1 review

ASUS ROG Strix G17 G713QR-K4048T

Niet beschikbaar
Specificaties 17,3" • 2560x1440 • 1TB • AMD Ryzen 9 - Bekijk alle specificaties

ASUS ROG Strix G17 G713QR-K4048T Review

basvdh 10 januari 2022, 679 views Product gekocht

ASUS ROG Strix G17 G713QR-K4048T

Na een week ben ik nog steeds meer dan tevreden met de laptop. Het is een dure maar krachtige laptop, je krijgt waar voor je geld.

Pluspunten

• Mooie, moderne en degelijke look-and-feel
  • Erg krachtig, ook grafisch
  • Licht gewicht, voor zo'n krachtpatser
  • Fijne en nuttige ASUS software voorgeinstalleerd
  • Je krijgt waar voor je geld

Minpunten

• Er draaien standaard wel erg veel services en tools van Asus. Performance technisch wellicht een nadeel?

Sinds afgelopen week ben ik in het bezit van deze krachtpatser. Als software ontwikkelaar heb ik graag een fatsoenlijk en snel systeem (voor de hobby projecten), voor die keren dat ik met vrienden een spel speel geef ik graag wat extra uit voor een high-end grafische kaart.

De keuze voor de Asus heb ik gemaakt vanwege mijn eigen ervaring, de ervaring van vrienden en de recenties op het internet. Hiervoor had ik een HP Omen (gtx 1070) welke eigenlijk nog steeds goed werkt, wat dat betreft had het zo weer een HP Omen kunnen worden. Echter qua look and feel ging mijn voorkeur voor deze generatie laptops meteen uit naar deze Asus.
Daarnaast heb ik in het verleden Asus laptops gehad welke altijd erg degelijk waren. Ik heb vrienden met slechte ervaring met MSI laptops, zelf heb ik slechte ervaring met Acer laptops, en de merken die dan nog over blijven heb ik helemaal geen ervaring mee!

Het stond voor mij vast dat het weer een laptop moest worden met een van de sterkste en meest recente CPUs en GPUs, 17 inch en minimaal 1TB SSD. Dit is mijn eerste laptop met een AMD processor, gezien hoe deze CPU uit de benchmarks komt ben ik nog steeds blij met deze keuze. Als dit model aangeboden zou worden met een vergelijkbare Intel processor voor een vergelijkbare prijs had ik waarschijnlijk voor Intel gekozen, puur vanwege gewenning, niet omdat ik een hardware specialist ben.

Binnen de Asus rog serie heb ik lang getwijfeld of ik zou gaan voor de Full HD 300hz versie of voor de QHD 165hz versie. Aangezien ik geen professional gamer ben en de games welke ik speel toch nooit in de buurt van de 300 fps zullen komen met een 3070, ben ik voor de hogere resolutie gegaan.

UITERLIJK
Bij het uitpakken van de laptop merk je meteen dat er erg goed is nagedacht over de look and feel. De laptop is licht (voor een gaming laptop), oogt erg modern en de materialen (veel plastic) voelen degelijk en fijn aan.

TOETSENBORD & MOUSEPAD
Het toetsenbord is erg fijn, ik weet zeker dat ik hier uren achter elkaar op zou kunnen werken (typen). De hele verlichting van het toetsenbord is een leuke gimmick, maar heeft voor mij niet veel meerwaarde. Met de software welke Asus standaard op de laptop installeerd kan je de verlichting tot in de puntjes configureren en programmeren, dit werkt erg goed.
De mousepad is gewoon een mousepad, zoals je mag verwachten werkt die gewoon goed.

SCHERM
Het scherm van de laptop is prachtig. Er werd mij verteld dat ik het verschil tussen FHD en QHD op een 17 inch scherm niet zou merken, ik heb echter het idee dat ik dit noujuist wel merk. Dit kan natuurlijk ook komen omdat deze laptop 5 jaar nieuwer is dan mijn vorige HP. Met de prachtige kleuren, 17 inch, QHD en 165hz is het een prettig scherm voor het dagelijkse werk, om films te kijken of om te gamen. Ook hier geld weer dat je met de standaard ASUS software veel kan instellen, zoals andere kleur profielen welke beter passen bij FPS games of films.

CPU & GPU
Het is meteen duidelijk, wat je ook doet, dat het een erg krachtige laptop is. Qua games heb ik eigenlijk alleen nog maar Warzone gespeeld. De prestaties blijven erg afhankelijk van in-game instellingen, maar circa 110 FPS haal je zonder problemen. Andere games moet ik nog uitproberen, maar ik heb hier goede hoop voor. Ondanks dat dit wellicht de belangrijkste categorie is voor de meeste van ons kan ik er verder niet veel over zeggen. De laptop is gewoon erg snel en de 3070 presteert heel goed.

BATTERIJ
Ik heb de laptop nog niet zo lang in het bezit maar het is nu al duidelijk dat deze accu langer mee gaat dan de accu van mijn HP ooit gedaan heeft. Als je de laptop in het gebruik hebt voor het standaard gebruik, gaat de accu zonder problemen 4 a 5 uur mee.

GELUID
De ingebouwde boxen van de laptop geven een mooi geluid met een prima bass. Mijn HP beschikt over Bang & Olufsen boxen welke ook erg goed klinken, ik denk dat de geluidskwaliteit redelijk vergelijkbaar is. Als je het mij vraagt is het geluid precies wat je er van mag verwachten; beter dan een "gewone" laptop, maar minder goed dan fatsoenlijke externe boxen.

KOELING
Op internet heb ik veel negatieve berichten gelezen over het geluid dat de laptop maakt bij zware prestaties. Ik weet niet precies wat deze mensen verwachten van zo'n compacte laptop met zulke sterke hardware, maar ik vind het geluid meevallen. Op de hoogste performance stand (wederom in de ASUS software in te regelen) maken de fans inderdaad redelijk wat geluid, zelfs meer dan mijn HP. Hier heb je zelf in iedergeval geen last van als je oortjes of een headset op hebt. Je merkt wel dat wanneer je de performance op de op een na hoogste stand insteld, de fans meteen een stuk minder geluid maken. Voor alsnog heb ik de temperatuur van de CPU en GPU nog nooit boven de 88 graden uit zien komen.

ASUS SOFTWARE
De laptop komt geleverd met een berg aan ASUS software, waar op het internet veel over te doen is. De core van al deze software is Armoury Crate. In dit programma kun je eigenlijk alles van de laptop inzien en configureren. Denk hierbij aan welk performance niveau je wilt instellen, inzien wat de temperatuur van de CPU is, welk kleuren schema je op je toetsenbord wilt zien of hoe vol je SSD staat.
Vooralsnog werkt dit programma erg goed en is het ideaal om profielen in aan te maken. Zo heb ik een profiel aangemaakt welke automatisch geactiveerd word wanneer ik Warzone start. Dit profiel stelt dan o.a. de hoogste performance stand in, zet de toestenbord verlichting uit, disabled de mousepad, etc etc. Dit is echt geweldige functionaliteit waar denk ik vrijwel elke gebruiker van zo'n laptop gebruik van zal maken.

CONCLUSIE
Mocht je naar aanleiding van de review vragen hebben, dan hoor ik het wel!

Heb jij ook een ASUS ROG Strix G17 G713QR-K4048T?

Hoe is het geluid van deze laptop als hij idle draait? Ik heb een paar jaar oude Asus laptop en die blaast regelmatig flink als die idle draait, met name op netstroom.
Sorry voor de late reactie. Wanneer de laptop weinig load heeft, zoals idle of tweakers.nl lezen is de laptop eigenlijk niet te horen!