1 review

PNY XLR8 CS3040 (zonder heatsink) 4TB

€ 717,-
Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (QLC) • PCI-e 4.0 x4 - Bekijk alle specificaties

PNY XLR8 CS3040 (zonder heatsink) 4TB Review

Retaliator 7 januari 2022, laatste update op 7 januari 2022, 366 views Product gekocht

PNY XLR8 CS3040 (zonder heatsink) 4TB

Ik heb mijn Samsung 860 EVO 4TB vervangen door deze M2 (ik had nog een slot over). Ik gebruik de NVMe op een PCI-E 3.0 X4 aansluiting (ik benut dus niet de maximale potentie van de drive). Zie bij uitgebreide review even wat screenshots en aanvullende relevante informatie.

Pluspunten

• In mijn beleving niet duur
  • Voor een M2 zonder heatsink, blijft hij best koel
  • Performance (ook op een PCI-E 3.0 aansluiting)

Minpunten

• Nog niks gevonden

Verwacht geen eindeloos verhaal van me. Ik heb gewoon wat zaken op een rij gezet, die voor sommige mensen nuttig kunnen zijn. ;)

Op het moment van schrijven, heb ik de disk nog maar net. Ik kan nu dus nog niets zeggen over de betrouwbaarheid.

Wat doe ik met de PNY: mijn games wonen er en ik draai mijn test VM's vanaf deze drive.

Gebruikte benchmark t.b.v. onderstaand overzicht: AS-SSD-Benchmark2.0.7316

Als ik de Samsung tegenover de PNY zet, dan zien de verschillen er zo uit:

DriveSeq readSeq write4k read4k write4k64 read4k64 writeAcc.time readAcc.time writeScore readScore writeScore total
PNY2567,97 MB/s2676,76 MB/s57,39 MB/s184,04 MB/s2023,49 MB/s2866,41 MB/s0,022 ms0,020 ms233833186859
Samsung524,95 MB/s499,08 MB/s39,11 MB/s103,80 MB/s383,12 MB/s332,87 MB/s0,066 ms0,028 ms4754871217

Zoals aangegeven draait de M2 nu in een PCI-E 3.0 X4 slot, i.p.v. een PCI-E 4.0 X4. Zou dat het geval zijn, dan waren de scores hoger. Op dit moment kan ik de M2 helaas nog niet maximaal benutten en die gegevens met jullie delen... to be continued, zeg maar.

O ja, de temperaturen zijn misschien nog interessant (het is een model zonder heatsink). De allerhoogste waarde die ik heb zien langskomen is 70 graden Celsius. Niet extreem hoog, maar een heatsink plaatsen kan geen kwaad.

De PNY zat op 492 euro. Een goedkope SATA SSD zit nu op 299 euro. Een stuk goedkoper, maar ook vele malen trager. Voor mij de aanschaf waard geweest.

Heb jij ook een PNY XLR8 CS3040 (zonder heatsink) 4TB?

Die €492 zal wel een tijdelijk foutje zijn geweest waar je nu van geprofiteerd hebt. Als je het product opzocht van de echte shop (ik neem aan dat je het via bol hebt gekocht) waar het vandaan kwam was het zelf iets van 30 euro goedkoper (was niet zichtbaar in Tweakers prijsvergelijker).

Gezien de reviews van die betreffende winkel en dat de prijs echt te mooi was om waar te zijn had ik niet de moeite genomen om te proberen te kopen.

[Reactie gewijzigd door mm1985 op 15 januari 2022 16:57]

De webwinkel die het artikel op Bol.com aanbood was MaxICT. Ik koop dit soort artikelen graag bij een grotere firma (Bol.com in dit geval). Vaak minder lastig in geval van RMA of retour en natuurlijk de zekerheid (of daadwerkelijk een product krijgen of je geld terug). ;)