Amazon Kindle Paperwhite 2021 Zwart

€ 149,99
Specificaties 6,8" E-Paper touchscreen met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Amazon Kindle Paperwhite 2021 Zwart Review

CF16 10 januari 2022, laatste update op 10 januari 2022, 3.881 views Product gekocht

Amazon Kindle Paperwhite 2021 Zwart

Deze Kindle Paperwhite 2021 e-reader is prettig groot (6.8 inch), makkelijk mee te nemen door de kleine randjes en goed leesbaar dankzij achtergrond verlichting. Boeken zijn er makkelijk op te zetten via de officiële Kindle store of bol.com. Maar daar ga ik later wat dieper over in.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Waterdicht (IPX8)
  • Fijne instelbare achtergrond verlichting met keuze uit warmte
  • Goed en duidelijk scherm
  • Fijn formaat (6.8 inch) zonder al te grote randen
  • ucb-c
  • Batterijduur van circa 15 a 20 weken

Minpunten

• Achterkant wat gladjes en vingervlekken gevoelig
  • Bluetooth en audio boeken nog niet beschikbaar in Nederland
  • Boeken van de Kindle store moet je kopen met een creditcard

Veelzijdigheid Score: 3
Afgelopen week mijn eerste echte e-reader gekocht na een aantal maanden uitgezocht te hebben welke ik zou willen halen (vanwege alle verschillende keuzes).

Eerst was mijn keuze gevallen op de Kobo Clara HD totdat ik de Kindle Paperwhite 2021 op Amazon zag staan met ucb-c én een goed e-ink scherm.

Na nog wat onderzoek gedaan te hebben kwam ik erachter dat je bij Kindle alleen maar speciale boeken van de officiële Amazon Kindle store te kunnen kopen. En dat je doormiddel van ‘Calibre, dit is op windows, macOS, en bepaalde Linux distributies beschikbaar’ al je boeken makkelijk kunt overzetten naar de juiste Kindle formaat (.mobi of azw3). Wat uitstekend werkt nadat ik dit getest heb op mijn eigen e-reader.

Als je de boeken op je e-reader wilt zetten kan dit vervolgens via een kabeltje máár ook via je Kindle email account die je e-reader automatisch voor ie aanmaakt en je kan vinden onder ‘instellingen’ van je Kindle (deze optie heb ik voor al mijn boeken gebruikt maar is alleen maar te gebruiken i.c.m. de .mobi formaat.)

Dus als je al allemaal boeken hebt van bol.com of andere leveranciers die geen .mobi of .azw3 zijn kan je beter voor een Kobo of andere e-reader gaan. Zeker als je alles gewoon soepel zonder gedoe wilt hebben.

Toen ik de e-reader voor de eerste keer in mijn handen had voelde hij direct al stevig en fijn aan, alleen merkte ik wel dat de e-reader aardig vingerafdruk gevoelig was (nog geen hoesje gekocht toen ik deze review schreef, officiële hoesje is beschikbaar op Amazon zelf voor €30 of €40 als je een leren hoesje wilt).

De setup ging prima en zonder al te veel moeite (je kan via de officiële Kindle Applicatie heel eenvoudig de setup via je mobiel uitvoeren). De volgende dag boeken op gezet en vanaf toen begonnen met lezen.

De ereader is waterdicht en dat was eigenlijk ook wel één van de punten die ik graag wou hebben in mijn e-reader. Voor in bad maar ook op vakantie bij het zwembad bijvoorbeeld. Maar vooral omdat ik veel in bad ga vond ik dat toch wel een prettig gevoel.

Scherm is duidelijk en goed verlicht dankzij 17 led lampjes die in de e-reader zitten. Dit in combinatie met de warmte regeling van het scherm maakt het een top scherm om vanaf te lezen. Natuurlijk is het scherm ook HD en heeft het 300DPI wat bijna alle top e-readers van €180+ ook hebben.

De batterij gaat volgens verschillende reviews rond de 15 a 20 weken mee, dit heb ik nog niet kunnen testen maar is volgens mij wel redelijk kloppend. Ook handig is de usb-c die bijna iedereen thuis wel heeft liggen.

Enigste min puntje is dat in Nederland geen audio boeken van Amazon beschikbaar zijn dus de luisterboeken functie van deze Kindle is daarom ook niet niet in de software gebakken, net zoals de Bluetooth optie die dit wel heeft.

Kortom een mooie nieuwe (2021) e-reader die eigenlijk alles wel heeft wat je wilt hebben (je hebt een keuze uit 8gb of 32gb opslag) dus er is ook genoeg keuzen om uit te kiezen. Mensen die altijd al Kobo hebben gehad raad ik het niet aan vanwege de omslachtigheid om je boeken om te zetten naar een Kindle formaat.

Heb jij ook een Amazon Kindle Paperwhite 2021 Zwart?

Ik lees in reviews op Amazon dat sommige gebruikers deze Kindle retourneren omdat Amazon een reflecterend stuk glas/plastic voor het scherm heeft gedaan. Wat merk jij daarvan? Vind het voordeel van ereaders juist dat je deze ook buiten goed kan gebruiken. @CF16
Hoi Ronwiel, dat klopt, je hebt inderdaad een laagje (volgens mij glas) op de e-reader zitten maar zelf vind ik het niet echt storend.

Heb hem nog niet buiten getest omdat het nog niet echt lekker weer is buiten, maar het is denk ik meer je eigen voorkeur of je wel of niet een glas laagje ervoor wilt hebben.

Zelf denk ik wel dat hij prima buiten gebruikt kan worden.

Merk trouwens wel dat het scherm meer reflecteert dan zonder glas, dus er zijn wel wat verschillen maar daarvoor moet je de e-reader denk ik toch in het echt even voor zien. Bij bijvoorbeeld de Saturn (Mediamarkt in Nederland verkoopt hem volgens mij nog niet, geen idee of ze dat gaan doen).
Is er een optie met deze e-reader om een abonnement op (Nederlands talige) boeken te nemen zoals ook mogelijk is met Kobo/bol.com? En is het mogelijk bibliotheek boeken erop te zetten net als met Kobo?

Ik zie dat er kindle unlimited en/of prime reading, maar het is mij niet duidelijk of dit voor Nederland beschikbaar is en hoe de Nederlandse collectie is.

[Reactie gewijzigd door vanLier op 6 november 2022 21:57]

Hoi vanLier,

Na even wat onderzoek te hebben gedaan ben ik tot de conclusie gekomen dat de Amazon Kindle ereaders niet geschikt zijn voor het lenen of kopen van bibliotheek boeken, dit doordat Kindle niet aan de juiste voorwaarden voldoet.

Daarnaast lees ik op verschillende sites dat
‘kindle unlimited en/of prime reading’ helaas nog niet beschikbaar is in Nederland. Dit komt er waarschijnlijk wel aan maar een specifieke datum is nog niet bekend.

Als je toch alle punten wilt hebben die je hierboven hebt opgesomd. Is Kobo een uitstekende keuze. De 'Kobo Clara 2E' is bijvoorbeeld een uitstekende keus én heeft volgens mij bijna alles wat de Kindle ook heeft met ongeveer dezelfde adviesprijs. Deze Kobo is vrij recent uitgebracht.

Hopelijk heb ik hierbij al je vragen beantwoord, als er nog vragen zijn, let me know!