Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB Review

Galactic 9 december 2007, 1.284 views

Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB

Pluspunten

• Geluidsproductie
  • Prijs prestatie/opslag verhoudig
  • Nieuwste technologie
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• Wordt redelijk warm
  • Geen gegevens betrouwbaarheid

Ik werkte nog met 2 x 120 Maxtor Diamondmax 9 en ik begon het moe te worden alles te moeten backuppen op DVD. Daarom dacht ik dat de tijd rijp was om een nieuwe harde schijf te kopen.

Mijn keuze viel op deze Seagate omdat deze schijf gebruik maakt van de nieuwste technologie. Daarom heeft deze schijf slechts 2 platters nodig om 320gb aan opslag te hebben, verder ook SATA-II en 16mb cache.

De prestaties van de schijf zijn ook heel goed, read/write zijn hoog en de accesstime was 14.1 ms op mijn computer. De schijf is daarbij zowat de snelste dektopschijf, de WD Raptor buiten beschouwing gelaten.

Ter vergelijking met mijn Maxtor maakt de schijf een zachter en aangenamer geluid. Wat ik helemaal niet storend vind. De temperatuur die de schijf heeft bij enkele uren normaal werk verrichten zijn bij een kamertemperatuur van 25c ong 43c (de Maxtors doen 42c en 43c). Deze schijven zijn niet actief gekoeld.

Het enige waar ik mij nog niet kan over uitspreken is de betrouwbaarheid, maar dat risico moet je nemen als je het nieuwste van het nieuwste wil :)

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB?

ik heb deze schijf ook aangeschaft
en in vergelijking tot de diamond max 9 schijfen vind ik hem ook heel stil (maakt een soort van heel zacht schrapend geluid)

snelheid is ook goed en warmteproductie is normaal
je zegt dat het ding rond de 43C zit. Maar heb je je disk actief gekoeld of niet?
Ik heb er namelijk 4 en die worden toch wel aardig warm als ik ze niet actief koel.
Mijn 3 schijven worden niet actief gekoeld.
Geen gegevens betrouwbaarheid is gewoon gelul.
Die schijven worden echt wel eerst getest voordat ze pas in de winkel te koop zijn. Anders komt zo`n produkt echt niet op de markt.
Helaas helaas, ik heb twee van deze schijven RMA mogen sturen, eentje was DOA en de ander kreeg binnen twee weken een explosie van bad sectors. Daarna stuurde Seagate me doodleuk een kapotte schijf weer terug en raakten ze de ander een week lang kwijt.

Probeer dan maar eens telefonisch te overleggen met een fransoos die slecht engels spreekt.

Uiteindelijk is alles wel goedgekomen, maar dat testen daar zou ik niet teveel waarde aan hechten.

Hoe heb je dit getest? Want ik heb al maandenlang twee van zijn grotere broers ( 500Gb ) in gebruik en heb zeker niets te klagen, zeer snelle schijven en nog nooit corrupte bestanden gehad.

Mijn Hdd's zijn actief gekoelt met een 120mm fan die op 600rpm draait ( low stand ) en komen niet boven de 40graden uit..