1 review

Specificaties Soundbar met subwoofer en 1x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

LG DSP9YA Review

onnaj 6 januari 2022, 967 views Product gekocht

LG DSP9YA

Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Heel helder geluid bij Dolby Atmos!

Pluspunten

• Dolby Atmos geluid
  • Design
  • Chromecast ingebouwd
  • eARC

Minpunten

• Matige bas
  • Één HDMI ingang
  • Voor goed horen stemmen extra afstemmen
  • Display altijd aan
  • Afgespeelde content wordt niet altijd weergegeven

Geluidskwaliteit Score: 3
Ik kocht deze soundbar ca 2 weken geleden bij PlatteTV. In eerste instantie voor €600,- voor een nieuw exemplaar. De levering duurde wat langer en ondertussen kwam er een tweedekans voorbij voor €470,-. Deze besteld en was er de volgende dag. Omdat er nog een paar kleine krasjes op zaten ging er nog eens €50 vanaf en er zit nog €100 cashback op. Dus uiteindelijk heb ik voor €320,- deze soundbar die vorig jaar nog over de €1.000,- kostte. Gezien de kwaliteiten van de Soundbar echt een topdeal!

Had hiervoor een Marantz NR1510 icm een JBL SCS200.5 set. Dat klonk echt niet verkeerd, maar de stemmen kreeg ik nooit lekker naar voren. De set dus verkocht en deze Soundbar terug gekocht.

Ondanks het echt flinke formaat, vooral qua breedte (1.22m) ligt de soundbar echt goed op het netvlies. Vind het design persoonlijk echt prachtig en doordat ie zo laag is, komt ie ook minder fors over. Heb zelf de Samsung Q950A ook overwogen, maar deze was én een stuk duurder, maar ook een stuk minder qua design. Daarbij ook nog een stuk hoger, wat ik minder prettig vind.
Uiteindelijk koop je de Soundbar voor het geluid en dat valt absoluut niet tegen! Vooral Dolby Atmos klinkt echt zeer helder, mooi en vol. Of ik duidelijk de geluiden van boven hoor, dat moet ik nog ervaren, maar vooralsnog niet extreem goed met mijn 2.60 hoog plafond.

Bij Dolby Atmos is de bas ook echt mooi aanwezig, had van mij nog wel meer gemogen, maar bij niet Dolby Atmos uitzendingen, vind ik hem wel wat tegenvallen. Zeker in vergelijking met mijn bijna antieke JBL sub. Die klonk op laag volume al echt mooi vol, zonder te overdrijven en zonder de buurt er last van heeft. De LG moet ik echt op maximaal zetten en dan gebeurt er nog niet gigantisch veel, ondanks een behoorlijk formaat sub.

Voor het echt surround geluid kan niet goed beoordelen of de soundbar top is. Ik heb zelf meteen de surround luidsprekers erbij gekocht. Deze zijn 'draadloos'.... Tenminste vanaf de ontvanger tot aan de soundbar, want vanaf de ontvanger lopen gewoon kabels naar de luidsprekers. Een beetje half half, maar gelukkig had ik sowieso al kabels liggen.

Het design vind ik persoonlijk prachtig. Doordat ie behoorlijk plat is, heb je niet het idee dat er een gigantisch bakbeest van 1.20m op je tv meubel ligt. Heb zelf ook de Samsung Q950A overwogen, maar vond deze qua design echt minder. De prijs was bovendien een stuk hoger en weet niet of dat het verschil ook echt waard is.

Verder werkt de eARC prima met mijn Philips tv en ook het streamen via Spotify of Chromecast gaat soepel.

Het is jammer dat de soundbar maar één HDMI ingang heeft, maar dat wist ik van te voren. Mijn TV is nu de HDMI hub :-)

Nadeel vind ik wel dat het display niet uit te zetten is. Deze dimt wel vanzelf, maar helemaal uit gaat dus niet.

Qua geluid van stemmen is het soms noodzakelijk om per content de juiste afstelling te maken. Bij de ene content is instelling x fijn en de andere juist weer net anders. En over content gesproken... Je ziet alleen wanneer Dolby Atmos wordt weergegeven. Bij Dolby digital en degelijke zie je dat niet en dat vind ik echt een misser. Vind het wel fijn te kunnen controleren of de content matcht.

Verder ben ik echt wel tevreden, zeker gezien de prijs/kwaliteit en al helemaal voor het bedrag waarvoor ik hem heb.

Hopelijk kan ik hem nog verder finetunen voor de bas, dat zou helemaal top zijn.

Heb jij ook een LG DSP9YA?