Mede8er MED500X Review

mrlocke 21 september 2010, laatste update op 21 september 2010, 999 views

Mede8er MED500X

Pluspunten

• Redelijk stil
  • Makkelijke installatie HD
  • Ondersteunt bijna alle formaten
  • Uitgebreide ondersteuning ondertitels en vertraging / versnelling mogelijk voor ondertitels wanneer deze niet in sync lopen
  • SAMBA- / FTP -server mogelijkheid
  • Meegeleverde kabels van goede kwaliteit (HDMI)
  • YAMJ support
  • Behulpzame en actieve community
  • Radio luisteren via shoutcast

Minpunten

• SAMBA server werkt (bij mij) zeer slecht
  • geen meegeleverde TOSlink (optical) kabel
  • GUI doet wat retro aan, niet erg intuatief
  • Niet voor de doorsnee gebruiker (YAMJ support bijv.)
  • Internetradio werkt wat vaag (sortering stations mij onduidelijk)

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb de Mede8er inmdidels een ruime maand in bezit, en al aardig wat filmpjes gekeken.
Qua afspeelmogelijkheden en ondersteunde formaten heb ik nog niks kunnen vinden dat het apparaat *niet* afspeelt, dus daarvoor complimenten.
De support is ook goed, vooral op het forum lopen aardig wat hobbyisten rond die continue bezig zijn met nieuwe features of het creeren van YAMJ (Yet Another Movie Jukebox) support.

In eerste instantie had ik een harddisc geinstalleerd (2 TB). Dit ging prima, formatteren was snel gepiept en ding was meteen klaar voor gebruik.

De GUI / interface is een beetje basic, en wanneer je op Media Keuze klikt zul je eerst de bron moeten selecteren. Wanneer je gebuik maakt van YAMJ en 'YAMJ to Mede8er' kun je plaatjes laten genereren adhv je filmcollectie, welke vervolgens naast je film getoond wordt tijdens het bladeren. Erg handig.

Echter, de SAMBA share werkt zeer matig, ik moest om de 10 minuten mijn samba server aan/uit/aan zetten om deze weer aan de praat te krijgen. Dit is tot op heden nog niet gefixt dmv een nieuwe firmware release.... oa vanwege deze reden heb ik besloten een NAS aan te schaffen en alles te laten streamen.
Dit werkt prima, zowel via UPNP als NFS kun je verbinding maken.

Heb jij ook een Mede8er MED500X?

Ik heb 'm nu een maand of 5. Alles, inclusief SAMBA share werkte naar behoren, tot ik de firmware naar versie 3.04 heb geupgrade. Vanaf toen stopten mijn share ook regelmatig. Ik heb toen maar weer een downgrade naar 2.1 gedaan en sindsdien werkt het weer. Het enige nadeel is de iets langzamere opstarttijd, iets trager menu en geen werkende internetradio. Nou vind ik die internetradio toch niet zo spannend dus ik vind het wel best.
Als firmware versie 4.0 uitkomt zal ik weer eens een poging wagen, het schijnt dat de netwerksnelheid daar ook iets wordt opgekrikt. Tot die tijd voldoet FW versie 2.02 bij mij en vind ik het nog steeds een top produkt.
Ik heb zeker al wat 1080p mkvtjes afgespeeld en ze werken prima!
Ik ook, zelfs de birdscene benchmark, loopt als een trein..

Ik ben en erg tevreden over. Het enige dat ik jammer vind (zitten alle mediaplayers mee) is het ontbreken van een gigabit poort.

Je punt over de optische kabel vind ik persoonlijk onterecht. Er zit een shitload aan kabels bij en maar erg weinig mensen gebruiken optisch gelijk geloof ik. Ik heb hem via hdmi aangesloten en de tv zit via optisch aan mijn reciever.
Dat kan, maar ik heb later bij iemand de eminent geinstalleerd die goedkoper was, maar wel deze kabel meegeleverd had. Klein puntje, maar daarom viel het me op. Liever optisch dan n s-video kabel...
Ik heb het idee dat hier meer over dit apparaat gepraat word dan op het forum, dat is niet echt meer uptodate en word weinig gesproken hierover :)
ik zou graag weten of je veel mkv files in 1080p hebt geprobeert, want dat zou de enige reden zijn voor mij om een nieuwe media player aan te schaffen.heeft iemand daar ervaring mee? ik twijfel tssn deze en de popcorn a 200 vandaar
Waarom niet gewoon hdmi?
Heeft te maken met met mijn setup.... mijn TV heeft geen optical out en mijn versterker geen HDMI :)