog een GTX 580 heb toegevoegd (helaas geen foto's.. want hij moest snel terug naar zijn eigenaar) om wat extra warmte te creëren! Want dat is een behoorlijke heethoofd :P

Testsysteem:
Asus H170 moederbord
Intel i5 6400
8GB DDR4
Fractal Design Define R5
Met en zonder een Asus GTX 580/

Verpakking:

Eerste wat mij opviel is dat het duidelijk om een be quiet! product ging. De doos is strak, behoorlijk stevig en trekt aan zonder schreeuwerig te zijn. Een duidelijk voorbeeld van een duidelijke huisstijl bij alle producten.
Ik ben er wel voorstander van aangezien we volgens mij het tijdperk van de schreeuwende nietszeggende afbeeldingen (herinnert iedereen zich nog de ruimteschepen, aliens, robots en weet ik allemaal nog meer die op zo'n beetje elk type product werd geplakt? :P ) wel hebben gehad ondertussen.. Juist door de verpakking neem ik persoonlijk het product ook daardoor een stuk serieuzer en komt het professioneler over.

Inhoud:

De inhoud van de verpakking is zoals ondertussen bekend netjes ingepakt en de meegeleverde handleiding laat duidelijk zien welke brackets je moet pakken voor welk systeem. Het spreekt heel erg voor zich en daarbij is de handleiding duidelijk zodat iedereen ongeacht zijn of haar kennis niveau deze koeler moet kunnen monteren. Alle onderdelen zijn daarbij ook netjes (los) verpakt en er is een apart zakje voor AMD en een apart zakje voor intel.

Wat vinden we specifiek in de doos?:
  • Het koelblok
  • 135mm silence-optimized be quiet! fan
  • Intel bevestiging set
  • AMD bevestiging set
  • Tube koelpasta
  • Handleiding

Uiterlijk:

Toen ik het koelblok uit de doos haalde dacht ik eerst even "daar hebben we nummertje 1001 van dit type koeler" maar na wat betere inspectie is het simpelweg een strakke koeler. Ja ik had hem liever in een compleet zwarte uitvoering gehad (dat is persoonlijk uiteraard en misschien komt dat nog!), maar de strakke koelvinnen met de geborstelde aluminium top cover ziet het er gewoon uit als een luxe koeler.

De 4 koperen heatpipes zien er mooi en strak uit (hoge bouwkwaliteit) alleen steekt het wat af ten opzichte van het zilveren koelblok. Dit is echter smaak uiteraard en de meeste concurrenten volgen hetzelfde recept.
De afwerking is wel van zeer hoog niveau waarbij ik extra punten wil geven voor de plaatsing van de koelribben en de ruimte er tussen. Het design is gewoon doordacht en hoe de koelribben nu zijn geplaatst maakt het plaatsen van de fan een stuk makkelijker.

De 135mm silence-optimized fan is gewoon duidelijk een be quiet! ventilator doordat ie een apart rond design heeft oogt het ook iets futuristischer dan een standaard ventilator.

Installatie:

De installatie zelf is recht toe recht aan. De handleiding is duidelijk (strakke afbeeldingen ook!) en zolang je maar rekening houdt met de beschikbare ruimte in je kast moet de installatie geen problemen opleveren.
Het is wel een vrij hoge koeler (16,1cm) waarbij het in de meeste Micro ATX of ATX kasten wel zal passen! Echter is dit wel iets om rekening mee te houden voordat je deze koeler aanschaft ;)
Dan is het een kwestie van een druppeltje (rijstkorrel) koelpasta aan te brengen met de meegeleverde tube en dan de bracket monteren (tevens een van de makkelijkste die ik ben tegengekomen tot op heden). Ik had het net al over de koelribben en waarom ik de plaatsing zo fijn vond. Het erop klikken van de ventilator is een keertje geen vinger snijwerk... De klemmen zijn soepel en geven genoeg vering en dat in combinatie met de zeer fijne koelribben (die tevens ook minder scherp aanvoelen dan de concurrentie) zat de ventilator er binnen 10 seconden op zonder schaafwonden :)
Echter ben ik wel van mening dat het anno 2022 toch wel anders moet kunnen :(
Een simpel kunststof kliksysteem moet toch mogelijk zijn lijkt mij zonder dat dat ten koste gaat van de prijs (zowel verkoop als productie)??

Het eindresultaat:

Ok de koeler zit, hoe ziet het er nu dan uit? Je merkt wel dat het een vrij hoge koeler is, maar 1 groot voordeel is wel dat het een zeer smalle koeler is. Zelfs al heb je een wat kleiner moederbord dan zal je nog steeds gemakkelijk bij de geheugenmodules kunnen komen. Dit is wel een groot voordeel aangezien je daar bij vaak rekening mee moet houden als je een wat krachtigere luchtkoeler wilt kopen.
Het geborstelde aluminium geeft de koeler wel een luxer uiterlijk en het zal op vrijwel ieder moederbord er strak uit gaan zien. Smaak is natuurlijk persoonlijk, de een houdt van strak en zakelijk en de ander wilt juist zoveel mogelijk poes pas (lees RGB) ;)

Geluidsproductie:

Vergeef me dat ik geen decibel grafieken etc heb want ik heb daar simpelweg geen professionele tools voor :(
Wellicht dat ik dit in de toekomst nog aan ga schaffen. Ik heb nu een test gedaan met een decibel meter app op mijn iPhone. Een max van 23.7 decibel is voor mij niet te testen aangezien een gemiddelde kamer het gemiddeld zo'n 35-40 decibel is volgens mij.
De ventilator zelf is muisstil en zelfs op 100% stress van de CPU heb ik de koeler niet kunnen horen en zag ik ook geen verhoging in het aantal decibel op mijn App. Dus op dat vlak niks anders dan lof voor bequiet.

Koelprestaties:

In mijn test pc kwam ik met stresstesten niet hoger uit dan 39 graden, maar dat was te verwachten aangezien het maar i5 6400 op dit moment als processor heeft. Grappig was wel dat zowel idle als stress de Shadow Rock Slim 2 maar 1 graad boven de immense grote Dark Rock TF 2 zat die ik vorig jaar had getest ;)

Toen ik de GTX 580 toevoegde veranderde er wel wat aangezien die 580 een behoorlijke heethoofd is... Zeker in de versie die ik had liggen (single blower koeler) werd het wel wat warmer in de kast. Maar zelfs dan was het onder stress maar 44 graden en dat is natuurlijk zeer goed te noemen! Dus zeer goede koeling voor het geld en daarnaast ook nog eens heerlijk stil!

Ik verwacht dus dan ook dat als je bijvoorbeeld een Ryzen 5/7 of een i5/i7 hebt je dit systeem prima zou moeten kunnen koelen tegen een erg laag geluidsniveau. Mocht je 10e,11e of 12e generatie i9 hebben en zou je deze flink willen overclocken zou ik echter aanraden om direct naar een grote waterkoeler te kijken maar dit heeft meer te maken met die generatie i9... (yes Intel, I am looking at you!)

Prijs:

Met een gemiddelde prijs van zo'n €45 tot €50 euro is het zeker geen goedkope koeler en kan je misschien zelfs als iets te hoog beschouwen. De prestaties van bijvoorbeeld een Scythe Mugen 5 PCGH Edition zullen waarschijnlijk vergelijkbaar of een paar graden beter zijn voor hetzelfde geld. Echter is dat toch een zeer grote koeler die 1. een stuk lastiger is om volledig te installeren (zeker bij een kleinere kast) en zal je bij behoorlijk wat moederborden tegen problemen aanlopen als je geheugen hebt met RGB of een goede heatspreader erop! (spreek uit ervaring...). Andere vergelijkbare koelers qua model kan je denken aan bijvoorbeeld de Cooler Master Hyper 212 die gemiddeld een tientje goedkoper is. Maar die is dan wel een stukje luider en koelt echt wel een stuk minder...

Eindconclusie:

Wederom heb ik erg veel plezier beleefd aan het inbouwen en testen van een nieuwe processor koeler. Sterker nog hij zit nog steeds op mijn i5 systeem! Hij heeft veel pluspunten zoals de prestaties, geluidsproductie, inbouwgemak, bouwkwaliteit en het relatief smalle karakter waardoor je minder last zal hebben van hardware die elkaar in de weg gaan zitten. De prijs is wellicht voor sommige een struikelblok aangezien er wel goedkopere opties op de markt zullen zijn, echter zullen die hoogstwaarschijnlijk minder goed koelen en daarbij ook luidruchtiger zijn dan deze Shadow Rock Slim 2. Mocht je een nieuwe pc bouwen of opzoek naar een nieuwe luchtkoeler kan ik hem zeker aanraden en mocht je hem een keertje in de aanbieding vinden is het helemaal een no-brainer :)

Heb jij ook een be quiet! Shadow Rock Slim 2?

Hmmm! Quite artistic when assembled. If I were to get back into building PCs I may consider using this and having it running with as little of the case as I could.
Do that and make some nice pictures for all of us to enjoy :)
Have got too used to laptops & tablets! Also, do not have the income I had then. State pension only.