Honeywell Lyric T6 (Wit) Review

apexrider 9 januari 2022, laatste update op 27 januari 2022, 1.127 views Product gekocht

Honeywell Lyric T6 (Wit)

Het product voldoet aan de verwachting, de prijs is prima.

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Eenvoudige bediening
  • WiFi is niet noodzakelijk
  • Houdt de temperatuur constanter dan met de oude thermostaat

Minpunten

• Moeizame configuratie van de WiFi verbinding
  • Een 7 segmenten display is niet echt meer van deze tijd

Kwaliteit Score: 4
Ik was op zoek naar een nieuwe thermostaat ter vervanging van mijn oude Honeywell Easystat. Naast de Lyric T6 heb ik o.a. ook gekeken naar de Plugwise Anna en de Google Nest Learning V3. Volgens mij ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel, maar uiteindelijk heb ik voor de bedrade uitvoering van de Honeywell Lyric T6 gekozen.

De Plugwise is afgevallen omdat ik het blauwe display niet mooi vind, omdat het niet aan blijft en omdat ik in reviews had gelezen dat de nabijheidssensor niet lekker werkt. Je schijnt heel dichtbij te moeten staan voordat het display aan gaat.

De Nest is afgevallen omdat de meerwaarde vooral zit in het "learning" wat voor mij niet interessant is. Ik heb voldoende aan een geprogrammeerd schema. Daarnaast had ik gelezen dat de Nest zelf opwarmt en daardoor de temperatuur niet altijd klopt.

Ook over de Lyric T6 zijn voldoende negatieve reviews te vinden, maar toch had ik het idee dat deze thermostaat het beste bij mijn wensen aansluit.

Het vervangen van de oude thermostaat is een eenvoudig klusje. Wel was het in mijn situatie nodig een extra stekkeraansluiting in de meterkast te maken om de ketelmodule van stroom te kunnen voorzien. Verder was het kwestie van de draden op de juiste punten aansluiten. Overigens is er op de Honeywell support pagina voor de Lyric T6 veel info te vinden.

Eenmaal aangesloten is het een kwestie van configureren. Mijn CV installatie maakt gebruik van stadsverwarming. In mijn meterkast heb ik o.a. een thermische motor, uit de specificaties daarvan blijkt dat deze een open- en sluittijd heeft van 3 minuten. Om die reden heb ik op de thermostaat het aantal schakelingen verhoogd van 6 (standaard) naar 9 en de minimum aan/uit tijd van 1 (standaard) naar 4 minuten. Of dat goed is heb ik voor de zekerheid bij Honeywell nagevraagd, maar ik heb nog geen reactie ontvangen. Het programmeren van het schema verliep vrij vlot.

Het configureren van WiFi ging iets moeizamer. Het beste is om de 5GHz band maar even helemaal uit te schakelen, in mijn geval maakte mijn phone weer automatisch verbinding met het 5GHz netwerk en dan werkt het niet want de Lyric ondersteunt enkel 2.4GHz. Het opnieuw proberen vanuit de app bleef mis gaan, beter is het om de app eerst af te sluiten. Bij de derde poging ging het dan wel goed. Aanvankelijk was ik niet van plan om WiFi te gebruiken, maar je bent dan wel verzekerd van een goed lopende klok en je schijnt ook nog wel eens een firmware update te kunnen krijgen, alhoewel ik daar weinig tot niets over kan vinden.

Ik heb de thermostaat nu bijna een week in gebruik en mij valt op dat, in tegenstelling tot de oude thermostaat, deze de temperatuur constanter lijkt te willen houden. Hij schakelt vaker, maar korter in. De optimale start, die aan staat, heb ik nog niet zien werken. Het idee daarvan is dat de thermostaat er voor zorgt dat de gewenste temperatuur bereikt is op het tijdstip dat het programma aangeeft. In mijn geval start de warmtevraag pas op het geprogrammeerde tijdstip. Het kan zijn dat de thermostaat dit de komende dagen nog gaat "leren".

edit 27/1: de optimale start doet nog altijd niets.

Heb jij ook een Honeywell Lyric T6 (Wit)?

Tip: het is niet vereist om 5GHz uit te zetten. De eerste keer dat het mislukt zou de app een melding in het scherm moeten tonen om dmv. Wifi-direct (oid.) een connectie op te zetten met je telefoon om via daar op een alternatieve manier te verbinden. Ik weet even niet meer exact hoe het werkt, maar ik liep tegen hetzelfde issue aan. In de app komt een melding naar voren om op een alternatieve manier te verbinden. De hele 5GHz band uitschakelen was nogal een flinke ingreep namelijk en zag er behoorlijk tegenop, maar was positief verbaasd dat er dus een alternatief is.

[Reactie gewijzigd door Fidelity op 10 januari 2022 10:42]

Uit de specificaties daarvan blijkt dat deze een open- en sluittijd heeft van 3 minuten. Om die reden heb ik op de thermostaat het aantal schakelingen verhoogd van 6 (standaard) naar 9 en de minimum aan/uit tijd van 1 (standaard) naar 4 minuten. Of dat goed is heb ik voor de zekerheid bij Honeywell nagevraagd, maar ik heb nog geen reactie ontvangen. Het programmeren van het schema verliep vrij vlot.
@apexrider heb je jouw thermostaat op modulerend staan of aan/uit? Want hier krijg ik deze menu weer niet beschikbaar in de thermostaat. Hier wordt ook gesproken over aan/uit voor die instellingen: https://www.slimme-thermo...ic-t6-optimaal-instellen/
Mijn thermostaat is aangesloten op de aan/uit aansluiting van de ketelmodule. Bij stadsverwarming is dat de enige optie.

Overigens zit die optie in het installateurs menu, daarvoor moet je de menu knop gedurende 5s ingedrukt houden.

[Reactie gewijzigd door apexrider op 27 januari 2022 16:52]

Misschien kan iemand mij helpen. Ook ik heb een lyric t6 aangesloten. Is op stadsverwarming. Ik krijg de klep op de stadsverwarming niet werkent. In alle voorbeelden is een 3 draad klep. Bij mij zit een 2 draad honeywell m4-024. De thermostaat doet het voor de rest prima. Ik heb dus de 2 draden van de stadverwarmingsunit aangesloten op de a en b van de ketelmodule. Wat ben ik vergeten of klopt niet? In de oude situatie zat er ook nog een aparte transformator aangesloten. Moet deze soms nog ergens tussen en zo ja, welke draad komt dan waar?
Heb je wel naar de laatste afbeelding gekeken? Volgens mij is dat namelijk vrijwel identiek aan jouw situatie. Het enige verschil is dat jij geen Honeywell M100-AG hebt, maar een Honeywell M4-024. Ook heb je mogelijk een andere trafo en die heb je inderdaad wel nodig.