Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5 (82MS001UMH) Review

taxus 5 januari 2022, laatste update op 5 augustus 2022, 1.467 views Product gekocht

Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5 (82MS001UMH)

Stevige laptop met bijzonder goed scherm. Het toetsenbord typt ok, maar de 'travel' is wel erg ondiep. De batterijduur is iets beter dan bij mijn oude T440P met 100Wh accu. Koelsysteem is zo nodig erg krachtig met rustige windruis dan zonder enige hoge toon, maar werkt dikwijls passief en stil.

Pluspunten

• 90Hz scherm 1800p
  • snelle processor, meestal stil
  • toetsenbord
  • batterijduur
  • sterke bouw, gewicht ok
  • kan op 2 punten geladen worden

Minpunten

• geen ethernet of hdmi
  • geen klassieke laadpoort

Deze laptop is gekocht bij de mediamarkt (€977) tijdens black friday als aflossing van een Thinkpad van 5 jaar oud.

Bouw, scherm, toetsenbord en accu

Stevig gebouwde, volledig stille laptop met 90Hz 1800p scherm dat vrij kleurecht is en niet vermoeiend werkt. 400 nits en 100% sRGB.

Het beeldscherm heeft een plaat van glas en deze is eenvoudig schoon te houden en natuurlijk beter bestand tegen krassen dan de plastic variant. Deze glaslaag veroorzaakt spiegelingen, maar zorgt voor een scherpere weergave in vergelijking met een mat scherm. Ik zie de spiegelingen wel als de laptop uit staat, maar tijdens het gebruik (binnenshuis) geen hindernissen ondervonden. Op de rand van het display zit een dun randje zodat de toetsen de glasplaat niet raken.

Die toetsen hebben weinig 'travel', maar typt verder redelijk fijn door de grote (verlichte) toetsen. Het toetsenbord frame is niet in te veren en dit versterkt het gevoel van de solide bouw. Het touchpad werkt goed.

Er zit een TOF camera op ipv een vingerafdruk scanner dit werkt vrij goed; het is wel zaak om windows hello wat vaker te laten scannen zodat meerdere scenario's en belichtingen ook goed gaan werken.
Na enkele maanden gebruik vind ik het toch niet fijn om 24/7 met een webcam in mijn gezicht te werken en verlang ik naar een normale vingerafdrukscanner. Soms zet ik wel eens uit privacy overweging in bepaalde omgevingen of bij bepaalde verbindengen de camera uit in windows (elke camera en webcam werkt dan niet), maar dan is inloggen met een wachtwoord nodig.

In vergelijk met een thinkpad T440P welke een nieuwe 100Wh accu heeft presteerd de 61Wh accu in deze yoga slim pro op een gelijk nivo of beter.

CPU, koeling en aansluitingen.

De AMD 5800H nog nauwelijks aan de tand hoeven voelen, maar browsen en allerhande programmatuur verloopt super vlot. Inmiddels wat taken in affinity pro gedaan en enorme pakketten uitgepakt dit gaat allemaal heel vlot. Steeds bij het installeren van uitgebreide programma's verbaas ik me hoe snel het gaat.. Koelsysteem heeft twee fans die meestal uit staan; de behuizing is èèn blok aluminium; dit helpt ook.

De laptop heeft twee USB-C laadpoorten en er zit een 100 watt adapter bij; een klassieke laadpoort ontbreekt helaas. Die adapter weegt maar liefst 500 gram mèt netsnoer; dat verpest een beetje het ultrabook gevoel onderwegs. Gelukkig had ik al een Xstorm usb-pd lader van 100 watt en pd-kabel en dit laadt de laptop ook snel op alhoewel windows dan opmerkt dat dit een trage lader zou zijn. Het voordeel van de xtorm lader met kabel is dat deze twee dingen handzamer zijn dan de adapter en ze wegen bij elkaar slechts 250 gram.
Opladen via een xtorm powerbank lukt ook, maar soms ook weer niet; dan begint de laptop de powerbank te laden; ben er nog niet uit.

Een minpuntje is dat er geen hdmi of ethernet op zit daarom reeds een dockje er bij gekocht. Ik weet niet of de ethernet poort daarop werkt en of de laptop dat überhaupt heeft naast de wifi welke door een Realtek kaartje geregeld wordt terwijl ik hoopte op een Intel AX200..
Let op deze laptop heeft geen geheugenkaartlezer; dus via een van de usb-c poorten (links) of de usb A poort aan de rechter kant moet er een adapter of dock in om geheugenkaarten te kunnen benaderen.

Tenslotte

Het is al met al een goed apparaat voor mij en verwacht dat het gebruik van zwaardere toepassingen vlot zal gaan verlopen dankzij de 8 cores op 3 GHz. (edit: Exporteren van een groot TIFF bestand ging verbluffend snel alsook andere handelingen)
Ben blij met het gewicht van 1,3 Kg en de scharnieren voelen echt goed aan.
Het geluid uit de speakertjes is best helder en zeg maar 'compleet' en veel beter dan bij de thinkpad's.

Heb jij ook een Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5 (82MS001UMH)?