Nokia XR20, 6GB ram, 128GB opslag Zwart

€ 538,45
Specificaties 6,67" • 2400x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia XR20, 6GB ram, 128GB opslag Zwart Review

sprankel 3 januari 2022, laatste update op 28 januari 2022, 8.874 views Product gekocht

Nokia XR20, 6GB ram, 128GB opslag Zwart

Een telefoon die verder gaat dan de rest maar daar is wel een prijs voor te betalen.

Pluspunten

• Rugged in de brede zin van het woord
  • Batterijduur

Minpunten

• prijs
  • headset jack geeft soms ruis

Om met de deur in huis te vallen, dit toestel is indien je zuiver naar de specs kijkt, grofweg 200 euro te duur. Veel reviews vallen hierover echter als enkel specs je interesseren, doe geen moeite om naar dit toestel te kijken.

Wat dit toestel speciaal maakt is dat het een rugged telefoon is die zijn design niet helemaal opgeofferd heeft, je kan er mee voor de dag komen zonder dat je meteen ziet dat het een baksteen is. Over de valbestendigheid, de waterdichtheid, het slim gebruik van metaal en rubber ga ik het niet hebben, dat is immers terug te vinden in de gewone reviews.

De keuze van geen OLED en 60Hz, veel reviewers vallen hierover maar het is een logische keuze, als er ooit een kleine druk op een OLED scherm zelf komt is het meteen game over dus OLED past niet in een rugged telefoon. De 60Hz zorgt ervoor dat de onderliggende hardware het rustig aan kan doen.

Dat brengt mij bij de Snapdragon 480, een trage CPU voor deze prijs echter een CPU met een verbruik van 3W waar de high-end op 9W zit. Dat wilt zeggen veel lager stroomverbruik maar ook dat de CPU continu op max prestaties kan lopen zonder throttling door warmte ontwikkeling. Van een rugged telefoon word verwacht dat hij in extreme condities kan werken dus ook dat hij niet gaat oververhitten als hij als GPS gebruikt word in een veel te warme auto met rechtreeks zonlicht erop.

Is de CPU dan niet te traag? De 480 is een pak sneller dan de vorige 4XX generaties, tov de 460 is de 480 100% sneller in single CPU core snelheid, 45% multi core en 300% in 3D graphics. Dat maakt dat de 480 in combinatie met 'slechts' een 60Hz scherm zeer vlot werkt. Ik heb zelf ook nog niet gemerkt dat hij trager word ook al was ik meerdere zaken tegelijk aan het doen. Het enigste waar ik verwacht dat je de 'trage' CPU gaat merken is als je games als PUBG speelt op high settings, echter dat lijkt mij niet meteen het doelpubliek van dit toestel te zijn.

De batterij is gigantisch met 4630 mAh wat in combinatie met het lage verbruik voor een lange batterijduur zorgt echter het maakt het toestel ook groot, héél groot. In vergelijking met een Samsung S10 is dit echt nog een grote slag groter, niet te onderschatten dus.

Er is ook detail gegeven aan de kleine zaken waar een rugged telefoon toch net iets andere eisen stelt. Ja het is leuk dat een telefoon goed waterdicht is maar is het scherm nog te bedienen als je in de gietende regen staat? Nokia heeft hier aan gedacht met een Wet & Gloves mode en indien zelfs dat niet meer voldoende is, denk aan heel dikke handschoenen die je liever niet uitdoet, dan is er nog een grote fysieke knop die spraakbediening start, spijtig genoeg is die knop niet aan te passen naar een andere functie.

Aan de bovenkant zit een fysieke emergency knop die ook dienst doet als 2de knop om de telefoon te locken/unlocken, die is gelukkig wel aan te passen in functie alsook is aan de onderkant een inkeping om een lus door te steken als je het toestel fysiek wilt vastmaken aan je kledij of uitrusting. Iets wat een hoogtewerker zeker kan appreciëren en vaak ook een verplichting is zodat de telefoon niet naar beneden kan vallen met alle veiligheidsrisico's van dien.

Iets waar Nokia geen reclame over maakt is hoe goed het bereik is, uit teardown is op te maken dat men een aparte printplaat heeft gemaakt enkel en alleen voor de antennes waar dit normaal op 1 en dezelfde printplaat zit. Ik heb de telefoon nog niet lang genoeg om er iets uit eigen ervaring van te zeggen maar andere user reviews op het internet prijzen alvast de telefoon voor een uitstekend bereik.

De stereo luidsprekers gaan luid, luider dan gewoonlijk maar op de hoogste volumes is de kwaliteit heel brak. Het is vooral bedoeld voor als je naast een luide machine staat en niet zozeer om te gebruiken als een speaker tijdens de picknick.

Een ander klein detail zijn de 3 leds zodat je een instelbare zaklamp hebt, iets wat natuurliefhebbers in de avond dan weer handig vinden zodat je niet meteen alle dieren wegjaagd omdat je teveel licht aan het maken bent.

Er is geen oplader meegeleverd maar ik kan confirmeren dat het toestel volledig USB PD compatibel is en dus gewoon 15W stabiel trekt over een volgens spec compatibele USB-C lader. Tot mijn verbazing trok hij ook 15W stabiel over een Quick charge 3 lader wat wilt zeggen dat hij zowel volledig Qualcomm hun Quick charge technologie als de volgens spec USB C PD techniek ondersteund => Vermoedelijk is dit toestel volledig Quick charge 4+ ondersteund echter Nokia geeft dit nergens vrij in de specs.
Sommige reviewers vinden dit een teleurstelling want 60Watt laden is nu de norm maar of je het ook wilt in een toestel dat lang moet meegaan stel ik toch in vraag.

De 3 jaar fabrieksgarantie & de 1 jaar scherm garantie geven aan dat Nokia achter dit toestel staat, in combinatie met minstens 3 jaar OS updates & minstens 4 jaar security updates is dit een unicum in de wereld van rugged toestellen.

Er is wel een groot minpunt, de 3.5 mm aansluiting is door de rubberen bescherming in sommige gevallen niet te gebruiken. Ik heb het probleem gemerkt met een 3.5 mm jack waar een schroefdraad op zit zodat je die vast kan schroeven in meer Pro-audio toepassingen. Die gaat door het rubber net niet diep genoeg waardoor er veel storing op zit. Andere 3.5mm jacks zoals gewone oortjes zijn geen probleem.

Kan ik dit toestel dan aanraden?

De vraag is of je een rugged toestel wilt wat veel meer inhoud dan GorillaGlass Victus te gebruiken en er een of andere IP rating op te kleven voor stof en water.

Indien nee => niet kopen, hij is te duur en de keuzes die Nokia gemaakt heeft ga je niet leuk vinden.

Indien ja => de enigste reden waarom je deze niet zou kopen is omdat hij een infrarood/warmte camera mist in welk geval ik je doorverwijs naar de CAT S62 Pro maar anders kan ik je deze Nokia XR20 zeker en vast aanbevelen.

Toevoeging:

Ondertussen heb ik de signaalsterkte kunnen testen in een recent gebouwd huis waar je doorgaans verplicht bent via wifi te bellen => de Nokia had geen enkel probleem om daar te bellen of zijn ontvangst vast te houden.

Heb jij ook een Nokia XR20, 6GB ram, 128GB opslag Zwart?

Je doet wel heer erg je best om dit toestel mooi te maken. Ik heb zelf de Nokia 7 plus gehad. Die had bugs en broblemen met opladen. Gewoon kapotte hardware zo bleek. Enorm afgeknapt helaas...
Ik heb geen ervaring met de Nokia 7 wel met de 6.1 welke 4 jaar dienst gedaan heeft, nooit geen issues mee gehad alsook nooit een hoesje over gedaan.

Dit gaat natuurlijk over de XR20, ik heb 5 mailboxen draaien, Samsung Watch, apps om de auto, verwarming & geluidsinstallatie te bedienen. Spotify draait dagelijks ook meerdere uren en snachts staat altijd Sleep as Android aan. Werk is overgeschakeld van VOIP naar Teams dus alle werkgesprekken komen nu op de telefoon via Teams binnen.

Tot hier toe, nog geen enkele bug, vastloper, slechte voice kwaliteit tegengekomen met 1 uitzondering en dat is in Teams als er veel lawaai op de achtergrond is, dan zit er een vertraging in voor de noice canceling uit gaat waardoor men het eerste woord wat ik zeg niet gehoord heeft. Echter zowel de telefoon als Teams hebben noice cancelling dus ik vermoed dat het eerder een Teams dingetje is.

Batterij klopt hier af op 50-60% op het einde van de dag.
Ik ben nu een maand in het bezit van de Nokia XR20 en kom van toch een redelijk high end telefoon de Huawei P 30Pro.
Ik heb er tot nu toe nog geen een seconde spijt van gehad. Qua camera kun je die twee inderdaad niet vergelijken dan is de Huawei natuurlijk veel beter.

Ik had zelf eerst ook best wel bedenkingen bij de processor maar tot nu toe niks geen problemen of crashes. Een honderd procent meevaller en voor de dingen die ik er mee doe is deze echt snel genoeg.
Ook het scherm ik kom dus van een amoled-scherm
maar deze op de Nokia valt echt niet tegen.
Wat ook in de review wordt aangehaald zijn de verbindingen deze zijn inderdaad super.

Waarom de keus voor de Nokia?
De smartphones zijn enorm schade gevoelig. Ik weet dat je ze niet moet laten vallen maar ja toch gebeurd het wel een keer. Bij de Huawei ook twee keer het scherm kapot vervangen daarvan €275,-
Achterkant van glas wil je er een goede orginele achterkant erop weer een €90,- euro.

Ik was er eigenlijk wel klaar mee en kwam toen deze Nokia XR 20 tegen en na goede ervaringen in het verleden met een echte Nokia de 6310i war ik 11 jaar mee heb gedaan dacht ik deze gaan we aanschaffen.

Zoek je een telefoon die tegen een stootje kan en je die voor de normale dingen gebruikt zoals bellen, appen, e-mail, internetten, normale spellen, tussendoor een fotootje dan heb je hier een heel goed toestel aan.

Eric.
Thnx voor de review! Recent aangeraden aan mijn oom (zit in de bouw): wat hij wel aangaf (en persoonlijk vind ik dat ook wel terrecht) dat t.o.v. de CAT S62 Pro, de XR20 niet echt meer een handzame telefoon is. Waar de afmetingen van de CAT (afgerond 159 mm hoog, 77 mm breed en 12 mm dik) nog wel enigzins acceptabel zijn wil het in een broekzak o.i.d. passen, is de XR20 wel echt een bakbeest met 172 mm hoog, 81,5 mm breed en 11 mm dik. Dat was voor hem de reden om toch een CAT aan te schaffen i.p.v. de Nokia.

Nu kun je natuurlijk een heleboel argumenten aandragen waarvoor de Nokia zo groot is (grotere accu etc), maar persoonlijk ben ik het wel met hem eens dat ik ook liever een wat kleinere telefoon in m'n handen houdt ipv een spreekwoordelijke koelkast. :*)
Hij mocht wat bij betreft ook wel iets kleiner zijn dus ik kan je oom zeker volgen in zijn standpunt. Echter zuiver op size had ik je oom de CAT afgeraden, de CAT is en blijft ook een baksteen met hetzelfde gewicht, daar kom je in rugged phones gewoon niet onderuit.

Als je echt die warmte camera wenst zou ik de CAT overwegen (omdat dit voor sommige beroepen gewoon zo handig is) maar hij heeft naar mijn mening teveel drawbacks, software/update support is een drama (is daar eindelijk Android 11 voor uitgekomen?) maar ook is het een traag toestel met name omdat men goedkoop eMMC geheugen gebruikt heeft.

Het is in mijn ervaring het klassiek verhaal van rugged telefoons, uitgegeven door fabrikanten die geen affiniteit hebben met smartphones waarbij men rugged telefoons levert die eigenlijk nauwelijks echt als smartphone te gebruiken zijn, al is het wel al véél beter geworden.
Ooit heb ik een SD kaartje moeten steken in een nieuwe CAT telefoon omdat die na 2 gewone apps doodleuk kwam melden, storage full, dat soort praktijken zijn gelukkig verleden tijd.

Langs de andere kant, de typerende klant die dat koopt is in mijn ervaring het type dat vooral wilt bellen & sms'en maar dan stel ik mij de vraag waarom je in deze prijs categorie aan het kijken bent.
Zelf werk ik ook in de bouw en heb een behoorlijk beweeglijk beroep. Het nadeel van zwaardere telefoons is, is dat je absoluut een riem moet dragen anders zakt je broek af en krijg je heel snel een bouwvakkersdecolaté. Aangezien er vaker gereedschap in de broekzakken zit, wordt er vaker een riem gedragen. Een groot scherm is in de bouw zeer zeker geen probleem omdat in die zelfde werkbroeken ook geen kleine dames zakken gemonteerd zijn. En aangezien dat de gemiddelde bouwvakker tegenwoordig eerder 40+er is meer moeite heeft met kleine lettertjes dan kleine handen is dit ook niet een issue. Met Whatsapp worden tegenwoordig complete bouwtekeningen verstuurd, en dan is een groter scherm ook wel lekker.
Zelf loop ik nu met een Nokia 8.3 in mijn zakken en die is nog groter dan de XR20, maar wel 25gram lichter.
De 8.3 heeft een fantaschtische unlock ondanks met natte handen en versleten vingertoppen... Dit is zoveel waard en scheelt heel veel gegoochel om je handen droog en het apparaat aan de gang te krijgen. Wat ook belangrijk is, is dat de batterij lang mee gaat, en ontvangst okay is. Als een apparaat matig ontvangst heeft door de betonnen constructies, gaat zo'n ding zoeken, wordt warm en is de batterij in No-time op 25% en slaat de telefoon in batterijmodus. Ooit heb ik een E7 gehad, één blok aluminium als die uit je handen gleed in de badkamer, dan waren de tegels stuk. Dat is de rede waarom ik nu rubber om de telefoon heb. Intussen zijn er veel telefoons de revue gepasseerd en waren de rubbertjes nodig om de telefoon te beschermen. Voor de Nokia 8.3 had ik een 7.2 en die beviel me totaal niet vanwege de vingerscan en het scherm was niet echt secuur en maakte veel typefouten. Mijn vrouw heeft de telefoon nu maar moppert hier ook over. Met de Nokia 8.3 ben ik eigenlijk weer net zo blij als ik vroeger met de Lumia 950 was. Maar intussen heb ik diverse telefoons versleten en naar de verdoemenis geholpen. Nu ben ik aan het kijken naar de XR20 vanwege scherm, batterij, Qi laden, waterdicht en goede antennes.... Maar niet omdat de huge 8.3 me niet bevalt. Ook voor mijn vrouw ben ik nu aan het kijken naar een verse telefoon... Zij gaat ook vaak mee en is ook fervent hovenier, ook zij heeft veel telefoons naar de knoppen geholpen,,, Maar zij is vrouw en heeft dus kleine broekzakken...

Onlangs op de Nokia 8.3 Android 12 mogen ontvangen en ben ik eindelijk van Android 11 af wat ik minder slagvaardig dan 10 vond... Android 12 is een verademing t.o.v. 11

[Reactie gewijzigd door kittop op 23 mei 2022 07:16]

Wat betreft het update beleid, dat is denk ik ingegaan op het moment dat het toestel op de markt kwam (volgens de pricewatch 1 juli 2020). Daar is nu dus al een half jaar vanaf?
Na een paar dagen helaas de XR20 weer terug moeten sturen naar Nokia.

Ik heb een Unifi netwerk in gebruik en ook diverse Unifi security camera's hierop aangesloten. De meeste hiervan nemen beelden op in 4K resolutie. Op mijn "oude" Nokia 8 Sirocco kan ik zonder problemen deze 4K beelden bekijken. Zowel vanuit de Unifi app als ook na dowload van het bestand.

Echter met de XR20 lukte dit niet. Dacht eerst dat het aan de Unifi app lag. Maar ook na downloaden van het bestand kreeg ik de melding "cannot playback file". Dit zelfde bestand geopend op Nokia 8 Sirocco en toen geen problemen... Een van de camera's (Unifi "Doorbell") neemt op in HD resolutie. En deze bestanden kon ik wel gewoon bekijken via de XR20 (zowel in de app als na download). Dus blijkbaar kan de XR20 geen 4K bestanden openen. Toch jammer...

Dit ook via uitgebreide tekst doorgegeven aan Nokia klantenservice. Hopelijk kunnen de nieuwste Nokia 2022 modellen wel weer 4K bestanden openen net als de Sirocco.
Gezien ik het verhaal nogal eigenaardig vond heb ik meerdere 4K files gedownload en getest, speelden allemaal zonder probleem af inclusief een fragment van Bohemian Rhapsody opgenomen in 4K HDR10 + HVEC 10bit zonder een 3th party video app te gebruiken.

Kan je een test file op een link droppen? Enigste wat ik mij kan bedenken is een exotisch file format.

Edit, heb een 4K file gevonden welke hij standaard niet wilt afspelen namelijk VP9 wat eigenaardig is gezien dat een opensource codec van Google zelf is. Echter VLC for Android op de XR20 speelt deze wel gewoon vrolijk af.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 16 januari 2022 13:20]