Netatmo Healthy Home Coach

€ 93,95
Specificaties Multi-sensor (Multi prot.) - Bekijk alle specificaties

Netatmo Healthy Home Coach Review

JakeOfOz 3 januari 2022, 441 views Product gekocht

Netatmo Healthy Home Coach

Mooie manier om in een ruimte de luchtkwaliteit te meten. Geeft een duidelijk overzicht van de gemeten waardes en je kunt ook over langere periodes terugkijken

Pluspunten

• Werkt makkelijk
  • Mooie grafieken
  • Integratie met Home Assistant of Domoticz

Minpunten

• Alleen via online account inzichtelijk

Kwaliteit Score: 5
Wij hebben deze Netatmo gekocht omdat we een nieuw huis hebben gebouwd, met ook volledige mechanische ventilatie. Omdat ik hier zelf veel uitzoekwerk voor heb gedaan was ik erg benieuwd hoe de ventilatie presteert. Daarnaast hebben we ook net een baby, en we kunnen op deze manier het klimaat op de babykamer een beetje in de gaten houden.

Gemeten waardes

Temperatuur
Niet veel op aan te merken, meet de temperatuur in de ruimte over een langere periode. Afhankelijk van de plaatsing kan dit een halve graad afwijken van onze thermostaat, maar dat komt omdat het op de vloer natuurlijk iets kouder is dan op 1,5 meter hoogte.
Luchtvochtigheid
Een van de twee waardes die ik het meest interessant vind. Vanwege onze keuze voor houtvezelisolatie zou de luchtvochtigheid goed moeten zijn. Maar met nieuwbouw moet je huis ook nog eerst uitdampen. Meestal zitten we rond de 60%, wat volgens de app wat aan de hoge kant is. Dit zou ik graag bijvoorbeeld vergelijken met andere gebruikers, die functionaliteit mist nog.
CO2
Hierop wordt onze ventilatie ook gestuurd, en dat lijkt redelijk overeen te komen. Je merkt meteen in de grafieken als er iemand in de kamer aanwezig is geweest. Een paar keer in onze eigen slaapkamer gezet ter controle, en dan zie je ook meteen de waarde stijgen, tot de ventilatie harder gaat werken.
De sensor is wel gevoelig, als je er even in hebt geblazen schiet de waarde door het dak. Het duurt dan een paar minuten voordat dat weer hersteld is.
Het eiken van de sensor zou moeten gebeuren doordat ze verwachten dat 'ie elke dag onder een bepaalde waarde (900 ppm uit m'n hoofd) komt. Dat lijkt tot nu toe ook te werken. Als ik het met onze ventilatie vergelijk dan lopen de waardes nog steeds gelijk.
Geluid
Leuke optie, maar door het meetinterval niet heel relevant. Een harde knal bijvoorbeeld zal in de meeste gevallen niet meekomen omdat het maar kort duurt. Kan handig zijn als je constant lawaai van bijvoorbeeld een drukke weg wil meten, maar bij ons komt de waarde zelden boven de 35 dB.

Gebruik

Installatie
Installatie op zich is simpel: stekker er in en gaan. Helaas moet je de Netatmo wel koppelen via een app, en staan al je gegvens dus ook online. Op zich valt het mee hoeveel ze van je weten, maar ik had graag een optie gezien om het lokaal op te slaan.
Het instellen via de app gaat overigens erg makkelijk, en je kunt er daarna ook voor kiezen om via Home Assistant of Domoticz de waardes uit te lezen. Ik heb beide geprobeerd, en dat gaat erg makkelijk.
Overzichten
Het is erg leuk om in de app de historie terug te kijken, zeker de eerste paar weken. Je ziet dan mooi hoe bijvoorbeeld het CO2-gehalte 's nachts stijgt als iemand in de ruimte slaapt, en het overdag weer zakt als de slaapkamer niet gebruikt wordt. Temperatuur zie je ook mooi fluctueren, en over de seizoenen zie je de trend in luchtvochtigheid mooi terug (een goede regenbui in een hete zomer is killing voor je luchtvochtigheid)
Waardes interpreteren
Het overzicht in de app geeft wel een indicatie voor wat 'gezonde' waardes zijn, maar zeker met luchtvochtigheid halen wij zelden de meest gezonde optie. Ik ben benieuwd waar deze maatstaven vandaan komen, en zou bijvoorbeeld graag een optie zien om het (anoniem uiteraard) te vergelijken met andere gebruikers. Dat zou voor ons veel waarde toevoegen. Daarnaast zou het ook fijn zijn om zelf de grenswaarden in te kunnen stellen.

Het is wel een prijzig speeltje om mee bezig te zijn, maar de afwerking is mooi en het apparaat werkt goed. Voor ons was de use case simpel, wij wilden de ventilatie goed controleren en daarna de babykamer monitoren. Dan is de prijs te verantwoorden. Als je alleen simpel CO2 wil meten is dit misschien aan de prijzige kant.

Eén minpunt is wel de registratie online, daar had ik graag een lokale optie voor gezien.

Al met al wel een fijn product, en zeker een aanrader als je op zoek bent om binnenklimaat te monitoren.

Heb jij ook een Netatmo Healthy Home Coach?