Samsung The Frame LS03A 65" Zwart

Samsung The Frame LS03A 65" Zwart Review

Einstein321Newbie 2 januari 2022, 1.184 views Product gekocht

Samsung The Frame LS03A 65" Zwart

Problemen wanneer je externe apparatuur op HDMI poorten aansluit. Vanaf dat moment niet meer mogelijk een soundbar of externe versterker op HDMI eARC te laten werken. Televisie kan dan alleen nog geluid uit speakers TV laten komen. Samsung weet dit en werkt aan een software update.

Pluspunten

• Mooi beeld
  • Strak tegen de muur

Minpunten

• Bij gebruik HDMI problemen
  • Geen externe soundbar of versterker op HDMI mogelijk

Helaas kan ik niet anders dan een enorme slechte recensie geven.
Televisie is mooi, het beeld is super MAAR er werk geen HDMI poort dus met extern apparaten loop ik constant tegen problemen. En Samsung? Die zegt dat er een software update verwacht wordt waarschijnlijk in Januari die het probleem waarschijnlijk op lost. Hallo, ik heb dit toestel nieuw gekocht reeds 3 weken geleden en ben nog geen steek verder..
Mijn verhaal:
Op 19 november jl. is de televisie geleverd, type QE65L03AAUXXH, netjes in Nederland en dus type The Frame 65” model 2021.
Direct na aansluiten had ik problemen met het aansluiten via mijn Onkyo versterker (die ook 7.1 is, Atmos heeft etc.). Het eARC werkt niet, dus geen geluid via mijn versterker, maar ook liep de televisie constant vast als ik van HDMI poort wisselde.
Eerst heb ik zelf maar (inmiddels uren/dagen) gezocht. Alles vele malen naar fabrieksinstellingen gereset, nieuwe HDMI kabels gekocht, firmware updates gecontroleerd etc etc.
Vervolgens naar Samsung gebeld. Daar moest is Onkyo spellen maar er werd ook hardop getwijfeld of ik wel alles had gedaan zoals boven beschreven. Na enkele keren bellen is mij wijs gemaakt dat het toch echt aan de Onkyo ligt.

Nu wilde ik toch al over naar een soundbar dus vervolgens heb ik de Samsung soundbar HW-Q950A gekocht. (Let op: de high end van Samsung). Alle problemen bleven! Ook als ik de extra HDMI poorten van de soundbar voor mijn externe ziggo mediabox en mijn multimedia computer met high end videokaart aansloot.
Weer naar Samsung gebeld en uiteindelijk teruggebeld met een meer specialist, die deed een software update op afstand op de televisie echter zonder resultaat.
Okay zegt Samsung, dan komt er een monteur van Servilux Service Team bij u langs. Vervolgens nog ruim 1 week achter aan moeten bellen voordat er eindelijk een afspraak was gemaakt en de monteur is afgelopen vrijdag (17 december) langs geweest.

Deze monteur zag de problemen. Alles werkt alleen goed als je alleen de soundbar op de TV aansluit. Zo snel je ook de Ziggo media box aansluit stopt het geluid naar de soundbar (alleen nog geluid via speakers TV) en duurt het minuten als je naar de HDMI poort van de mediabox omschakelt. Of je moet alles uitzetten en weer aanzetten. Hetzelfde geldt voor HDMI van mijn multimedia computer.
En wat zegt de monteur, na telefonisch ruggenspraak met zijn firma: “Het probleem is de Ziggo media box. Dit probleem is bekend bij ons en er wordt een software update van de HDMI driver verwacht is januari”
En daar mocht ik het nu mee doen.
Inmiddels ging het nog slechter met de televisie. De apparatuur op de HDMI poorten hadden elke keer geen beeld meer. Alleen het er uit en weer indoen van de stekker loste het probleem weer even tijdelijk op. Ik ben bezig geweest een work-around. Heb een externe HDMI switch gekocht en er tussen gezet maar de problemen blijven. Het is haast onmogelijk om televisie te kijken want iedere keer als ik even om schakel naar mijn multimedia PC ben ik weer minuten bezit beeld te krijgen. En dus nog altijd geluid alleen via speakers TV.

Weer naar Samsung gebeld en gezegd dat ik een nieuwe connectionbox wil. En weer het verhaal dat het aan mijn audio apparatuur ligt. Hierop heb ik voorgesteld dat ik de rekening betaal als de monteur langskomt met een andere connectiebox en het probleem toch komt door mijn randapparatuur. Op basis hiervan is weer een monteur langs geweest en die zag idd fouten in het systeem waarna hij zowel de print in de televisie alsook in de connectionbox heeft vernieuwd.
Inmiddels blijft het video signaal nu op de HDMI ingangen maar NOG ALTIJD is alleen maar audio via de speaker van de televisie mogelijk zo snel ik mijn ziggo connectionbox, mijn computer of mij beveiligingsrecorder op een HDMI poort heb aangesloten. Op dat moment kan je de televisie niet meer op soundbar istellen ook niet via de CAM module of via apps op de televisie zoals netflix.

Ik daarom een ieder aan deze televisie NIET te kopen.
Maar ook snap ik niet dat er niet veel meer klachten te vinden zijn op internet dus ik blijf denken dat Samsung mij voorliegt.

Heb jij ook een Samsung The Frame LS03A 65" Zwart?

Ik had een dergelijk probleem. eArc werkte ook niet goed via mijn Denon versterker. Oplossing voor mij was de instelling voor het audioformat te wijzigen naar PCM ipv AUTO.

Menu > Geluid > Expert-instellingen > Digitaal audio-uitgangsformaat > PCM
Was het verhaal bij mij maar zo simpel.
Monteur inmiddels weer langs geweest en deze heeft nu in zowel de TV als de connectionbox de printen vervangen maar het probleem is er nog altijd.
Deze week komt er dus weer een monteur en als het goed is zal deze een software update doen. Of dat het probleem oplost weet ik dus nog niet.
Kort gezegd werkt alles zolang alleen de soundbar via HDMI is aangesloten.
Maar zo snel er een tweede HDMI poort wordt ingestoken krijg je op het beeld de melding "apparaat met ATMOS ondersteuning verbroken" en vanaf dat moment staat zelfs in de instellingen van de TV bij geluid uitvoer niet meer de mogelijkheid via HDMI. Daar kan dus alleen nog via tv luidsprekers of via bluetooth gekozen worden. Zo snel je de tweede HDMI er weer uittrekt werkt alles weer.
Ik heb zelf sinds kort de 75 inch versie gekocht en hij bevalt ons prima. Super strak en haarscherp beeld. Vooral in een 4K uitzending.

Hieronder wat ik heb aangesloten.
Connectionbox bedraad aangesloten via de ethernet poort aan mijn router.
HDMI 1: KPN tv box
HDMI 2: Apple TV
en mijn SonoS playbar zit op de optische audio ingang.
Alles werkt perfect.

Hopelijk worden jullie problemen snel opgelost.