1 review

Kingston KC2500 1TB

€ 129,99
Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 3.0 x4 - Bekijk alle specificaties

Kingston KC2500 1TB Review

dylan111111 5 januari 2022, laatste update op 5 januari 2022, 1.757 views Product gekocht

Kingston KC2500 1TB

Voor mijn AMD Threadripper systeem was ik opzoek naar snelle opslag in de vorm van vier m.2 SSD's van 1TB per stuk om te gebruiken in een RAID 0 configuratie. Dat zijn deze Kingston KC2500 SSD's geworden. Dit is nog steeds een van de snelste PCIe 3.0-ssd op de markt.

Pluspunten

• Prijs/prestatie is goed
  • 600TBW
  • Een van de snelste PCIe 3.0-ssd

Minpunten

• Prijs/GB ten opzichte van een HDD

Voor mijn AMD Threadripper systeem was ik opzoek naar snelle opslag in de vorm van vier m.2 SSD's van 1TB per stuk om te gebruiken in een RAID 0 configuratie. Dat zijn deze Kingston KC2500 SSD's geworden doordat ze een uitstekende prijs/prestatie verhouding hebben in de vorm van een hoge lees en schrijf snelheid, IOPS en een Total Bytes Written (TBW) van 600TB. Nog steeds is deze SSD een van de snelste PCIe 3.0-ssd op de markt.

Via AliExpress heb ik een simpele m.2 adapter kaart gekocht met vier m.2 aansluitingen naar PCIe 3.0. In de BIOS van het moederbord is de PCIe lane op 4x4x4x4 modes ingesteld zodat elke SSD zijn eigen 4 PCIe 3.0 lanes krijgt. Via Windows 10 is er een striped volume (RAID 0) ingesteld.

Foto's M.2 NVMe adapter

Linkreal Quad PCIe 4.0 x16 to M.2 NVMe adapter
Met Kingston KC2500 1TB SSD's
Met koelblok op de M.2 adapter

Benchmarks

CrystalDiskMark
Standaard instellingen

Bij deze test zijn de standaard instellingen van CrystalDiskMark gebruikt. Geen slechte resultaten maar komen niet in de buurt van de theoretische snelheid van 14GB lezen en 11.6GB schrijven per seconden welke de SSD maximaal gezamenlijk zouden kunnen behalen. Ik vermoed dat de CPU hier de limiterende factor is doordat de software maar 1 thread gebruikt voor de test. Dit is wel een realistisch beeld voor het meer en deel van de software wat maar 1 thread gebruikt om gegevens in te laden.
Aangepaste instellingen

Bij deze test is alleen het aantal CPU threads verhoogt naar het maximale van 24 om de maximale mogelijke theoretische snelheid te behalen. Hier zien we een duidelijk verschil vergeleken met de voorgaande resultaten maar lezen blijft op 88% en schrijven op 77% van het theoretische maximale haalbare hangen. Bij de Tweakers Testlab resultaten van deze SSD zie ik dat er er grofweg 3GB/s lezen en 2.55GB/s schrijven wordt behaald. Als dit keer vier wordt gerekend dan komt daar 12GB/s lezen en 10.2GB/s schrijven uit. Dat zou betekend dat bij lezen alle vier de SSD's 100% worden gebruikt en schrijven 90%. Wellicht een stuk overhead van Windows Raid of tekort aan CPU kracht waardoor dit niet volledig wordt behaald.
ATTO Disk Benchmark

4Solid state drivesKingston KC2500 1TB
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB
1Solid state drivesSamsung 980 1TB
2Solid state drivesSandisk Ultra II SSD 960GB
1Quad PCIe 4.0 x16 to M.2 NVMe adapterLinkreal Quad PCIe 4.0 x16 to M.2 NVMe Adapter

De benchmarks laten zien dat de maximale theoretische snelheid niet geheel wordt behaald maar het komt aardig in de buurt. Dit is het enige nadeel wat ik zo kan benoemen. Het voordeel van deze configuratie is dat het een stuk sneller is dan een enkele m.2 PCIe 3.0 ssd en doordat er naar elke SSD gelijktijdig wordt geschreven is de Total Bytes Written (TBW) effectief 2400TB. Ook blijft de temperatuur van de SSD's door het grote koelblok tijdens het schrijven op 42 graden hangen.

Tips, vragen of suggesties? Ik hoor ze graag! :)

Heb jij ook een Kingston KC2500 1TB?

Dat zijn indrukwekkende snelheden die je hiermee weet te behalen. Leuke en originele review ook.

Een nadeel van Raid 0 Striped is natuurlijk dat wanneer er 1 SSD uitvalt je al je data kwijt bent.
Met vier van deze drives is dat risico op uitval dus ineens ook vier keer zo groot.
Niet zo'n probleem bij inzet als bv een Scratchdisk maar als bootdisk wel risicovol.

Volgens mij zijn die anti ESD zakjes bedoeld om de hardware aan de binnenkant te houden.
Op de geleidende buitenkant loop je juist extra risico.

Waar is dit systeem eigenlijk voor bedoeld ?
Bedankt voor je reactie. :)

Nadeel van Raid 0 is inderdaad de hogere kans op uitval, maar een enkele SSD/disk kan natuurlijk ook stuk gaan dus back-ups zijn altijd nodig voor belangrijke data! ;) (3-2-1 back-up is aanwezig)

Je hebt verschillende type ESD zakjes, deze geleiden niet aan de buitenkant maar je hebt er ook die dat wel doen en dan loop je "extra" risico wat te frituren.

Systeem wordt vooral gebruikt voor (test) VM's + grote data sets verwerken met Python i.v.m. studie en wat games. :)

[Reactie gewijzigd door dylan111111 op 5 januari 2022 20:37]

Dank je voor de "extra" informatie. Apart dat die ESD verpakkingen niet aan de buitenkant geleiden, dat doen ze namelijk allemaal omdat dit het hele principe is van anti ESD verpakkingen. :?
Wat ik op internet lees is dat je gelijk heb, de buitenkant van een ESD zakje zou bestaan uit geleidend metaalpolyester. Bedankt voor de tip, weet ik voor de volgende keer! :)
Als je performance wilt gebruik dan geen Python. Dat is echt zo verschrikkelijk traag, slechter kan bijna niet.

Vote van -1, vast door een Python liefhebber }> vermakelijk zeg :)

[Reactie gewijzigd door stoepie2002 op 11 januari 2022 16:35]

Klopt, staat nog op de to-do list om met C++ aan de slag te gaan.
Werkt echt zo onwijs veel sneller, zou daar niet mee wachten.

Ik moest voor het werk met Python aan de slag en zei vooraf al dat het langzaam zou zijn. Het moest in Python 'want de Netbox instance waar we via de API mee werken draait ook Python'. Ja, nou en?..... (dan heb je het niet begrepen).

Een jaar later kwam er commentaar, "Goh het is wel langzaam...". Ik heb toen ter demo dezelfde dataset bewerkt in een port naar C++ en dat ging van 15 minuten naar een paar minuten. Alsnog niet seconden maar nu zit het gros van de wachttijd in de API calls.

Nu komt ook mijn 5950x boven de 2% CPU load uit :)
Waar gebruik je dit systeem eigenlijk voor? Is het voor werk if gewoon een leuk hobby project?
Ben eigenlijk wel benieuwd wat je afweging is geweest om niet voor één PCI-E 4.0 SSD te gaan? Dan had je natuurlijk wel iets minder totale doorvoer (maar alsnog 7GB/s) en geen nadelen van een RAID0-oplossing. Daarentegen is deze oplossing wel een stuk goedkoper dan 1x 4TB PCI-E 4.0.

Los daarvan natuurlijk wel een leuk experiment en een mooie oplossing zo!

[Reactie gewijzigd door adamvansanten op 11 januari 2022 16:00]

Bedankt voor je reactie! :)

De afweging is geweest dat het systeem geen PCIe 4.0 mogelijkheden heeft, dan blijf je op maximaal 4GB/sec hangen per PCIe 3.0 x4 aansluiting. De goedkoopste 4TB PCI-E 4.0 SSD kost 600 euro op dit moment, deze SSD's met insteekkaart heeft ongeveer 500 euro gekost dus dat scheelt ook wel wat.
De insteekkaart zit toch ook in een PCI-E 4.0 slot? Daar had ook een andere insteekkaart in gekund. Maar kostenaspect heb je volledig gelijk in (dan was het nog duurder geworden dan de 600 euro van de SSD).

Hoe dan ook veel betere performance dan wij gewone stervelingen hebben ;)
De insteek kaart kan ook gebruikt worden in een PCI-E 4.0 slot, maar dat heeft een TR4 moederbord niet dus draait het op PCI-E 3.0 snelheden. Betreft prijs was deze insteek kaart ongeveer het goedkoopste wat er te krijgen is op het moment als je 4 m.2 sloten wilt met een koelblok. :)

Het is dat dit moederbord 4x4x4x4 modes (PCIe bifurcation) ondersteund, anders had ik naar een insteek kaart moeten kijken met een PLX chip er op om 4 m.2 SSD's aan te sturen en die zijn vaak 300+ euro.
Dank voor de toelichting, weer wat geleerd!
Poeh, RAID0, Ali hardware, je durft wel :Y)

Ik hoop dat het blijft draaien. Snel is het wel!
Boottime record poging?
Living on the edge :P
Gelukkig zit er geen logica in de kaart gebouwd dus er kan niet heel veel misgaan zou je zeggen. :+
Mooie review,

Ik heb zelf deze PCIe kaart pricewatch: ASUS HYPER M.2 X16 CARD V2

Maar die wil maar 1 SSD lezen op mijn systeem.

Ik heb een Gigabyte X570 AORUS ELITE moederboord. en de PCIe settings op 4x4 gezet.

Maar wat ik ook doe hij leest de tweede kaart niet.

Weet jij misschien waar dit aan ligt?
Hopelijk beantwoord dit je vraag. :)

Het X570 platform heeft maar 20 PCIe 4.0 lanes waarvan er 16 specifiek voor de videokaart zijn en de overige 4 voor de communicatie met de chipset. Dus meer dan 8GB/sec ga je niet halen tussen de chipset en CPU. Afbeelding

Via de chipset zitten de andere PCIe lanes aangesloten waarbij de maximale configuratie x4 per PCIe slot is. Je tweede PCIe x16 slot op het moederbord is dus maar PCIe x4 bedraad wat exact genoeg is voor helaas maar een m.2 SSD. Vandaar dat er maar 1 slot op die Asus Hyper card werkt.

Als je de volledige potentie wilt gebruiken van die Asus Hyper card zou je naar een Intel X99, X299 of AMD X399 of TRX40 platform moeten kijken waar meer PCIe lanes op beschikbaar zijn.

Het X339 platform (het systeem wat ik hiervoor gebruik) heeft 64 PCIe 3.0 lanes beschikbaar opgedeeld in:
- 48 voor de fysieke PCIe x16 lanes.
- 12 voor de 3 m.2 sloten op het moederbord.
- 4 voor de chipset.
Afbeelding

[Reactie gewijzigd door dylan111111 op 13 januari 2022 19:34]

Oke dat verklaard een hoop.
Dus 1 M.2 ssd gebruikt 4 lanes?

Ik heb de tweede kaart nu in een PCIe 4.0 1x gedaan maar dan haal ik er niet meer dan 950 mb/s uit.
Jammer, vroeger had ik 40 lanes beschikbaar met mijn oude processor.

Iig bedankt voor je uitleg _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Kimbo72 op 13 januari 2022 23:40]