Skikk Saga 17 - RTX 3060

Niet beschikbaar
Specificaties 17,3" • 1920x1080 • 1TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Skikk Saga 17 - RTX 3060 Review

rolfkunst 7 januari 2022, 430 views Product gekocht

Skikk Saga 17 - RTX 3060

Tijd lang gezocht naar een vervangend apparaat voor mijn oude laptop. Bij toeval kwam ik het merk Skikk tegen. Omdat het een Nederlands bedrijf is, had dat al meer de gunfactor. Erg mooi en degelijk apparaat, een enorme hoeveelheid vermogen. Blij met de aankoop

Pluspunten

• Degelijke behuizing
  • 144Hz beeldscherm
  • Toetsenbord
  • Touchpad
  • Kleine bezels
  • Voldoende aansluitingen

Minpunten

• Geluid
  • Webcam

Heerlijk apparaat!

De laptop was precies op het aangegeven moment binnen. Ik heb gekozen voor de Skikk Saga 17. De laptop zelf voelt erg degelijk aan. Kleine bezel en daardoor valt de grootte van 17" behoorlijk mee.

De luidsprekers stellen niet veel voor, helemaal als je spellen speelt die behoorlijk wat vermogen nodig hebben. De fans komen dan boven het geluid uit. Maar dat is voor mij zelf geen issue ik speel meestal met een koptelefoon op.

Ook de webcam valt een beetje tegen. Geen ondersteuning voor Windows Hello, en in het donker veel last van ruis.

De beeldkwaliteit heb ik niet op uitstekend gezet om dat je in de hoeken toch wat last hebt van backlite-bleeding.
De 144Hz daarentegen is weer fantastisch! Wat een soepel beeld en wat een kleurweergave, mogelijk dat dat niet heel realistisch is, maar ik persoonlijk vind het heerlijk zulke volle kleuren.

Wat ergonomie betreft, het is en blijf een laptop met het toetsenbord achterin, maar door de voldoende aansluitingen kun je prima een toetsenbord aansluiten.

De accuduur houdt niet over, deze heeft in vergelijking met de Midgard een kleinere accu, dat was bekend bij mij, maar omdat je toch geen spellen speelt op de accu had de iets duurdere Midgard geen toegevoegde waarde.

Ik heb bij geluidsproductie "acceptabel" aangegeven, dit is mijn eigen mening. Het is mijn eerste echte gamelaptop en ik vind, in vergelijking met mijn vorige laptop dat hij behoorlijk meer lawaai maakt, in mijn vorige laptop zat een 740m met 2GB en deze kon ook redelijk meekomen maar was wat geluidsproductie een stuk stiller ook op volle toeren.

Qua vermogen is de laptop echt weergaloos, wat een snelheid! Windows 11 wordt helemaal ondersteund. Windows 11 installeert alle drivers welke nodig zijn. Hoefde er verder niets meer aan te doen. Zelfs de controlpanel voor het toetsenbord, fans en dergelijke wordt geïnstalleerd, heerlijk!

Nu is dit mijn eerste "echte" gamelaptop, en vind de fans redelijk wat lawaai maken, ik weet niet of dit normaal gedrag is, het lijkt me wel, om de fans wat te ondersteunen heb ik een cooling pad gekocht waar de laptop op staat, ik verwacht niet dat dit noodzakelijk is, maar het voelde voor mij beter.

Heb jij ook een Skikk Saga 17 - RTX 3060?