Optoma HD146X

€ 628,99
Specificaties Full HD DLP-beamer • 301" maximale schermdiameter - Bekijk alle specificaties

Optoma HD146X Review

ocmer 2 januari 2022, laatste update op 2 januari 2022, 656 views Product gekocht

Optoma HD146X

Zeer tevreden. Heel beperkt in aansluitingen, maar daar is een prima oplossing voor te vinden.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluid van ventilator

Minpunten

• maar 1 HDMI aansluiting
  • geen S/PDIF

Contrast / helderheid Score: 4
Ik zocht een simpele beamer voor een speel/game/bioscoop-kamer voor met name de kinderen+vriendjes.
Mijn wensen
  • Max 500-600 euro
  • Plafond-montage
  • Projecteren op een witte muur, vanaf ca. 3 meter
  • Projectie met een diagonaal van ca 100 inch
  • Het is in de kelder die altijd redelijk donker is. Dus hoeft niet bijzonder lichtsterk te zijn.
  • Full-HD
  • Aan te sluiten op 4 HDMI-bronnen (Chromecast, Nintendo Switch, Nintendo Wii, …)
  • Aan te sluiten op een 5-kanaals versterker via S/PDIF, liefst via coax
De longlist en mijn conclusie o.b.v. review
De shortlist werd dus: de Acer H6531BD, Optoma HD146X en Benq TH585
Allemaal goede keuzes om binnen budget een prima beeld neer te zetten.
Uiteindelijk heb ik, na het lezen van heel veel reviews, gekozen voor de Optoma HD146X. Die komt vaak als beste keuze uit de testen/reviews.
Aansluitingen
Enige nadeel van de HD146X was het ontbreken van meerdere HDMI ingangen en een S/PDIF uitgang. Dat heb ik opgelost met het aanschaffen van een HDMI-switch met SPDIF uit. Alle bronnen en de versterker zijn aangesloten op deze switch en er gaat één HDMI kabel naar de beamer
Plafondmontage
Voor plafondmontage heb ik de pricewatch: Optoma OCM818B-RU gekozen. Ik had verwacht dat (omdat deze van hetzelfde merk is) hierop alle schroefgaten precies op de juiste plek voor een Optoma beamer zouden zitten, maar dat was niet het geval. Het heeft heel wat trial-and-error gekost voordat de beamer netjes aan de beugel vast zat. Uiteindelijk vind ik het wel een fijne beugel. Ik kan nauwkeurig de stand instellen in alle richtingen.
Dankzij de Offset van 116% hoef ik geen keystone correctie toe te passen.
Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is ver boven mijn verwachting. Het beeld is helder en de kleuren spatten van het scherm. Films, sport en games zien er fantastisch uit. Enige wat ik kan aanmerken is dat er een lichtgrijze rand rondom het scherm zit. Maar niet storend.
Herrie
Omdat het redelijk donker is in de kelder staat de beamer altijd op eco-modus, met minder licht, minder warmte en daardoor draait de ventilator op een lage stand. De ventilator is nauwelijks hoorbaar, totaal niet storend.
Ik ben heel tevreden over de beamer; hij overtreft de verwachtingen voor de relatief lage prijs. Het beperkt aantal aansluitingen is prima te compenseren met de HDMI switch

Heb jij ook een Optoma HD146X?