LG OLED48C16LA Zwart

LG OLED48C16LA Zwart Review

MadMax12 6 januari 2022, 573 views Product gekocht

LG OLED48C16LA Zwart

Nadat onze 13 jaar oude Philips LCD het begeven heeft de keuze gemaakt voor een OLED van LG. Veel afwegingen gemaakt met andere merken, QLED en OLED toch blij met de keuze voor de LG. Super beeld en voor een platte tv erg goed geluid, beter dan onze oude.

Pluspunten

• 48" is een mooie maat(voor ons)
  • Kleuren
  • Contrast
  • Geluid
  • Smalle randen
  • Mooie poot

Minpunten

• Reflectie van het glas
  • Geluid kan beter met (externe) hulp

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Tja en dan houdt zoals altijd lijkt het wel, na de Black Friday en Cyber Monday dagen onze 13 jaar oude 37" Philips-tv ermee op. Voedingsproblemen, de lampen die in hetzelfde stekkerblok zitten gaan knipperen als de tv aan of uit gaat, de voedingskabel even bewegen en het is weer even goed, maar geen gezonde situatie in elk geval.
Gelukkig had Expert de prijzen nog niet verhoogd en dus snel gebeld en binnen 24 uur werd de tv netjes thuis bezorg en de oude weer meegenomen.
Tv uit de doos, poot eronder en aansluiten maar. Binnen enkele minuten draait de tv. Snel even de basis instellingen doorlopen en er kon weer tv gekeken worden. Kinderen en vriendin weer blij, dus ik ook.

Keuzes
Ik was al wel even aan het kijken naar een andere tv en dan ook zoals velen welke tv moet het worden. 50" QLED of 48" OLED was ik al wel uit. Bij QLED zou het een NEO-QLED van Samsung worden of een OLED van LG, hiervoor heb ik ook modellen overwogen van Sony, Philips en Panasonic, maar ik kwam toch elke keer terug bij de LG voor OLED. De doorslag om voor de LG te gaan en niet de Samsung, was heel stom, maar de afstandsbediening en toch de contrasten van de OLED. OP mijn werk hangen zowel een OLED als een NEO-QLED, dus heb ook daar wat kunnen vergelijken, maar de afstandsbediening was voor ons thuis toch wel een dealbreaker.

Scherm
De tv staat bij ons op een plek waar een deel van de middag veel daglicht in huis valt, geen direct zonlicht op de tv, maar wel veel licht, dan is er duidelijk reflectie op het scherm zichtbaar, maar zodra de zon weg is, dan is de reflectie ook weg. En 's avonds is het beeld echt perfect voor ons. Eerst nog even gepuzzeld naar de juiste afstelling voor het beeld, maar na even Googlen en proberen waren wij er snel uit. De "mooie" opties als Levendig en Sport laten wij links liggen en kiezen alleen nog maar voor de 2 Expert standen die de LG heeft. 1 voor lichte ruimtes en 1 voor donkere ruimtes. Het verschil is niet heel groot zover ik gemerkt heb, dus meestal staat de tv in Expert voor lichte ruimtes. Mooi beeld met realistische kleuren.
Aangezien iedereen wil zien hoe mooi de kleuren en het contrast zijn is het met een Youtube filmpje best mooi om wel de kleuren van het scherm te laten springen, maar dan ziet "normale" tv er niet meer uit vinden wij.
OLED en inbranden wordt vaak in één zin genoemd, daar kan ik nog weinig over zeggen, maar de tv wordt hier regelmatig op pauze gezet midden in een Youtube filmpje van de kinderen. De screensaver van de tv komt er snel genoeg in om enige vorm van inbranden te voorkomen, hoe dit over een lange tijd zal zijn, zal de tijd leren. Maar ik ben er niet zo bang voor.

Geluid
Het geluid van de LG OLED is behoorlijk goed, zelfs een verbetering ten opzichte van onze oude Philips, en deze had beter geluid dan menig LCD van de laatste jaren. De TV heeft ook de mogelijkheid voor Dolby Atmos af te spelen, klinkt best grappig als je daar een demo van beluisterd, maar verwacht niet veel. Het klinkt leuk en daar houdt het ook wel mee op. Voor gewoon tv kijken is het prima te doen en zijn er in ons geval geen klachten.
Voor films of muziek is toch wel iets meer nodig, wij hebben dat in combinatie met een Apple TV 4K(2021) gedaan met een stereopaar HomePods, die via de eARC al het geluid afspeelt. Klinkt toch weer een stuk mooier dan de tv zelf. Zoals gezegd is het geluid bovengemiddeld goed voor een platte tv en ook beter dan de 50' NEO-QLED van Samsung als je het mij vraagt, maar externe apparatuur zal het beter maken, of dit een soundbar, een speakerset met receiver moet zijn of iets anders mag een ieder zelf bepalen.

Uiterlijk
Het uiterlijk kan ik kort over zijn, zeker als de tv hangt zie je eigenlijk alleen maar het scherm. De randen zijn mooi smal en zeker niet storend. Hele andere wereld dan onze vorige tv die ongeveer 5cm rondom het scherm zelf had.
Qua totale afmetingen is de tv niet een zoveel groter. Bij ons staat de tv op een kast, dus met poot, deze ziet er aan de voorkant mooi uit en komt niet ver voor de tv uit, dus er kan prima iets voor staan, als dat zou moeten.
De tv staat wel erg laag op de poot, wat het moeilijk maakt er iets voor te zetten, wat niet meteen voor het scherm zelf staat. Achter de tv zit wel nog een flink stuk poot, maar dit zorgt er ook voor dat er genoeg balast is zodat de tv niet omvalt.

Heb jij ook een LG OLED48C16LA Zwart?

Vraag & Aanbod