Philips LatteGo EP4346/70 Zilver

€ 539,-
Specificaties Gemalen koffie, Koffiebonen-machine - Bekijk alle specificaties

Philips LatteGo EP4346/70 Zilver Review

L33n 11 januari 2022, 691 views Product gekocht

Philips LatteGo EP4346/70 Zilver

Koffie tovermachine met vernuftig melkopschuimsysteem

Pluspunten

• Melkopschuimer
  • 8 verschillende koffie varianten
  • Alleen schuim is ook mogelijk
  • 2 persoonlijke profielen

Minpunten

• Terugkerend onderhoud
  • Geen vaste wateraansluiting

Nadat zomer 2021 mijn koffiezet apparaat ermee ophield ben ik op zoek gegaan naar een vervanging. Zelf kwam ik op de Philips machines uit. Daarbij zag ik dat men een melkopschuimer (LatteGo) systeem erbij leverde,
Nou moet ik zeggen dat ik niet zo'n Cappuccino liefhebber ben, maar af en toe is het wel lekker.

Opschuimsysteem

Zelf ben ik best wel tevreden over het opschuim systeem. Zie foto
De melk wordt in een afneembare beker aan de machine gehangen, de melk wordt vervolgens aan de zijkant naar een mengkamer geleid door de opschuimer/stoom/heetwater aansluiting. Omdat de melk aan de zijkant omhoog wordt geleid en de beker te verwijderen is van de bekerhouder is deze makkelijk schoon te maken. De gehele zwik kan je ook in de vaatwasser zetten. De afneembare beker gevuld met melk is ook in de koelkast te bewaren.
Op het zwarte gedeelte op de bekerhouder staan ook streepjes voor de hoeveelheden, wel lastig te zien.

Varianten

De machine maakt de volgende varianten, hierbij is de sterkte en het volume zelf in te stellen.
Espresso - Klein sterk bakje
Koffie - Gewone koffie
Americano - dit is een espresso met een flinke laag water
Cappuccino - Flinke laag melk met Espresso
Latte macchiato - lijkt op cappuccino alleen minder melk
Koffie verkeerd - Half koffie met daarop schuim
Koffie Crema - koffie met een laagje zonder melk
Ristretto - Lijkt op espresso alleen iets anders verwerkt, zelf merk ik het verschil niet zo, maar er zou minder caffeine vrijkomen
Verder is er een optie om alleen schuim te maken en een optie om alleen water te verkrijgen. Het water wat er vervolgens uitkomt ziet er apart uit omdat er kleine luchtbelletjes inzitten.

Gebruik

Als de machine aangezet wordt dan gaat hij opwarmen en spoelen, na een bepaalde tijd gaat de machine vanzelf uit nadat hij een ook spoelprogramma heeft afgerond. Het uitzetten is ook handmatig te doen.

De machine is te vullen met eigen keuze koffiebonen, waarbij je de grofheid van het malen eventueel kan instellen. Zelf gebruik ik de fabrieksinstelling, maar je kan het wel. Misschien is het bij de ene boon wel anders als met de andere boon.
Tevens is de machine op de stand gemalen koffie te zetten, waar je eventueel snelfilter maling in te gooien. Dit is handig als er mensen zijn die graag decaf willen hebben. Ze hebben er een speciaal schepje bijgeleverd.

De machine geeft aan als het koffiedikbakje vol zit, deze doet door te tellen hoeveel koffie er is gezet. Doe je het als de machine uitstaat ziet hij niet dat de bak is geleegd. Je moet zelf in de gaten houden hoe vol de wateropvangbak is, komt er een rood puntje bovendrijven.

Het waterreservoir is uit te rusten met een "aquacleanfilter" (CA6903) waardoor je de machine minder vaak hoeft te ontkalken. Die gaat 5000 kopjes mee voor je hem moet vervangen en na 50.000 kopjes moet je dan een keer ontkalken.

Onderhoud

De machine heeft voorgeïnstalleerde programma's om zichzelf te reinigen, daarnaast moet je af en toe de zetgroep eruit halen en reinigen. De zetgroep moet daarnaast 1x in de maand voorzien worden van wat vet.
Verder zijn er aparte tabletten ( CA6704 )te koop om de machine te spoelen om van de koffieolie af te komen, dit wordt ook aangeraden om 1x in de maand te doen.

Na het gebruik van enkele maanden ben ik erg tevreden over deze machine, zelf gebruik ik de LatteGo functie niet zo vaak. Als je wel de melkopschuimer gebruikt vind ik het resultaat wel verbluffend goed, bijna professioneel.
Het is een handige machine, alleen als je veel koffie drinkers over de vloer hebt dan ben je wel even bezig.

Heb jij ook een Philips LatteGo EP4346/70 Zilver?