TP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch

€ 61,96
Specificaties RJ45: 16x 1G - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch Review

rvmaanen2011Newbie 4 januari 2022, laatste update op 4 januari 2022, 470 views Product gekocht

TP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch

Prachtige, stevige unmanaged switch. Prima oplossing voor de wat intensievere thuisgebruiker.

Pluspunten

• Stil
  • Snel (Gigabit, Full Duplex)
  • Gunstige prijs
  • Plug & Play (Unmanaged)
  • Stevig (Metalen behuizing)
  • Wall & Rack Mounting

Minpunten

• Een beheerders(web)pagina zou wellicht handig zijn. Het is een unmanaged switch, maar wat informatie over aangesloten apparaten, temperatuur en datatransmissie is interessant.

Features Score: 3
Situatie
Heb een prima thuis Wifi-netwerk (TP-Link Deco S4), maar merkte dat een bekabelde verbinding toch stabieler is. Wifi is prima voor de mobile devices, maar voor een PC/laptop met videoconferentie is een vaste verbinding toch fijner. Zeker als je met meerdere in één huishouden 'videoconferencet'. Te weinig poorten op de router, dus een kleine switch aansluiten. Toch wel fijn en stabiel, dus ook maar een kleine switch voor de TV en randapparatuur. En met die éne switch op je kantoor kom je toch eigenlijk net niet uit, dus een derde aansluiten. Ken je dat? Dat was mijn situatie.

Oplossing
Natuurlijk kan je niet alle switches vervangen door één centrale switch, maar met wat meer bekabeling en een centrale positie kom je toch heel ver. Wel even letten op een goede kwaliteit netwerkkabel tussen de switch en de router (ik gebruik CAT6). Dus de TL-SG1016D aangeschaft ter vervanging van twee losse (kleinere) switches. Zeker omdat er ook een servertje achter hangt dat ik vlot wil kunnen benaderen. Daarnaast draaien er op verschillende apparaten ook back-up taken. Ik kwam al snel aan 15 bekabeld aangesloten apparaten.Zo genereer je al behoorlijk wat (thuis)netwerk verkeer.

Ervaring
Natuurlijk, het is allemaal geen 'hogere wiskunde', maar ik ben heel tevreden. De TL-SG1016D doet zijn werk prima. De verbindingen zijn goed en taken worden op hoge snelheid uitgevoerd. Het Wifi-netwerk is vrij voor de mobile devices. Prima oplossing, tegen een heel geringe investering.

Heb jij ook een TP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch?

Dank voor de korte review. Ik ben het met je eens dat kabel netwerken de voorkeur hebben. :)

Heb je evt het stroomverbruik gemeten van deze switch ?
Volgens opgave verbruikt hij net iets meer dan 9 Watt.
Over een periode van 10 jaar kost dat ruim 150 Euro.
Vandaar de vraag over het echte stroomverbruik....
Goede vraag
Het gemiddeld verbruik is inderdaad 9,5 W. Omdat die 24/7 aan staat is dat dus 20,81 kWh (24 x 365 x 0,0095) per jaar. Vermenigvuldig dat met de kosten die je nu betaald per kWh en je weet wat de jaarlijkse energiekosten zijn. Voor mij is dat rond € 14,-. Daarvan moet ik natuurlijk nog wel de energiekosten halen van de 2 'oude' kleine switches (ongeveer 1,5-2W per stuk). Voor deze oplossing zijn de meerkosten voor mij op jaarbasis dus ongeveer € 8,85.

@Remag22 Is dat een antwoord op jouw vraag?
Dank je voor de bevestiging van het verbruik van 9,5 Watt. Die 20,8 kwh lijkt me niet kloppen. :?
Ik kwam zelf op 83 kwh. Bij het 2022 tarief, 30 cent per kwh kom je dan op 25 euro voor het hele jaar.
Tja, zo kan je je snel rijk rekenen |:( 8)7
Helemaal correct, hoor. Bedankt voor je opmerkzaamheid. Dat moet natuurlijk 83,22 kWh zijn! (Verkeerd getal overgenomen). De kosten kloppen voor mij (binnen mijn huidige contract) wel.